הסוף להון השחור של האוליגרכים? שווייץ מצטרפת לסנקציות על רוסיה

בהצהרה רשמית של ממשלת שווייץ נכתב כי גם הסנקציות האישיות נגד הנשיא ולדימיר פוטין, שר החוץ סרגיי לברוב ובכירים נוספים יהיו בתוקף בשוויץ ונכסיהם יוקפאו • חברות ואזרחים רוסים מחזיקים לפי הערכות בין עשרה ל-15 מיליארד פרנק שוויצרי בבנקים במדינה

נשיא שווייץ איגנציו קסיס / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא שווייץ איגנציו קסיס / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ממשלת שווייץ הודיעה היום (ב') כי תצטרף לסנקציות המערביות המוטלות על חברות ואוליגרכים רוסים על ידי האיחוד האירופי, ותקפיא באופן מיידי את הנכסים שלהם הנמצאים בבנקים שוויצרים. זאת, בתגובה למלחמה בה פתחה רוסיה באוקראינה. המועצה הפדרלית של שווייץ (הממשלה השוויצרית) פירסמה היום בצהריים הודעה שבה נכתב כי גם הסנקציות האישיות נגד הנשיא ולדימיר פוטין, שר החוץ סרגיי לברוב ובכירים נוספים יהיו בתוקף בשווייץ ונכסיהם יוקפאו. "שווייץ מביעה את הסולידריות שלה עם אזרחי אוקראינה", נכתב בהודעה.

חברות ואזרחים רוסים מחזיקים לפי הערכות בין עשרה ל-15 מיליארד פרנק שוויצרי בבנקים במדינה. בעבר פורסמו הערכות לפיהן מחצית או יותר מ"ההון השחור" שבידי אוליגרכים ואנשי עסקים מוחזקים במדינה. עם זאת, ההחלטה השוויצרית תקפה רק לגבי אנשי העסקים שכבר נכללו בסנקציות של האיחוד האירופי. ההחלטה יוצאת דופן, בהתחשב בניסיון של המדינה בעבר לשמור על נייטרליות. הממשלה גם החליטה להשעות את הכניסה למדינה ללא ויזה לאזרחי רוסיה.

כמו במדינות אחרות באירופה, גם דעת הקהל בשווייץ עודדה את הממשלה לפעול באמצעים כלכליים נגד רוסיה. בנוסף, גם האיחוד האירופי וארה"ב לחצו על הממשלה להצטרף לחזית המערבית המאוחדת. עשרות אלפי מפגינים התכנסו אתמול בברן כשהם קוראים לממשלה לסייע לאוקראינה ולנקוט צעדים חריפים.

עד כה היססו השלטונות בשווייץ לנקוט בצעד כלשהו, מה שעורר זעם בתקשורת המקומית במדינה. "זה בהחלט בלתי נעים לראות ששווייץ שוב לוקחת את הזמן כשמדובר בהפגנת סולידריות", נכתב אתמול בעיתון "זונטגס-צייטונג". "מביש לראות את הנשיא מנסים להצדיק את עצמם ביום חמישי (יום פתיחת המלחמה, א.א.). צריך להיות ברור לחלוטין שנצטרף לעולם החופשי ונחסום את הנשיא הרוסי פוטין ואת הפמליה המושחתת שלו".

חלק גדול מכלי התקשורת אמרו כי יש לראות אם שווייץ מצליחה ליצור מומנטום לשיחות שלום, ואם לא - עליה לפעול בנחישות כדי להחרים את ההון הרב של אזרחים רוסים בה.

אתמול עידכן הנשיא כי המועצה הפדרלית של המדינה תתכנס להכריע בעניין. "אפשרי מאוד שהממשלה תחליט לעשות זאת מחר, אבל אני לא יכול לצפות את ההחלטות עדיין", אמר הנשיא בראיון לרשת תקשורת במדינה. מדובר בסנקציות אישיות על כ-350 אישים וחברות שנמצאים ברשימות האיחוד האירופי, הכוללים אנשי עסקים, בעלי תפקידים ממשלתיים, מחוקקים רוסים ועוד.

הנשיא הציע לצדדים להשתמש בשווייץ כמתווכת ולקיים שיחות במדינה, כפי שביקש גם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, אם השיחות שייפתחו היום בגבול אוקראינה-בלארוס יידרשו זאת.