אוקראינה: "האשמות רוסיה בנוגע לניסיון חדירה - פרובוקציה"

החלפת האשמות בין הצדדים בנוגע להפגזת עמדת שמירה רוסית • נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר שיקיים פסגה עם פוטין בתנאי שרוסיה לא תפלוש • דוברת הבית הלבן: "כרגע נראה שרוסיה ממשיכה בהכנות להתקפה על אוקראינה בקנה-מידה מלא בקרוב מאוד" • ארה"ב לאו"ם: מוסקבה מכינה "רשימות הוצאה להורג" במקרה של כיבוש

חייל אוקראיני משתמש בנשק נגד טנקים / צילום: Reuters, EyePress News
חייל אוקראיני משתמש בנשק נגד טנקים / צילום: Reuters, EyePress News

15:18

משמר הגבול האוקראיני מאשים את הרשויות ברוסיה ב"פרובוקציה מכוונת" לאחר ששירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, הרשות הרוסית שאמונה על הגנת הגבולות במדינה, דיווח היום כי פגז שנורה מהטריטוריות האוקראיניות השמיד עמדת שמירה באזור רוסטוב הנמצאת בדרום רוסיה. 

"הצהרת כוחות הביטחון של הפדרציה הרוסית בנוגע להפצצה משטחי אוקראינה שהשמידה עמד שמירה - היא ללא ספק פרובוקציה", כך הצהרת משמר הגבול האוקראיני, "המקום המדויק לא מוזכר בדיווח הרוסי, מלבד אזכור מעורפל של 150 מטר מהגבול הרוסי-אוקראיני ומחוז רוסטוב".

בדיווח של הרוסים נאמר כי "פגז בלתי מזוהה שנורה מהטריטוריה האוקראינית לחלוטין השמיד עמדת שמירה כ-150 מטר מהגבול, בצד הרוסי".

ראש מועצת הביטחון הלאומי של אוקראינה, אלכסיי דנילוב, הדגיש עד כמה לאוקראינה אין כל קשר להפגזה: "הצבא שלנו יכול רק לירות בחזרה אם ישנו איום לחיינו. אנחנו לא מפגיזים".

13:06

אוקראינה אינה מזהה נסיגה של הכוחות הרוסים סביב גבולותיה, כך לפי הצהרה של שר ההגנה האוקראיני אלכסיי רזניקוב. "אנחנו בוחנים את מצב היחידות הרוסיות, שמספרן היום הוא 127 אלף חיילים רגלים ועוד 147 יחידות ימיות ואוויריות", הוסיף רזניקוב.

"אנחנו לא רואים נסיגה, ולו חלקית, ומספר היחידות הרוסיות אינו קטן. אנחנו יודעים שהיחידות יכולות לחזור למקום ההצבה הקודם שלהן במהירות או אפילו יכולים להעבירן למיקומים אחרים", אמר רזניקוב בעוד משרד ההגנה האוקראיני ציין שמספרי הכוחות הרוסיים לא קטנו מאז השבוע שעבר.

האוקראינים מדווחים על הכוחות הרוסים לאחר שלוויין איסוף חדש הציג תמונות של פעילות צבאית מוגברת של יחידות רוסיות בסמוך לצפון-מזרח הגבול עם אוקראינה, כאשר הפעילות נראתה מבצעית ולאו דווקא תרגיל. "הפעילות החדשה מציגה שינוי בדפוס התזוזה הקודם שהבחנו בו בתזוזת הכוחות הקרביים של הרוסים", הודיעו בחברת Maxar לתקשורת לוויינית, האחראית על הלוויין החדש, "בעבר הכוחות הרוסים היו צמודים לבסיסים קיימים וכעת ישנה התפרסות רחבה יותר".

