בורסות עולם | סיקור שוטף

מדדי אירופה ננעלו בירידות של 2%; הבורסה במוסקבה התרסקה ב-10%

מניות הבנקים וחברות האנרגיה ברוסיה צללו בשיעורים דו ספרתיים לאחר שבקרמלין מסרו ש"מוקדם מדי לדבר על מפגש פסגה עם ביידן" • מחירי הנפט שוב מתחזקים • הביטקוין יורד ל-38 אלף דולר • היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הנשיאים; מגמה שלילית במסחר על החוזים העתידיים

ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr
ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:40

יום המסחר בבורסות אירופה ננעל במסכים אדומים בוהקים. מדד דאקס נחתך ביותר מ-2%, קאק השיל 2.1% ופוטסי ירד ב-0.4% - הירידה הנמוכה ביותר בקרב המדדים המובילים ביבשת. יורוסטוקס 50 וסטוקס 600 הכלל אירופיים ירדו ב-2.2% ו-1.1% בהתאמה.

ברוסיה נרשמו ירידות חדות. מדד MOEX צנח ב-10.5% ומדד RTS התרסק מעל ל-13%. בין המניות שרשמו ירידות חדות אפשר לציין את הבנקים סברבנק ו-VTB, חברות האנרגיה FGC, אינטר רא"ו וגזפרום וכן חברת התעופה איירופלוט. גם יתר הבנקים ביבשת רשמו ירידות, בהם בנקו סנטנדר , ברקליס , לוידס , אינווסטה סאו פאולו ודויטשה בנק.

העליות במסחר על הנפט הגולמי מסתכמות ב-1%-1.5%. נפט מסוג ברנט עולה ל-92.6 דולר לחבית והנפט האמריקאי ל-91.2 דולר לחבית. הגז הטבעי מזנק ב-5.8%. ירידת מחירי הזהב נחלשה והוא מאבד פחות מ-0.1% בשעה זו, ונסחר תמורת 1,898 דולר.

17:20

המגמה השלילית בבורסות אירופה נמשכת גם בשעה זו, כשמדד דאקס מאבד 1.6%, פוטסי יורד ב-0.2% וקאק ב-1.7%.

במוסקבה המדדים נופלים כבר ב-10%-12%, כשהבנקים מתרסקים עם ירידות בשיעורים דו ספרתיים. הבנקים VTB וסברבנק צונחים 16% ו-14% בהתאמה, חברת האנרגיה FGC UES מוחקת 14%, גזפרום מאבדת 8% ואיירופלוט משילה 13%. בפרנקפורט דויטשה בנק  יורד ב-1.7% ודויטשה פוסט ב-2.9%, בפריז מניית סטלנטיס יורדת 2.3% וקרדיט אגריקול  1.7%.

בשוק הנפט המחירים מטפסים כבר ביותר מ-1%. הנפט האמריקאי עולה ל-91.2 דולר לחבית והברנט ל-92.5 דולר לחבית. הזהב נחלש ב-0.2%, הגז הטבעי מזנק 6.5%. בשוק הקריפטו הביטקוין מתחיל להתאושש ועולה ל-39 אלף דולר, כשמוקדם יותר נסחר סביב 37 אלף דולר. האת'ר עולה ל-2,740 דולר.

החוזים בוול סטריט עדיין נסחרים בירידות שערים לקראת המסחר מחר. נזכיר שהיום לא מתקיים מסחר בארה"ב בשל יום הנשיאים.

15:30

הבורסה הרוסית מתרסקת ביותר מ-10%, כשמניות הבנקים וחברות האנרגיה בתחתית הטבלאות ומובילות את המומנטום. מדד RTSI נחתך ב-10.4% ומדד MOEX מוחק 8.1%. מחזור המסחר בבורסת מוסקבה גבוה ב-160% מהמחזור הממוצע בחודש האחרון, ומסתכם בקרוב ל-300 מיליון רובל. לא פחות מ-94% מהמניות במגזר המסחר הראשי רושמות ירידות שערים.

גם ביתר שוקי אירופה הירידות מחריפות מרגע לרגע, כשהמדדים המרכזיים נופלים ביותר מ-2%, ומדד יורוסטוקס 50 הכלל אירופי מאבד כמעט 2.5%. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאבדים גם הם גובה, אך נזכיר שהיום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום הנשיאים.

בשוק הקריפטו גם נרשמות ירידות, והביטקוין נסחר תמורת 37.4 אלף דולר. האת'ר יציב יחסית סביב 2,600 דולר.

14:50

המגמה השלילית באירופה ממשיכה להידרדר במהירות. מדד RTSI הרוסי נחתך כבר ב-9.6% ומדד MOEX צולל 7.5%. בגרמניה התחזקו הירידות גם, ומדד דאקס מאבד 1.2%. מדד קאק יורד ב-1.6%, פוטסי ב-0.4% וגם באמסטרדם, מילאנו, מדריד, ליסבון, וינה ושטוקהולם המסכים צבועים באדום.

מניות במרכז: וולוו  צונחת ב-6.6% בשטוקהולם, בנק ראיפיסן  האוסטרי נסוג 7.6%, ועוד ירידות בולטות נרשמות במניות קרדיט אגריקול , אינטר פאמפ דרופ  וקסטלום . במוסקבה בנק סברבנק נחתך בכמעט 9%.

