מהתוכנית של ליברמן ועד שינוי בקצבאות: המהלכים הכלכליים שנתקעו

עסקת החבילה תלויה בפגישה מכרעת שתתקיים במשרד האוצר עם ההסתדרות ונציגי העצמאים • התוכנית הכלכלית של ליברמן ליוקר המחיה והארכת הוראת השעה שמבטלת את קיזוז הקצבאות במקרה שאדם זכאי גם לדמי אבטלה לא עלו להצבעה בשל איומי גנץ • שר האוצר הבטיח ללפיד כי תוכנית הסיוע לעצמאים תהיה "טובה" • הגדלות הרמטכ"ל, שיכולות לפתוח את הפקק, תלויות בהחלטת בנט לכפות משמעת קואליציונית

נפתלי בנט וחבריו לקואליציה במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
נפתלי בנט וחבריו לקואליציה במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

להחלטת יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ לשתק את עבודת החקיקה הממשלתית במחאה על כך שחוקי משרד הביטחון לא עולים להצבעה במליאה, הצטרפה תוך כיממה התפטרות השר אלי אבידר מהממשלה וחזרתו לכנסת, בתור האצבע ה־61 של הקואליציה. מאז עזב גנץ את לשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט בשני, בקואליציה מנסים ללחוץ על גנץ שיסכים לדחיית המרי הקואליציוני בכמה חודשים - ושיעבירו את הפנסיות במסגרת התקציב. כמו כן, ביש עתיד הציעו לכחול לבן להעלות את חוק "ממדים ללימודים" בקריאה ראשונה במליאה. אולם, לפי שעה, גנץ נחוש להמשיך את החרם על עבודת הממשלה, כל עוד דרישותיו לא נענות.

בכחול לבן תהו "איפה ראש הממשלה? הוא קיבל קואליציה מלפיד ולא עובד כדי לשמר אותה". בד בבד, הם מתחו ביקורת על התדרוך נגד גנץ, בעודו בלשכתו של בנט. בסביבת רה"מ ניסו להוריד את גובה הלהבות לאחר שהבינו את הטעות, אך גנץ לא יסתפק שוב בהבטחות. בנט ורה"מ החליפי יאיר לפיד יידרשו להוכיח שהם יכולים לתת לגנץ את מבוקשו, כאשר הם צריכים להתמודד כעת עם מוקש קואליציוני חדש: ח"כ אלי אבידר, שהתפטר מהממשלה. לשאלת גלובס האם יתמוך בחוק של גנץ, ענה: "חכי ותראי". הוא אמנם אמר כי יפעל כדי שהממשלה תשלים את ימיה, אך קינח במשפט שידיר שינה מעיני קברניטיה: "שרידות הממשלה היא לא ערך".

גם אם שמים בצד את המוחים והמתפטרים, בשבועיים שנותרו לכנסת לפני היציאה לפגרה תידרש הנהלת הקואליציה וראש הממשלה ללוליינות מקצועית כדי להצליח ולדחוס את כל החוקים שהצטברו - ולהעביר אותם. בהנהלת הקואליציה יצטרכו לשקול האם להפעיל את סעיף 98 כדי לקצוב את זמני הדיונים ולדחוס חוקים בזמן קצר, או לדחות חלק מהחוקים למושב הקיץ - שם ממתין לקואליציה תקציב 2023. האם זה בכלל אפשרי ומהן המשימות בפתח?

עסקת החבילה בספק, עיני מאחורי הקלעים

ביום רביעי תתקיים במשרד האוצר פגישה משולשת של מנכ"ל המשרד רם בלינקוב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ונציגי העצמאים, כדי לבחון את הבקשות שעלו מצד חברי כנסת בקואליציה לביצוע שינוי בעסקת החבילה שנחתמה בנובמבר.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי כבר הודיע כי הדרישות שעלו באשר להעלאת שכר המינימום הן "פופוליסטיות" ועל הממשלה לנהוג באחריות. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר מצידו כי כל שינוי בעסקה יצטרך להיות מקובל על כל מי שחתומים עליה, ולכן ללא הסכמות בפגישה בראשות המנכ"ל בלינקוב - קיומה של עסקת החבילה מוטל בספק.
במפלגת העבודה, שמובילה את הדרישה להעלאת שכר המינימום כתנאי לאישור החוק, אמרו כי יתמכו בחוק בקריאה ראשונה וישנו אותו כמקובל במהלך ההכנות בוועדת העבודה והרווחה. אלא שליברמן הודיע, כאמור, שימשוך את החוק במקרה כזה. על כל הלחצים הקואליציוניים מנצח גם עופר עיני שחזר להתמודדות על ראשות ההסתדרות, משעבד לצורך הקמפיין את סדר היום הפוליטי - וקרא לחברי הכנסת להתנגד לחוק. הכרעה תתקבל לאחר הפגישה.

