המוסדיים ששולטים באלון גז רוצים מזומן - ולא למזגה עם תמר פטרוליום

אלון גז הכפילה את ערכה בשנה האחרונה והבעלים - חברת אלון דלק - פועלת למכירת 80% מהמניות בשווי שוק של כ-280 מיליון שקל על בסיס פניות שקיבלה ממספר גורמים

אסדת תמר / צילום: אלבטרוס
אסדת תמר / צילום: אלבטרוס

חברת אלון גז , המחזיקה ב-4% ממאגר הגז תמר, מדווחת כי לא תקדם את המיזוג שהציעה לה לאחרונה חברת תמר פטרוליום , המחזיקה אף היא באותו מאגר. אלון גז מדווחת כי בעלת השליטה בה (80%), חברת אלון דלק, הודיעה שהחליטה לקדם בשלב זה באופן אינטנסיבי רק הליכים למכירת החזקותיה בחברה, במטרה להביא למימוש החזקות אלו בטווח הקצר על בסיס פניות שקיבלה ממספר גורמים. 

נראה כי הגופים המוסדיים המחזיקים באלון דלק (שקיבלו את מניותיהם במסגרת הסדר חוב) מעדיפים לקבל עבור מניותיהם תמורה גבוהה במזומן על פני תמהיל של מניות ומזומן בעסקת מיזוג. זאת לאחר שמניית אלון גז הכפילה את ערכה בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של כ-350 מיליון שקל, הגוזר להחזקותיה של אלון דלק שווי נוכחי של כ-280 מיליון שקל. 

בד בבד מעדכנת אלון גז כי השבוע התקבלה בחברה הצעה בלתי מחייבת משפטית וכפופה להשלמת בדיקת נאותות וחתימה על הסכם מפורט, לכניסה למשא ומתן למיזוג עם החברה הפרטית צבר סולאר, העוסקת בתחום האנרגיה הסולארית.

כאמור, לנוכח הודעת בעלת השליטה וההסתברות הנמוכה בשלב זה לקידום עסקת המיזוג הטעונה תמיכה של אלון דלק, החליט דירקטוריון אלון גז שלא לקדם בשלב זה מו"מ להצעות מיזוג של החברה או לרכישת 100% ממניותיה. 

"בדיקת הנאותות צפויה להיות פשוטה"

לפני כשבועיים דיווחה אלון גז על הצעת מיזוג מצד תמר פטרוליום, המחזיקה ב-16.75% ממאגר תמר, שבמסגרתה תרכוש את מלוא הון המניות של אלון גז בתמורה למזומן ולמניות של החברה. 

תמר פטרוליום נסחרת לפי שווי של 816 מיליון שקל, ואילו אלון גז נסחרת לפי שווי של 350 מיליון שקל. בעל המניות המרכזי בתמר פטרוליום הוא איש העסקים אלי עזור, המחזיק ב-23.4% ממניות החברה בשווי של קרוב ל-200 מיליון שקל.

השליטה באלון גז (כ-80%) מוחזקת כאמור בידי אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), שנקלעה בעבר להסדר חוב ונשלטת מאז בידי קבוצה של גופים מוסדיים, המחזיקים אג"ח בהיקף של כ-575 מיליון שקל ערך נקוב.

בתמר פטרוליום האמינו כי הצעת המיזוג, השנייה במספר שהוגשה לאלון גז, תהיה אטרקטיבית יותר לבעלי המניות בחברה הנרכשת עקב מרכיב מהותי במזומן, שיאפשר לבעלי מניות אלון גז גמישות בבחירה האם לשמור על החשיפה למאגר תמר או לממש אותה.

"הזהות הכמעט מוחלטת בפעילות החברות תאפשר ניצול היתרונות הסינרגטיים הנובעים מבעלות על אותו הנכס, לרבות חיסכון בהוצאות ההנהלה והכלליות. יתרה מכך, תהליך בדיקת הנאותות על הנכס העיקרי בשתי החברות, וקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים לעסקה, צפויים להיות פשוטים", הדגישו בהנהלת תמר פטרוליום.