רוצים אך חוששים: ארבעה מכשולים בדרך לכניסה לשוק ההון

אחד המחסומים הגדולים הניצבים בפני מי שרוצה להשקיע הוא הפחד להפסיד כסף • אלא שאף אחד לא צריך להיות מומחה כדי להיכנס למים העמוקים של שוק ההון • ניהול כסף משפחתי: כתבה חמישית בסדרה

ארבעה מכשולים בדרך לכניסה לשוק ההון / צילום: Shutterstock
ארבעה מכשולים בדרך לכניסה לשוק ההון / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר עסקנו בפתיחת חשבון השקעות לניהול הכסף המשפחתי לטווח בינוני. כפי שניתן היה לראות, מדובר בהליך פשוט יחסית, אך המורכבות העיקרית שלו היא לנהל אותו באופן רציונלי, ולא לבצע פעולות שמונעות מפחד. אפשר להיות אשף פיננסי, להבין לעומק את הרציונל שעומד מאחורי תורות ההשקעה, ואז ברגע האמת פשוט לבחור שלא להשקיע, או גרוע מכך, לפעול בניגוד להיגיון בגלל פחד. בכתבה הבאה אציג ארבעה תירוצים שמונעים מפחד, ויש צורך להתגבר עליהם על מנת להתחיל להשקיע את כספי המשפחה לטווח בינוני-ארוך בצורה שתאפשר השגת תשואה.

1. חוסר הבנה והסתמכות על נציגי הבנק

אנחנו עובדים קשה בשביל הכסף שלנו ואנחנו לא ששים לסכן אותו ולהפסידו. לפעמים עדיף לנו לא להפסיד מאשר להרוויח, בטח אם מדובר בכספים שנצברים בהדרגתיות על מנת שנוכל להגשים מטרות שעבורן אנו עובדים. אבל מעבר לכך, השקעת כספים היא תחום שנראה מאיים מהצד, ומושפע מבעלי אינטרסים שיתנו לכם תשובות שלא תמיד הולמות את האינטרסים שלכם.

אולם, אם ניקח בחשבון שבתקופת אינפלציה לא נשיג תשואות וכנראה הכסף ירשום הפסד ודאי, כדאי מאוד להשקיע בלימוד שפת ההשקעות, סוגי ההשקעות, מושגי בסיס והשפעות על השווקים. אתם לא צרכים להפוך למומחים טכניים, לקרוא ערמות של דוחות, ולשלוט במסחר היומי טוב יותר מוורן באפט. אתם צרכים להבין את כללי המשחק כשאתם משקעים כסף: מה משפיע עליו, מה העלות, מי אנשי המקצוע בהם אתם נתקלים, מה הם הסיכונים אליהם אתם חשופים וכדומה.

2. זה לא הזמן להיכנס לשוק

הפחד מוביל אותנו פעמים רבות לנסות לתזמן את השוק, כאשר אם אנחנו שוקלים להתחיל להשקיע, ברירת המחדל היא פשוט להישאר בחוץ. פעם זה לא הזמן להיכנס כי השכן שמבין בזה אומר שבטח יהיו נפילות, פעם אחרת לא הזמן להיכנס כי בדיוק התחילה מלחמה, ופעם זה לא הזמן כי כבר שבועיים יש ירידות וכולם מפסידים. אבל אם אתם משקיעים לטווח בינוני-ארוך - אין זמן נכון או לא נכון להיכנס. בזמן שתהיו בשוק תחוו ירידות קשות ועליות, תשואות נאות, הפסדים, ובניהול נכון הרווחים יעלו על ההפסדים לאורך זמן.

 
  

ישנן מספר דרכים להתגבר על אותן חששות. הראשון, כניסה בהדרגתיות למשחק. יש לכם עשרת אלפים שקלים פנויים להשקעה? תשקיעו כל חודש 2,000 שקלים. כך תדעו מה יכולתכם האמיתית לעמוד בהפסדים, ותקטינו את הסיכון שנכנסתם בדיוק רגע לפני הנפילה. אבל יש לזכור שזה עובד לשני הכיוונים: כך גם תפסידו חלק מהכסף בחודשים בהם הוא יכל לצבור תשואה, במקרה של עליות.