התוכנית הכלכלית ליוקר המחיה תלויה בכחול לבן

שני חוקים בלב התוכנית הכלכלית של ליברמן, שנועדה לתת מענה ליוקר המחיה, אושרו בתחילת השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה: מס הכנסה שלילי ונקודות זיכוי להורים עובדים. אלא שמי שמתקשרים בימים אלו לביטוח הלאומי כדי לבדוק מתי יקבלו את ההחזרים המבוקשים, נענים כצפוי כי ההכרזה החגיגית נדרשת לאישור בשלוש קריאות בכנסת. החוקים אמנם הונחו על סדר היום של המליאה, אך איומיו של גנץ הובילו לכך שלא יועלו לקריאה ראשונה.

בכחול לבן לא שוללים תמיכה בחוקים שכבר אמורים לעלות להצבעה ובכפוף לסיום החרם על עבודת הממשלה. עם זאת, יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) הודיע בינתיים, בגיבוי מגנץ, כי ידרוש תוספות בחקיקה - בעוד שליברמן מתעקש כי ההחלטות מתקבלות במשרד האוצר. כיפופי הידיים האלה יידרשו להכרעה גם כן, ושר האוצר, על אף התעקשותו לפעול "לפי הספר", יידרש לפשרות פוליטיות כדי להרגיע את הקואליציה. הפעם הבאה שזה יוכל לקרות: קריאה ראשונה ביום שני.

מתווה הסיוע לעצמאים יוצג בשבוע הבא

בה בעת, שר האוצר מתכוון להודיע על צעדי הסיוע לעצמאים, אך המתווה המבוקש טרם נודע. לאחר שבמפלגתו של ליברמן אמרו בתגובה ללחצים בקואליציה מכיוון יש עתיד וכחול לבן כי "רק אחרי הנתונים - יתקבלו החלטות", החזית בין יו"ר ישראל ביתנו לבין יו"ר יש עתיד נפתרה.

ליברמן הבטיח ללפיד כי המתווה יוצג בשבוע הבא, ויהיה טוב לעצמאים. במשרד האוצר כבר מוכנים לטענות הנגד ולחוסר שביעות הרצון בציבור, ומקווים כי המתווה לפחות יצליח להרגיע את הדרישות הקואליציוניות.

בניגוד למפלגות אחרות, בכחול לבן לא שקט גם ברמה הפנים-מפלגתית. בשלישי התגלע עימות קולני בין ח"כ ביטון לבין השרה אורית פרקש הכהן, לאחר שהאחרונה נדרשה להציג בממשלה את עמדת המפלגה בעד צעדים להפחתת יוקר המחיה על אוכלוסיות מוחלשות, אך היא התמקדה בצעדים לחיזוק ההייטק. ביטון אמר לפרקש "אני לא רוצה לדבר איתך", והיא בתמורה זיכתה אותו במנה של גידופים שאינם ראויים לדפוס. גנץ יידרש לאחד את השורות אצלו במפלגה, עוד בטרם הוא מסתער ב"קרב".

חוקי רווחה תקועים בצנרת החקיקה בכנסת

מאז סוף השנה האזרחית עובדת יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן (העבודה) על הארכת הוראת השעה שמבטלת את קיזוז הקצבאות במקרה שאדם זכאי גם לדמי אבטלה. החוק הוכן לקריאה שנייה ושלישית ונוגע לאוכלוסיות החלשות ביותר, אבל גם הוא ירד מסדר היום בשל הודעת גנץ שלא יתמוך בחוקי הקואליציה.

לצד זאת, הוראת השעה שתתארך עבור מי שיוצאים להכשרות מקצועיות, כך שלא יורידו להם 30% מדמי האבטלה ונולדה כמענה לקורונה, אמורה הייתה להתארך - ותקועה בצנרת החקיקה רגע לפני סיום. וזאת, אף שרייטן הגיעה לסיכומים בנושאים הללו מול ליברמן כבר לפני חודשיים.

