מערכת טיהור אוויר מסוג GPS הפחיתה תחלואה בקורונה בגני ילדים

משרד החינוך כבר מיישם פרויקט התקנה של מערכות טיהור אוויר בכיתות, אולם משרד הבריאות נתן רישוי רק למערכות מסוג סינון פאסיבי, בעוד המערכת של GPS היא מערכת של סינון אקטיבי • המערכות הפחיתו תחלואה גם במחלות נשימתיות אחרות

גן ילדים. פרויקט התקנה של מערכות טיהור אוויר מתחיל בארץ בגנים / צילום: Shutterstock, M-Production
גן ילדים. פרויקט התקנה של מערכות טיהור אוויר מתחיל בארץ בגנים / צילום: Shutterstock, M-Production

פיילוט טיהור אוויר שנערך בתחילת גל האומיקרון בגני ילדים במודיעין, מרמז על הצלחה משמעותית של המערכת בהפחתת התחלואה בגנים. הפיילוט החל בסוף דצמבר, וליווה את הגנים בחודש ינואר שבו נרשמו רמות תחלואה גבוהות.

חברת ש.ה. גורן המייבאת מערכות טיהור אוויר אקטיביות מסוג GPS, התקינה את המערכות בארבעה גני ילדים במודיעין, והשוותה אותם לשלושה גנים צמודים, המשרתים אוכלוסיה דומה, בהם לא הותקנו המערכות.

ב-18.1 נאספו תוצאות הפיילוט, ונמצא כי המטהרים מורידים משמעותית את התחלואה הנשימתית הכללית של הילדים, וגם תורמים להורדת התחלואה בקורונה. בגנים בהם הותקנו המערכות, חלו 1.1% מהילדים בקורונה, ואילו בגני הביקורת, 2.17% מהילדים חלו בקורונה.

בגני הניסוי חלו 3.69% מהילדים במחלה כלשהי, לעומת 10.11% מהילדים בגנים שבהם לא הותקנו המערכות. מדובר בניסוי קטן שנערך ללא פיקוח רגולטור מתחום הבריאות, אך תוצאותיו מרמזות על החשיבות של מערכות טיהור אוויר בבריאות הציבור וספציפית במערכת החינוך.

משרד החינוך כבר מיישם פרויקט התקנה של מערכות טיהור אוויר בכיתות, אולם משרד הבריאות נתן רישוי רק למערכות מסוג סינון פאסיבי, בעוד המערכת של GPS היא מערכת של סינון אקטיבי, כלומר באמצעות פליטה של יונים לחדר.

משרד הבריאות לא שקל מערכות אקטיביות, אף שלטענת כמה חברות שפיתחו או מייבאות מערכות כאלה, הן עומדות בכל התקנים הבינלאומיים. מוצרי GPS מותקנים כיום בבית הלבן, באייר פורס 1 (המטוס הפרטי של נשיא ארה"ב), במשרדי גוגל ובסך הכול כוללות מאות אלפי התקנות בארה"ב. בישראל המערכת מותקנת בהולמס פלייס, באוניברסיטה העברית, בטכניון וברפא"ל.

בינתיים קיבלו הרשויות המקומיות כ-60 מיליון דולר להטמעה של מערכות טיהור אוויר, מתוך 100 מיליון שקל שאמורים להיות מושקעים בפרויקט עד סוף מרץ. הפרויקט מתחיל בגני הילדים וככל שהתקציב יאפשר, יותקנו המערכות גם בכיתות בתי הספר.