14:00

הירידות בבורסות אירופה מחריפות. מדד דאקס הגרמני יורד ב-0.5%, קאק הצרפתי ב-1% ופוטסי נסחר בירידה מזערית. במוסקבה, מדד RTSI נופל ב-7.8% ומדד MOEX נחתך ב-6.2%.

את הירידות החדות ברוסיה רושמים בעיקר הבנקים וחברות האנרגיה. סברבנק נחתך ב-8.5%, בנק VTB צונח 6.8% ו-Inter RAO, חברת החזקות אנרגיה, צוללת ביותר מ-10%. גם חברת האנרגיה FGC EUS מאבדת גובה. חברת התעופה אירופלוט מוחקת 9%.

המסחר על החוזים גם עבר למגמה שלילית, עם ירידה של 0.1% בחוזים על דאו ג'ונס, של 0.2% על S&P500 ושל 0.5% על הנאסד"ק. 

בשוק הסחורות מחירי הנפט הגולמי שוב מתחזקים. הנפט האמריקאי עולה ב-0.2% ל-90.4 דולר לחבית, נפט מסוג ברנט מוסיף 0.4% למחיר של 91.7 דולר לחבית. הזהב נחלש בכ-0.2% ויורד ל-1,896 דולר לאונקיה. 

13:00

המסחר בבורסות אירופה עבר לטריטוריה השלילית, כאשר הבורסה במוסקבה מאבדת כבר מעל ל-5% וגם יתר שוקי אירופה נסחרים באדום. זאת, לאחר שדוברו של הנשיא ולדימין פוטין מסר שיש נכונות להיפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "אם זה הכרחי" אך בה בעת צינן את ההתלהבות וציין כי "מוקדם מדי לדבר על תוכניות למפגש פסגה" והבהיר שעדיין לא נעשות תוכניות להיערכות למפגש שכזה. אמש ביידן אישר "עקרונית" פגישה עם פוטין בתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה, אך דוברת הבית הלבן נשמעה סקפטית לגבי קיום המפגש ואמרה ש"נראה שרוסיה ממשיכה בהכנות להתקפה על אוקראינה בקנה-מידה מלא בקרוב מאוד".

גם החוזים העתידיים בוול סטריט משנים כיוון מעט כאשר החוזים על נאסד"ק עברו לירידה, אך נזכיר כי היום לא יתקיים מסחר בארה"ב בשל יום הנשיאים. 

11:25

המגמה בבורסות אירופה הפכה למעורבת, כשיותר ויותר מדדים מוחקים את העליות שרשמו ועוברים לטריטוריה השלילית. מדד דאקס נסחר סביב רמת הפתיחה ופוטסי עולה ב-0.3%, אך קאק הצרפתי משיל 0.4% וגם באמסטרדם, מילאנו, ליסבון, בריסל ושטוקהולם נרשמות ירידות שערים. המדדים ברוסיה צונחים בכ-3%.

בסין ננעל המסחר בעליות מזעריות, בהונג קנג ירד הנג סנג ב-0.6%, בסיאול הקוספי ננעל ביציבות. מניית מייטואן בלטה בהונג קונג עם ירידה של 4%, טנסנט צנחה 5.2% ועליבאבא ירדה ב-3.8%.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של כ-0.2% במחירי הנפט הגולמי, כשהנפט האמריקאי יורד מתחת לרף ה-90 דולר לחבית. מחיר הזהב יציב, מחיר הכסף נחלש ב-0.7%.

10:10

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית, על רקע ירידה במפלס החששות ממלחמה באוקראינה.

במסחר בחוזים על המדדים המובילים בבורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.6%-0.8%.

בטוקיו הסתיים המסחר בירידה של כ-0.8% במדד הניקיי.

07:55

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר במגמה שלילית. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.8%, בהונג קונג נסוג ההנג סנג ב-0.6% ובורסת שנחאי יורדת ב-0.2%. גם היום ימשיכו הסוחרים בעולם לעקוב אחר ההתפתחויות סביב המשבר באוקראינה.

היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל "יום הנשיא". במסחר בחוזים על המדדים המובילים בבורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

בסין השאיר היום הבנק המרכזי את הריבית על הלוואות ללא שינוי, כצפוי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הסכים "עקרונית" למפגש פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. התנאי לשיחות, הבהירו בבית הלבן, הוא שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. ההסכמה העקרונית של שני הצדדים הושגה בתיווך נשיא צרפת עמנואל מקרון, שניהל שיחות קדחתניות עם שני המנהיגים בליל יום ראשון - כך על פי הצהרה של ארמון האליזה. לא נקבע תאריך או מיקום לפגישה.

ההסכמה שהושגה מצד מנהיגי המעצמות מגיעה על רקע אזהרות מצד ארה"ב כי מפקדים בכירים בצבא הרוסי קיבלו הוראה להתכונן לפלישה לאוקראינה וכן לאחר שנודע כי התרגיל המשותף של צבאות רוסיה ובלארוס, שבו משתתפים כמה עשרות אלפי חיילים רוסים בקרבת הגבול הצפוני של אוקראינה שהיה אמור להסתיים היום, יימשך עוד כמה שבועות.

מחירי החוזים על הנפט נסחרים בירידות קלות. חוזה לאפריל על נפט מסוג ברנט נסחר ברמה של 92.90 דולר לחבית. הזהב רושם ירידה קלה.

בזירת הקריפטו, הביטקוין נסחר בשעה זו בעלייה של כ-2.5% בשער של 39.3 אלף דולר. האת'ריום קופץ 4.2% ועולה לרמה של 2,740 דולר.