הדרך של הבנקים לעקוף את מגבלת בנק ישראל? השקעה של 420 מיליון שקל במכלול

הבנקים הגדולים מתקרבים למגבלת חשיפת האשראי לבינוי ונדל"ן • שלושה בנקים הגדילו את קו האשראי של קבוצת המימון ב-140 מיליון שקל כל אחד • אורי פז, מנכ"ל מכלול מימון: "ההסכם יאפשר לנו להמשיך לתמוך בצמיחה, על רקע הביקוש הגבוה למימון פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית"

יו''ר מכלול מימון, צבי זיו / צילום: כדיה לוי
יו''ר מכלול מימון, צבי זיו / צילום: כדיה לוי

קבוצת מכלול מימון  הודיעה היום (ד') לבורסה כי הגיעה להסכם עם שלושה בנקים שכבר העניקו לה קווי אשראי על הגדלת קו האשראי לפעילות זרוע הנדל"ן. הקבוצה, המתמחה בניהול צמיחה לצורך התרחבות עסקית ומימון פרויקטי נדל"ן, הודיע כי בנוסף ל-110 מיליון שקל שהעניקו שלושת הבנקים יחד בעבר, עתה יעניק כל אחד מהם קו אשראי נוסף בהיקף של 140 מיליון שקל, כך ששלושתם יחד הגדילו את האשראי ב-420 מיליון שקל. נציין שלמכלול קווי אשראי נוספים מהמערכת הבנקאית ומחברת כלל ביטוח, כך שסך קווי האשראי שלה יעמוד עתה על כ-800 מיליון שקל.

בנוסף, שיעור המימון של תיק האשראי של זרוע הנדל"ן על ידי הבנקים יגדל מ-80% ל-82.5%. לאור זאת, תוכל מכלול מימון להמשיך בתנופת מימון עסקאות חדשות בתחום פרויקטי מגורים.

עבור הבנקים מדובר בדרך לעקוף את המגבלה שהטיל הפיקוח על הבנקים על החשיפה שלהם לבינוי ונדל"ן. ב-9 החודשים הראשונים של 2021 הלוואות הקשורות לנדל"ן (בניה ונכסים מניבים) גדלו בסכום עצום של 32 מיליארד שקל (18%), כאשר הצמיחה המהירה ביותר, בפער גדול, הייתה אצל שני הגדולים, לאומי  והפועלים . כך, האשראי הקשור לנדל"ן צמח ב-22% בבנק לאומי וב-26% בפועלים ואשראי לנדל"ן מהווה 42% מההלוואות המסחריות של לאומי ו-38% של פועלים, בעוד צמיחת האשראי לנדל"ן במזרחי טפחות והבינלאומי הייתה רק 7% בכל אחד.

יש לציין שבעקבות הצמיחה הזו, וכפי שפורסם בגלובס, שני הבנקים הגדולים מתקרבים למגבלות הרגולטוריות בנוגע לחשיפה לנדל"ן ולבנייה. "אין ספק שהבנקים יחפשו דרכים - כמו ביטוח חשיפה וסינדיקציה - כדי להמשיך בצמיחה המהירה ולענות על הביקוש החזק. עם זאת, הצמיחה של לאומי והפועלים תתמתן מהרמות הגבוהות הנוכחיות, אולי לטובת הבנקים הקטנים יותר", העריכו באקסלנס בסקירת הבנקים שלהם שפורסמה בשבוע שעבר בגלובס.

מתמחה במימון פרויקטי בנייה

זרוע הנדל"ן של מכלול מימון מתמחה במימון פרויקטי בנייה ומהווה One Stop Shop למימון וליווי בנייה למגורים ותחליף מלא למימון בנקאי. מכלול פעילה במגוון תחומים נוספים דוגמת הענק מימון בתחומי טכנולוגיה, תעשייה, שירותים ועוד.

יו"ר החברה הוא צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים ומנכ"ל החברה הוא אורי פז, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים. עם בעלי השליטה בחברה וממנהליה נמנים גם איילת רוסק וירון בלנק. חברת כלל ביטוח היא שותפה אסטרטגית ובעלת מניות מרכזית בחברה.

פז אמר עם הדיווח לבורסה על קווי האשראי המורחבים כי "הגדלת קו האשראי מהבנקים תאפשר לנו להמשיך לתמוך בצמיחה המואצת של תיק האשראי שלנו בתחום הנדל"ן, על רקע היקף הבנייה הנרחב והביקוש הגבוה למימון פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, הן בדרך של חוב בכיר והן בדרך של השלמת הון עצמי".