האם בכל מדינות ה-OECD שכר המינימום מהווה 60% מהשכר הממוצע?

אפשר להתווכח על גובה שכר המינימום, אבל חשוב להשתמש בפרמטרים הנכונים • המשרוקית של גלובס

ביום שני עבר בקריאה ראשונה בכנסת החוק להעלאת שכר המינימום שקובע כי זה יעלה בהדרגה, עד שיגיע ל-6,000 שקל בדצמבר 2025. הצעת החוק זוכה לביקורת של ארגונים חברתיים, וגם של חלק ממפלגות הקואליציה שטוענות כי ההעלאה צריכה להיות משמעותית בהרבה. כשח"כ מיכל רוזין ממרצ נשאלה בראיון בכאן ב' מה מפריע לה ולמפלגתה במהלך, היא השיבה כך: "יש פה כמה דברים קריטיים שמאוד מטרידים אותנו… שכר המינימום, בעינינו, צריך לעמוד על 40 שקלים לשעה, שהם כ-7,280 שקלים בחודש. זה סכום שהוא 60% מהשכר הממוצע, כמו שמקובל בכל מדינות ה-OECD". האם כך אכן מקובל בכל מדינות ה-OECD? בדקנו.

ארגון ה-OECD מפרסם נתונים על היחס בין שכר המינימום לבין השכר הממוצע ב-30 מדינות מתוך 38 החברות בו. לכן, לא היה לנו קשה לבדוק את הטענה ולהיווכח שרק במדינה אחת, קולומביה, שכר מינימום מהווה כ-60% מהשכר הממוצע. גם אם נחפש מדינות שבהן השכר הוא למעלה מ-50% מהשכר הממוצע נוכל לצרף רק עוד שתי מדינות: ניו זילנד ודרום קוריאה. בממוצע שכר המינימום במדינות ה-OECD מהווה 43.2% מהשכר הממוצע, בעוד שבישראל הוא מהווה 40% מהשכר הממוצע. לא מצב מזהיר, אך כזה שממקם אותנו במקום ה-18 לצד בלגיה, יוון וליטא.

בדקנו גם את היחס בין שכר המינימום לשכר החציוני. שמא רוזין התבלבלה והתכוונה למדד הזה. ישנן שמונה מדינות ב-OECD שבהן שכר המינימום מהווה 60% או יותר מהשכר החציוני. בעוד 11 מדינות שכר המינימום מהווה לפחות 50% מהשכר החציוני, אך בין המדינות האלה נכללת גם ישראל (53%).

אז על מה ביססה ח"כ רוזין את דבריה? מטעמה נמסר לנו כי היא "הסתמכה על נייר עמדה שנוסח על ידי ארגון 'עומדים ביחד' כחלק מקמפיין 'מינימום 40' (הקמפיין שקורא להעלאת שכר ל-40 שקל בשעה)". ביקשנו לראות את נייר העמדה והנתון שציינה רוזין אכן מופיע שם. גם באתר האינטרנט של הארגון מופיע הנתון השגוי.

פנינו ל"עומדים ביחד" שם הודו שהנתון שמופיע בנייר העמדה שלהם הוא שגוי, ומסרו לנו את התגובה הנרחבת הבאה: "כדי להעריך באמת את בעיית השכר הנמוך בישראל, צריך לנרמל אותו ביחס לעלות המחייה הגבוהה. חשבון שמתעלם מזה - כמו ההשוואה שערכנו של שכר המינימום ביחס לשכר הממוצע, שכללה טעות חישוב - לא נותן את התמונה המלאה. כשמנרמלים את השכר בישראל ביחס ליוקר המחייה הגבוה מגלים שהשכר הממוצע הוא בעצמו נמוך בהשוואה בינלאומית, ביחס למדינות ה-OECD.

"אם בוחנים את שכר המינימום השעתי כשהוא מנורמל לפי כוח קנייה (PPP) - הוא שווה כמחצית משכר המינימום באוסטרליה, לוקסמבורג וצרפת ביחס למוצרים ולשירותים שיוכל לרכוש עובד בשכר מינימום, וביחס לרמת חיים שהוא מסוגל לאפשר לעצמו ולמשפחתו. במובן זה, ישראל דומה למדינות עניות כמו ליטא וטורקיה, שמשלמות שכר נמוך לעובדיהן. לעומת זאת, שכר מינימום חודשי של 7,280 שקל (שהם 40 שקל לשעה), כמו שאנחנו דורשים, יקרב אותנו לרמה של הכלכלות המפותחות שהיינו רוצים להידמות אליהן.

