בניסיון לבלום את קריסת הרובל: הריבית ברוסיה עלתה ל-20%; בורסת מוסקבה לא תיפתח היום

בהמשך לניתוק חלק מהבנקים ברוסיה ממערכת הסוויפט והכוונה להקפאת הנכסים של הבנק המרכזי הרוסי, הרובל מתמוטט לשפל היסטורי • רוסיה אסרה על זרים למכור ניירות ערך

הבנק המרכזי הרוסי עומד במרכז המאמצים של המערב / צילום: Shutterstock
הבנק המרכזי הרוסי עומד במרכז המאמצים של המערב / צילום: Shutterstock

הפלישה לאוקראינה: מה צפוי בשווקים ומה ההשלכות על ישראל? צפו בראיון של כתב גלובס גיא בן סימון עם פרופ' ליאו ליידרמן 

קצת קשה לעקוב אחר הסנקציות והחרמות שהושתו על רוסיה מאז אתמול (א'), בנוסף לאלו שהושתו על פוטין באופן אישי, ועל בנקים מרכזיים בכלכלה הרוסית. כפי שאיימו במערב, הפסקת הקשרים הכלכליים עם רוסיה החריפה בהתאם לעליית המדרגה בעוצמה הצבאית שהפעילה רוסיה, והתופעה מתרחבת אל כלל המערב באופן וולנטרי.

ניתוק חלק מהבנקים ברוסיה ממערכת ה-SWIFT (סוויפט) היו הקדימון להקפאת הנכסים של הבנק המרכזי הרוסי, והרובל מתמוטט בתגובה ב-35% לשפל כל הזמנים. הבנק המרכזי הרוסי הורה לברוקרים שלא לקבל הוראות מכירה של זרים.

הרובל ממשיך לצנוח בתגובה לסנקציות. המטבע הרוסי שנסחר לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-75 רובל לדולר, ועמד על 83 רובל לדולר ביום השני לפלישה (ו'), קורס ומחק הבוקר שליש מערכו שעומד כרגע על 110 עד 120 רובל לדולר.

על פי בכיר לשעבר בבנק הרוסי, צניחה של 30% עד 40% בערך הרובל תביא לעלייה של 5%  באינפלציה. כבר בחודש ינואר האינפלציה במדינה טיפסה ל-8.7%, הרבה מעל להערכות של 4% של הבנק המרכזי במדינה. הבנק המרכזי ברוסיה הקפיץ את הריבית מ-9.5% ל-20% כחלק מצעדי החירום שהוא נוקט. 

בנוסף, הבנק המרכזי ברוסיה הודיע כי הבורסה במוסקבה לא תיפתח היום, זאת לאחר שפתיחת המסחר נדחתה ל-15:00 לפי השעון המקומי.

בתוך כך, הבנק המרכזי של רוסיה מגביל מכירות זרות של ניירות ערך. מהבנק נמסר הבוקר כי הוא יאסור באופן זמני על ברוקרים לטפל במכירות של ניירות ערך שמוחזקים על ידי תושבי חוץ והוא אף עלול להחליט להפסיק את המסחר בשווקים מסוימים. זאת בניסיון להגן על נכסי המדינה מפני הסנקציות מערביות שכוללות בתוכן גם את הבנק של רוסיה. האיסור יתחיל כבר היום.

סנקציות רבות על רוסיה

נראה שבמערב לקחו ברצינות את המסר שעביר פוטין כשהעלה על שפתיו ביום הלחימה הרביעי את האיום הגרעיני כשקרא לצוות הגרעין לתפוס כוננות. זו הפעם הראשונה מאז משבר הטילים בקובה שמעצמה גרעינית נקטה בצעד כזה. ההחלטה של פוטין עוררה גינוי מיידי מצד ארה"ב ונאט"ו על כך שהיא הפכה את העולם ל"הרבה יותר מסוכן".

ארה"ב הייתה הראשונה שקראה באזהרה לאזרחיה לצאת מרוסיה, על רקע סגירת השמים עבור רוסיה למערב וצרפת עשתה זאת מיד אחריה. מעניין אם תרחיש כה קיצוני נכלל בתחזיות המודיעין האמריקאי עד לפני שבוע, במיוחד נוכח הצלחתו לתזמן את הפלישה הרוסית לאוקראינה.

הסנקציות על רוסיה החריפו ככל שהתקדמה התוקפנות הצבאית וחברות האנרגיה הזרות נכנסו לתמונה. ענקית האנרגיה BP (בריטיש פטרוליום) הודיעה על מכירת החזקתה בחברת הנפט הממשלתית הרוסית על רקע "מעשה תוקפנות שיהיו לו השלכות טרגיות בכל האזור". בנוסף לכך, קרן העושר הנורבגית הצטרפה גם היא לחרם והקפיאה את נכסיה ברוסיה.