הגדלות הרמטכ"ל ממשיכות לספוג ביקורת

חוק נוסף שנועד להעניק הנחה אוטומטית בארנונה לאזרחים ותיקים גם הוכן בוועדת הרווחה, וממתין לתורו במליאה. אם האיומים יוסרו, והחוקים יעברו במליאה בשבוע הבא, מדובר בסיוע מיידי לאוכלוסיות הזקוקות לו בלב משבר יוקר המחיה. "כל מפלגה שמאיימת, כחול לבן או רע"ם, בסוף פוגעת באזרחים. אני מאוכזבת וכועסת, יש כאן פגיעה באינטרסים שקידמתי עבור האוכלוסיות החלשות באופן מהותי", אמרה רייטן לגלובס. החלטת הקואליציה לשוב לתפקד יכולה, כאמור, לשחרר את החוקים כבר ביום שני הבא לאוויר העולם.

החוק שנמצא בלב המחלוקת הקואליציונית, ושאותו גנץ דורש להעביר, הגדלות הרמטכ"ל, יוכל לעבור בקריאה ראשונה אם רק רה"מ יתפנה כדי להטיל משמעת בקואליציה שלו. או, לחילופין, רה"מ החליפי שמתפקד כראש הגוש הגדול של המפלגות שמרכיבות את הממשלה - ינקוט בפעולה כזו. גנץ נמצא בלחץ משום שהוא נדרש להראות לבג"ץ שהחוק עבר קריאה אחת, כדי למנוע החלטה של בית המשפט לבטל את מנגנון חלוקת הכספים. כאשר החוק הזה ישתחרר, הקואליציה תוכל לנשום לרווחה ולהמשיך בקידום חוקי יוקר המחיה שממתינים על שולחנה.
הכרזת המרי של גנץ על הקואליציה לא הובילה לתזוזה בעמדות המתנגדים להגדלות הרמטכ"ל, אלא בדיוק להיפך.

ח"כ מוסי רז ממרצ אמר כי "מפלגת כחול לבן מגינה בחירוף נפש על הפנסיות המנופחות של אנשי הקבע, כאילו יש קשר בינן ובין ביטחון המדינה. מי שמסכן את ביטחון המדינה הוא מי שלוקח את כספי תקציב הבטחון לכיסם הפרטי של אנשי הקבע". והוא לא היחיד. גם במפלגת העבודה דוחים את ההקבלה של גנץ בין מתנגדי החוק לפוסט ציונות.

בימים הקרובים: ישיבה של ראשי הקואליציה

בימים הקרובים צפויה להתקיים ישיבת ראשי קואליציה שבה יידרשו השרים להודיע האם בכוונתם וביכולתם לכפות הצבעה אחת על החוק ודחיית המריבות למושב הבא - או בעד הלכה למעשה שיתוק הקואליציה והצעדים הכלכליים השונים מעכשיו.

עוד קודם לכן, שר החוץ לפיד דאג להוריד "כאב ראש" אחד לקואליציה, כאשר מינה את ח"כ ג'ידא רינאוי־זועבי ממרצ לקונסולית הכללית של ישראל בשנחאי. רינאוי־זועבי הייתה הח"כית שהצביעה לפני כחודש נגד חוק הגיוס - והובילה לנפילתו. במקומה תיכנס לכנסת קטי פיאסצקי־מורג.

"ח"כ רינאוי־זועבי מגיעה עם ניסיון ניהולי עשיר ורקע כלכלי וציבורי מגוון ומרשים", מסר השר לפיד. "אני מאחל לה הצלחה ובטוח שהיא תוביל את הקונסוליה הכללית של ישראל בשנגחאי להישגים חדשים וחשובים. אין חולק על חשיבותה של סין בכלל ושל שנגחאי בפרט לכלכלה העולמית. יחסינו הכלכליים עם סין הם מנוע צמיחה חשוב לכלכלת ישראל ויש להמשיך ולקדמם".

ח"כ רינאוי־זועבי אמרה: "זוהי זכות גדולה להיות האישה הערביה הראשונה בתפקיד דיפלומטי כה בכיר. אני שמחה שיתאפשר לי לתרום למשימה החשובה של הידוק שיתוף הפעולה הכלכלי, המסחרי והתרבותי עם אחת משותפותיה הכלכליות המשמעותיות של ישראל בעולם מהקונסוליה הכללית הישראלית בשנגחאי, מרכז עצבים חשוב של הכלכלה הגלובלית".

המצב של ליברמן פחות טוב. יו"ר ישראל ביתנו אמנם הודיע כי במושב הקיץ יתחיל לקדם את התקציב, אך במצב הנוכחי, כאשר אבידר חוזר להפריע לו מספסלי המליאה - המלאכה הזו נראית כמעט בלתי אפשרית לביצוע.