השר רזניקוב הוסיף כי "אנחנו לא מזלזלים באיום בכל מקרה. הוא גבוה מאוד". עוד אמר כי ישנה אפשרות שהרוסים יכריזו על עצמאות באזורי הבדלנים במזרח אוקראינה, "אם הם יכירו בקבוצות הטרור הללו, מחר או מחרתיים, הם יפירו את המשילות האוקראינית ושאר ההסכמים שנעשו בין המדינות. זאת תהיה למעשה עילה לפלישה רוסית פוטנציאלית והזמנה לכוח ניטרלי ל'השכנת שלום'".

11:20

מוסקבה מסתייגת מהיוזמה לקיים פסגה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין במטרה להרגיע את המתיחות בין רוסיה לאוקראינה, שהגיעה לשיא ביממה האחרונה. בהודעה שירסם הקרמלין היום, שצוטטה בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, מודיעה ממשלה רוסיה כי שיחות על ארגון פגישה בין המנהיגים הן "מוקדמות מדי".

לפי הודעת ארמון האליזה אתמול, הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון הצליח לגבש הסכמה לפגישה בין המנהיגים, והיא צפויה לעלות לדיונים בפגישה ביום חמישי בין שר החוץ הצרפתי למקבילו הרוסי. במקביל לדיווח זה, כלי התקשורת ברוסיה מסרו כי פוטין מתכנן לקיים היום כינוס של המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, וכי הוא צפוי לשאת דברים בתום הכינוס.

6:30

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הסכים "עקרונית" למפגש פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. התנאי לשיחות, הבהירו בבית הלבן, הוא שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. ההסכמה העקרונית של שני הצדדים הושגה בתיווך נשיא צרפת עמנואל מקרון, שניהל שיחות קדחתניות עם שני המנהיגים בליל יום ראשון - כך על פי הצהרה של ארמון האליזה. לא נקבע תאריך או מיקום לפגישה.

ההסכמה שהושגה מצד מנהיגי המעצמות מגיעה על רקע אזהרות מצד ארה"ב כי מפקדים בכירים בצבא הרוסי קיבלו הוראה להתכונן לפלישה לאוקראינה וכן לאחר שנודע כי התרגיל המשותף של צבאות רוסיה ובלארוס, שבו משתתפים כמה עשרות אלפי חיילים רוסים בקרבת הגבול הצפוני של אוקראינה שהיה אמור להסתיים היום, יימשך עוד כמה שבועות.

בתוך כך, במכתב שנשלח על ידי הממשל האמריקאי לאו"ם נטען כי מוסקבה מכינה רשימות של אוקראינים "שיוצאו להורג או יישלחו למחנות" לאחר כיבוש של המדינה. המכתב מוען לנציבת זכויות האדם של האו"ם, שיש לו כוחות במדינה. המכתב מציון כי כיבוש אפשרי של אוקראינה על ידי כוחות רוסים, שהפך בימים האחרונים לאפשרות ריאלית, יגרור גם "הפרה שיטתית של זכויות אדם, דיכוי הפגנות בכוח" וצעדים נוספים המנוגדים לחוק הבינלאומי. על המכתב דיווח אתמול (א') העיתון "ואשינגטון פוסט". הוא נשלח אתמול בערב.

לפי הדיווח, ממשל ביידן מזהיר במכתב מכך ש"מידע שהגיע לידי סוכנויות המודיעין האמריקאי מצביע על הפרות זכויות אדם ודיכוי בעקבות פלישה נוספת (אחרי סיפוח קרים ב-2014), שמתוכננות כעת". הוא מבסס את הטענות על סמך התנהגות כוחות רוסים באזורים הפרו-רוסים במזרח המדינה ובטריטוריות אחרות, שכוללת "הוצאות להורג, חטיפות, מעצר בלתי חוקי ושימוש בעינויים". אלה יופנו, לפי החשש, "כלפי מי שמתנגדים לשלטון לפעולות הרוסיות". בנוסף לגורמים אוקראינים, הממשל האמריקאי ציין כי פעולות אלו יכולות להתבצע נגד מתנגדי משטר רוסיים ובלארוסים שמצאו מקלט באוקראינה בשנים האחרונות.