דרך נוספת להתמודד עם החשש היא לקבוע נקודת זמן בה אתם נכנסים. למשל, אתם חוששים שתוצאות הבחירות בעוד חודשיים יפילו את השווקים כי השכן אמר? קבעו תאריך כניסה לשוק בעוד חודשיים, ובתאריך זה תשקיעו את הכסף. בדרך הזו תמנעו מאירוע שהטריד אתכם, ולא תגררו את תחילת ההשקעה למועד לא ידוע.

אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה מאוד מטלטלת בשווקים בחודשיים האחרונים, ולמרות חוסר הוודאות בעקבות האירוע הגיאופוליטי באוקראינה, החשש שמאיים יותר מכל על המשקיעים הוא התגובה השלילית הצפויה של השווקים לריביות, בטח אם האינפלציה תהיה גבוהה מהצפוי. זה הוא אקלים שלא קל לקבל בו את החלטות ההשקעה, אבל הוא גם מבחן טוב לגבי הסבילות שלנו לסיכון. במילים אחרות, כמה אתם מתאימים להשקעות ובאיזו רמת סיכון. זה בסדר גמור לא להשקיע כסף ולהעדיף את הביטוח, כל זמן שמבינים שאי השקעת הכסף מייצגת הפסד ודאי.

3. עוד לא למדתי מספיק על שוק ההון

יש לכם מוטיבציה גבוהה להבין את השוק? למדתם את כל מושגי הבסיס ואפילו מעבר לכך? אתם כבר יודעים מה הן קרנות סל, קרנות מחקות, קרנות איריות, קרנות נאמנות ואיך עובד מנגנון ההתחשבנות המדויק על דיווידנדים בכל אחד מהן? יש לכם כבר ארבעה תיקי דמה באפליקציות שונות שעשו תשואה דו ספרתית גבוהה? אז למה כל הכסף שלכם בפק"מ? אם בקצה הסקאלה נמצאים אלו שהמילה "מניה" מכניסה אותם לחרדות, אז בקצה השני נמצאים אלו שלומדים ומכירים, והכל נשאר תיאורטי. בדרך כלל זה מלווה בתירוץ שרק אחרי מעבר קורסכזה או אחר הם יתחילו. לאחר שהקורס מסתיים, הם נרשמים לקורס ההמשך - ואחריו יתחילו להשקיע. על יבש אולי הם יצליחו לבנות תיקים נהדרים, אבל בסוף, המשתנה החשוב בהשקעות, מבנה האישיות והסבילות להפסדים - יבחן רק לאחר היציאה לדרך.

4. אין לי באמת זמן פנוי להתעסק בזה

אנשים רבים סבורים שהשקעת כסף בשוק ההון משמעותה היא שמעתה והלאה הם יצטרכו לשבת כל היום מול מסכי המחשב, לעקוב בצורה הדוקה אחרי השוק, ממש כמו בסרטי הוול סטריט למיניהם; להיות זמינים 24 שעות ביממה על מנת לא לפספס הזדמנויות, ואם לא כך - הם בוודאי לא יצליחו להשיג תשואה נאה. כל זאת פשוט נראה להם יותר מידי.

ובכן, מכיוון שאנחנו מדברים על השקעות לטווח בינוני-ארוך, המציאות היא הפוכה. כן, נדרש זמן ללמוד את התחום, ונדרש מעקב תקופתי על מנת לוודא שההשקעות שבחרנו אכן עומדות ביעדים שהגדרנו לעצמנו, אבל את התשואה ניתן למקסם אם תבחרו השקעות מתאימות, ופשוט תעזבו אותן בשקט. יתרה מכך, דווקא החלפה תזזיתית של השקעות, שמלווה לעיתים בעמלות גבוהות, היא זו שפוגעת בתשואות. אין צורך לבדוק תיקים לטווח בינוני־ארוך ברמה יומית, ואין צורך לבצע עשרות פעולות על מנת לתחזק.