גוטו גלובל מתקדמת בדרך לבורסה בתל אביב: חברת רכב זרה תשקיע 5 מיליון דולר

ההשקעה של חברת ASTARA מתבצעת במסגרת סבב גיוס של 18 מיליון דולר שמבצעת חברת הרכב השיתופי לקראת מיזוגה לנרהטק מדיה שנסחרת בבורסה • שווי גוטו שלפיו יתבצע המיזוג, 120 מיליון דולר, גבוה משמעותית מהשוויים שלפיהם בוצעו ההשקעות האחרונות בה

גיל לייזר, מנכ''ל GoTo / צילום: גלעד בר שלו
גיל לייזר, מנכ''ל GoTo / צילום: גלעד בר שלו

חברת הרכב השיתופי גוטו גלובל (GoTo Global) מתקדמת בתהליך כניסתה לבורסה. חברת שירותי הרכב שגריר, המחזיקה בכ-36% ממניות גוטו גלובל, עדכנה כי חברת הרכב הזרה אסטרה (ASTARA) חתמה על מסמך מחייב להשקעה של 5 מיליון דולר בגוטו גלובל. זאת, במסגרת סבב גיוס שמבצעת גוטו, בהיקף של 18 מיליון דולר, לפי שווי של 102 מיליון דולר "לפני הכסף".

על פי הסכם ההשקעה, תצטרף ASTARA לסבב הגיוס המקדים של החברה, יחד עם בעלי המניות הקיימים של גוטו - בראשות שגריר, איש העסקים אדם נוימן, יבואנית הרכב טלקאר של רמי אונגר וקרנות הון סיכון גרמניות. מגוטו נמסר, כי ASTARA היא חברה גלובלית הפעילה ב-16 מדינות בשלוש יבשות, עם מחזור של 4 מיליארד אירו בשנה ומכירות של מעל 200 אלף רכבים.

בהתאם לחוזה ההשקעה שנחתם, תקבל ASTARA, פרט למניות בחברה, זכות למנות חבר דירקטוריון, זכות להציע רכבים לטובת הפעילות הגלובלית של החברה וזכות לקדם שיתופי פעולה עם גוטו. עוד מציינים בשגריר, כי אם תושלם ההשקעה של אסטרה, אזי הלוואה המירה בהיקף של 6.2 מיליון דולר, שהוענקה לאחרונה לגוטו גלובל על ידי בעלי מניותיה, תומר למניות החברה.

אדם נוימן השקיע לפי שווי של 30 מיליון דולר

גוטו גלובל (לשעבר קאר2גו) עוסקת באספקת שירותי שיתוף והשכרת רכבים לפרקי זמן משתנים, ובמסגרת זו מציעה "מספר כלי תחבורה שיתופיים במספר סוגי שירותים אשר מאפשרים ללקוחותיה תנועה בעיר ומחוצה לה". מנכ"ל החברה הוא גיל לייזר, וכיו"ר משמש יוסי בן שלום, מבעלי השליטה בשגריר.

שגריר ובעלי המניות של גוטו גלובל פועלים כאמור לצירופה לזירת המסחר המקומית באמצעות מיזוג לחברת נרהטק מדיה הנסחרת בתל אביב. זאת, לפי שווי חברה שאפתני של כ-120 מיליון דולר לגוטו גלובל (כ-390 מיליון שקל) - גבוה משמעותית מהשוויים שלפיהם בוצעו ההשקעות האחרונות בה.

כך, לפני כשנה בלבד השקיעה חברת טלקאר, יבואנית רכבי קיה בישראל, כ-3.5 מיליון דולר בגוטו גלובל, לפי שווי חברה של 45 מיליון דולר. עוד קודם לכן, ביולי 2020, היה זה אדם נוימן, יזם ענקית החללים המשותפים WeWork, שהזרים לחברה כ-10 מיליון דולר לפי שווי של כ-30 מיליון דולר "אחרי הכסף" (רבע מהשווי המבוקש כעת), וקיבל כשליש ממניות החברה.

גוטו גלובל חתמה לאחרונה על מזכר הבנות לא מחייב עם נרהטק, שלפיו תמוזג לתוך החברה הבורסאית כנגד הקצאה של כ-74% ממניות נרהטק לבעלי המניות בגוטו. עוד קובע מזכר ההבנות כמה תנאים לגוטו גלובל, שתידרש בין היתר להיות נקייה מכל חוב, למעט חובות פיננסיים בהיקף של כ-10 מיליון דולר וחובות שוטפים במהלך עסקיה הרגיל, ולאחר השלמת גיוס מזומנים של כ-18 מיליון דולר, שיהיו בקופתה במועד השלמת העסקה.

הפסדים משמעותיים העיבו על תוצאות שגריר

פעילותה של גוטו גלובל העיבה במשך תקופה ממושכת על תוצאותיה הכספיות של שגריר, בשל הפסדים משמעותיים שייצרה, וגם לאחר ששגריר הפסיקה לאחד את תוצאותיה בדוחות, היא ממשיכה לבלוט לשלילה בתוצאות שגריר.

בשורה העליונה צמחו הכנסות גוטו גלובל בין ינואר לספטמבר 2021 ביותר מ-20% והתקרבו ל-40 מיליון שקל, מה שלא מנע ממנה לעבור להפסד גולמי בתקופה זו ולהגדיל משמעותית את הפסדיה התפעוליים. הפסדי החברה התקרבו ל-50 מיליון שקל תוך פחות משנתיים - 28 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר 2021 וכ-20 מיליון שקל בסיכום שנת 2020 כולה.

קופת המזומנים של גוטו גלובל עמדה בסוף ספטמבר על פחות מ-2.5 מיליון שקל. מול זאת הציגה החברה התחייבויות שוטפות של כ-46 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של 24 מיליון שקל.

מניית שגריר הגיבה לעדכון על אודות גוטו גלובל בעלייה של כ-6% במסחר בבורסה, לשווי חברה של 186 מיליון שקל. עיקר פעילותה של שגריר מתרכז במתן שירותי רכב שונים לחברות הביטוח, והיא מתרחבת בשנים האחרונות לפעילויות סינרגטיות ומשלימות.

החברה שלתוכה אמורה גוטו גלובל להתמזג בעסקה הנוכחית, נרהטק מדיה, פעלה בעבר תחת חברת סומוטו, שפוצלה לשתי חברות ציבוריות - נוסטרומו העוסקת בפעילות אגירה וניהול ביקושי אנרגיה, ונרהטק, שריכזה את נכסי סומוטו בתחום הפרסום באינטרנט באמצעות אודיו וקול. כיום נסחרת נרהטק בשווי שוק של כ-70 מיליון שקל.