"באופן ספציפי, יש לנו מידע אמין שמצביע על כך שכוחות רוסיים מכינים רשימות של אוקראינים שיוצאו להורג או יישלחו למחנות בעקבות כיבוש צבאי", נכתב

כ־75% מכלל היחידות הצבאיות הקונבנציונליים של רוסיה הופנו לאוקראינה

על פי הערכות מודיעין אמריקאיות שפורסמו בבוקר יום ראשון, קרוב ל־75% מכלל היחידות הצבאיות הקונבנציונליים של רוסיה הופנו לאוקראינה. בשילוב עם הכוחות הבדלניים, ההערכות מדברות כעת על 190 אלף חיילים רוסים בקרבת הגבול האוקראיני. על פי המודיעין האמריקאי כ-35 מתוך 50 גדודי הגנה אווירית של הצבא הרוסי, מוכוונים כעת לאוקראינה. זה כולל, להערכת האמריקאים, כ-500 מטוסי קרב וכ־50 מפציצים בינוניים עד כבדים הממוקמים כעת ליד אוקראינה.

למרות שמדובר על שלושת רבעי מהיחידות אשר ממוקמות כעת בטווח של 60 קילומטר מהגבול, מבחינת מספר החיילים עצמם מדובר על פחות ממחצית מכלל החיילים בצבא הרוסי.

על פי דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, שיחות הפסגה יתקיימו, רק לאחר ששר החוץ האמריקאי, אנטוני בלינקן, ייפגש עם מקבילו הרוסי, שר החוץ סרגיי לברוב ב־24 בפברואר. השניים, כך נמסר מהבית הלבן, ידונו על קיומה של הפסגה האפשרית של פוטין וביידן.

בלינקן עצמו התייחס לאפשרות שכזו מוקדם יותר ביום ראשון בתוכנית מצב האומה של "CNN" ואמר כי הנשיא ביידן מוכן לקחת חלק בשיחות או מפגשים עם הנשיא פוטין "בכל עת ובכל פורמט, אם זה יסייע למניעת מלחמה". השיחה האחרונה בין השניים נערכה בטלפון ביום שבת לפני שבוע (13 בפברואר) וארכה שעה ושתי דקות. במהלך השיחה הזהיר ביידן את פוטין כי במקרה של פלישה, ארה"ב ובעלות בריתה "יגיבו בנחישות ויגבו מחיר מהיר וכבד מרוסיה".

למרות ההסכמה העקרונית שהושגה מצד שני מנהיגי המעצמות, נראה היה שפסקי ממעיטה בסיכויים של עצם קיומה של פסגה כזו. "אנחנו תמיד מוכנים לפעילות דיפלומטית", אמרה ג'ן פסקי ביום ראשון בלילה, "אך אנחנו גם מוכנים להטיל על רוסיה סנקציות משמעותיות וחסרות תקדים אם היא תבחר במלחמה, וכרגע נראה שרוסיה ממשיכה בהכנות להתקפה על אוקראינה בקנה-מידה מלא בקרוב מאוד".

בימים האחרונים מתגלה נשיא צרפת מקרון כבעל כישורים דיפלומטיים בלתי מבוטלים. הוא פגש את פוטין מוקדם יותר החודש במוסקבה, ושוחח עמו פעמיים ביום ראשון. השיחה הראשונה נמשכה 45 דקות והשנייה, שנערכה לאחר שמקרון השיג הסכמה עקרונית מביידן לפגישה, ארכה 15 דקות.

בצרפת מדגישים כי המעורבות האינטנסיבית של מקרון בניסיונות הדיפלומטיים למניעת מלחמה נובעת מהמחויבות שלו להרים כל אבן כדי למצוא פתרון לסכסוך ולמנוע פלישה רוסית. מקרון "יעבוד עם כל בעלי העניין כדי להכין את תוכן הדיונים הללו", נמסר מבית הנשיא הצרפתי. פסגה שכזו בין פוטין וביידן תביא לאחריה, כך מעוניינים בצרפת, לכינוס של כל בעלי העניין הרלוונטיים לדיון בביטחון וביציבות האסטרטגית באירופה.