תרחיש האימה של אירופה: לשלם אלפי אירו בשביל לחמם את הבית

אירופה מייבאת כשליש מהגז הטבעי שלה מרוסיה, רובו בצינורות דרך אוקראינה ובלארוס • המחירים זינקו מיד עם הפלישה, אך ביבשת מנסים להרגיע וסבורים כי המאגרים הקיימים יספיקו עד הקיץ • הממשלות כבר מסבסדות במיליארדים את מחירי האנרגיה, ועלייתם עלולה לגרור מיתון נוסף

המתקנים היבשתיים של צינור הגז נורד סטרים 2 בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Sohn
המתקנים היבשתיים של צינור הגז נורד סטרים 2 בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Sohn

בתוך שעות מהפלישה הקרקעית של רוסיה לאוקראינה זינקו מחירי הגז הטבעי באירופה ב-28%. "ברוכים הבאים לעולם חדש שבו תושבי אירופה ישלמו 2,000 אירו על גז", איים השבוע דמטירי מדבדב, לשעבר נשיא רוסיה וכיום סגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי שלה. המציאות מתקרבת לכך, כאשר עם תחילת המתקפה הרוסית על אוקראינה, זינקו מחירי הגז האירופיים ליותר מ-1,000 דולר לאלף קוב גז טבעי. אירופה מייבאת כשליש מהגז הטבעי שלה מרוסיה, ורובו עובר בצינורות דרך אוקראינה ובלארוס, שהפכו כעת לזירת לחימה. גם מחיר נפט גולמי מסוג ברנט, מדד הייחוס העולמי, זינק אל מעל 100 דולר לחבית, ושבר שיא של שבע שנים שנרשם בפלישה הקודמת של רוסיה לאוקראינה לסיפוח חצי האי קרים.

החדשות הרעות לאירופה הן העלייה הנוספת במחירי הגז בפרט והאנרגיה בכלל. בחודשים האחרונים הפכו המחירים העולים, שלובו בין היתר על ידי המתיחות הגואה בין רוסיה לבין אוקראינה, לנושא הראשון על סדר היום האירופי. הגז משמש ישירות לחימום הבתים במדינות רבות, וממשלות אירופיות נאלצו לסבסד במיליארדים את תחום האנרגיה, רק כדי לשמור על האינפלציה מלהשתולל, או לדרדר מיליונים מתחת לקו העוני. איטליה הודיעה על סבסוד של שמונה מיליארד אירו. צרפת על חמישה מיליארד אירו. ספרד על שלושה מיליארד אירו.

חשש מניתוק רוסיה ממערכת הבנקאות העולמית

וכעת, דווקא בתקופה שבה האביב בפתח והמחירים אמורים לרדת, מחיר הגז העתידי התקבע על רמה גבוהה למדי. אלה עוד לא השיאים שנרשמו בתחילת החורף, אז עמד המחיר על יותר מ-1,300 דולר, אבל יחסית לתקופה הנוכחית, מדובר במחירים שוברי שיאים. בנק ההשקעות "ג'י.פי מורגן" ציין כי אירופה תיאלץ להוציא הרבה יותר ממה שתיכננה כדי למלא את המאגרים לפני החורף הבא.

החשש האמיתי, זה שמביא לזינוק במחירים שעשוי להימשך, הוא לא רק מההשלכות של הלחימה בשטח על הזרמת הגז, אלא מההשלכות של סילוק אפשרי של רוסיה מערכת התקשורת הבין-בנקאית "סוויפט" על יצוא האנרגיה שלה. מנהיגי המערב הבטיחו סנקציות "מסיביות וחמורות", וצעד זה עשוי להיכלל בהן. "אם המערב יחליט לנתק את רוסיה מ'סוויפט', התשלומים בעבור אספקת גז רוסי יהפכו לבלתי אפשריים", אמרה ל"בלומברג" אנליסטית ממכון אוקספורד ללימודי אנרגיה. לדבריה, במצב כזה הרוסים יכולים לטעון ל"כוח עליון", להפר את חוזי האספקה, ולהפסיק את אספקת הגז כליל, בצעד "שיהיו לו השפעות גם על המחירים והזמינות של הגז".

לכן, השאלה המרכזית ביממה האחרונה באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אחרי שהודיעה על הקפאת פרויקט נורד סטרים 2, היא האם היבשת יכולה להסתדר ללא גז טבעי רוסי בכלל. התשובה המרגיעה שניתנה לתושבי גרמניה בימים האחרונים על ידי הממשלה היא "כן", והסיבה העיקרית היא שרוב החורף מאחורי אירופה, ושהטמפרטורות אמורות לטפס.

קולות מרגיעים אך קונצנזוס על מחירים גבוהים

"אפשר לצפות לעליית מחירי האנרגיה", אמר שר הכלכלה מנפלגת "הירוקים" רוברט האבק, "אך אספקת הגז לתקופה הקרובה מובטחת". באירופה ישנם כמה מאגרים, הנמצאים בסך הכל בפחות משליש מהקיבולת שלהם, אולם גם רף זה אמור להספיק עד לקיץ, שבו לא דרוש חימום. גם מומחית לאנרגיה ממכון המחקר הכלכלי הגרמני (DIW) אמרה בראיון כי המצב רציני וכי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה על אנרגיה", אך ציינה כי לא צפוי מחסור בחודשים הקרובים. "חייבים לציין כי אנחנו נמצאים בסוף החורף", הוסיפה.

העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט" ציין, כי "סוף תקופת החימום מתקרב ופוטנציאל האיום של פוטין בגז מידלדל"; ואנליסט ממכון המחקר "ברויגל" הסביר כי בעזרת היבוא האינטנסיבי בשבועות האחרונים של גז מונזל (LNG) לאירופה, רובו מארה"ב, המאגרים הנוכחיים יספיקו לעבור את החורף. "בעזרת מזג אוויר פחות קר מהצפוי, ויבוא מסיבי של גז מונזל, הרמה במאגרים מספיקה כעת עד סוף עונת החימום אפילו ללא יבוא מרוסיה", ציין. עם זאת, הדבר יחייב העברה של גז בין מדינות בתוך האיחוד האירופי. לגרמניה, למשל, כמעט ואין יכולת לקבל ישירות LNG, והיא תצטרך להסתמך על פולין והולנד לסייע לה.

אבל נדמה שיש קונצנזוס בנוגע לכך שהמחירים יהיו גבוהים, ושההשפעה הכלכלית של עליית מחירי יכולה לגרור מיתון נוסף. השפעות עקיפות כמו עליית מחירי הדשנים (בין אם ייצורם או כתוצאה מחסימת יבוא מבלארוס, למשל) או עליית מחירי הסחורות האחרות עלולה להעלות עוד יותר את האינפלציה ביבשת.