"תודה על הפניית תשומת הלב שלנו לטעות החישוב הזו. נתקן את נייר העמדה של הקמפיין, כך שיכלול מעתה את הפרמטר הרלוונטי, של השוואה של כוח הקנייה של שכר המינימום בישראל ביחס למקובל ב-OECD".

הטענה הזו של הארגון, שלפיה בשקלול כוח הקנייה שכר המינימום בישראל הוא נמוך באופן יחסי, אכן נראית נכונה. ה-OECD מציג גם חישוב כזה שממנו עולה כי במונחי PPP (כלומר, בשקלול שווי כוח הקנייה בכל מדינה) שכר המינימום השעתי בישראל עומד על 6.9 דולר. הנתון הזה מציב אותנו במקום ה-17 מבין 30 מדינות ה- OECD שנבדקו. ממוצע שכר המינימום ב- OECD עומד על כ-7.8 דולר PPP לשעה, כמעט דולר יותר מבישראל.

בשורה התחתונה: דבריה של רוזין לא נכונים. יש רק מדינה אחת ב-OECD שבה שכר המינימום מהווה כ-60% מהשכר הממוצע, כשבממוצע שכר המינימום בקרב מדינות הארגון מהווה 43.2% מהשכר הממוצע בהן. הנתון המקביל בישראל אינו נמוך בהרבה ועומד על 40%.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מיכל רוזין
מפלגה: מרצ
תוכנית: צבע הכסף, כאן ב'
תאריך: 21.2.2022
ציטוט: "שכר המינימום צריך לעמוד על 60% מהשכר הממוצע, כמו שמקובל בכל מדינות ה-OECD"
ציון: לא נכון

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) התראיינה לתכנית "צבע הכסף" בכאן ב' על רקע הפשרה שהושגה להגדלת שכר המינימום, לפיה הוא יועלה בהדרגה ל-6,000 ש"ח בחודש עד דצמבר 2025. המראיין יאיר ויינרב שאל את רוזין מה מפריע לסיעת מרצ במתווה שהושג, והיא השיבה: "וואו [...] יש פה כמה דברים קריטיים שמאוד מטרידים אותנו. קודם כל, היעד. הסכום של שכר המינימום, בעינינו, צריך כמובן לעמוד על 40 שקלים לשעה, שהם כ-7,280 שקלים בחודש. וזה סכום שהוא 60% מהשכר הממוצע, כמו שמקובל בכל מדינות ה-OECD".

ה-OECD מפרסם נתונים על שכר המינימום כחלק מהשכר הממוצע וכחלק מהשכר החציוני ב-30 מתוך 38 החברות בו, כשהנתונים העדכניים ביותר הם ל-2020. הנתון מראה שרק קולומביה עומדת בטענה, עם שכר מינימום שמהווה 61% מהשכר הממוצע. על מנת לא להיצמד יותר מדי דווקא ל-60%, ספרנו מדינות בהן שכר המינימום הוא לפחות 50% מהשכר הממוצע. ב-2020 היו רק שלוש מדינות כאלו: קולומביה, דרום קוריאה (50%) וניו-זילנד (56%). הממוצע של 31 המדינות הוא 43.2% והחציון על 43%, לעומת 40% בישראל. מספר זה מציב את ישראל במקום ה-18 ב-OECD, לצד בלגיה, יוון וליטא. במקום האחרון נמצאת ארה"ב, בה שכר המינימום מהווה רק 21% מהשכר הממוצע. פירוש הדבר הוא ששכר המינימום בישראל, ביחס לשכר הממוצע, נמצא במקום נמוך ביחס לרוב מדינות ה-OECD, אך ברוב המדינות ישנו פער ניכר מ-60%.

ליתר ביטחון בדקנו גם את השכר החציוני, בהנחה שאולי רוזין התכוונה לזה. במקרה כזה ישנן 18 מדינות בהן שכר המינימום עמד על 50% לפחות מהשכר החציוני: אוסטרליה (53%), צ'ילה (72%), קולומביה (92%), צרפת (61%), גרמניה (51%), יוון (50%), ישראל (53%), דרום קוריאה (62%), לוקסמבורג (57%), מקסיקו (52%), ניו-זילנד (65%), פולין (56%), פורטוגל (65%), סלובקיה (52%), סלובניה (59%), ספרד (55%), טורקיה (69%), בריטניה (58%) וקוסטה ריקה (71%). הממוצע עומד על 54.8% והחציון על 53%, לעומת 53% בישראל. כלומר, ישראל נמצאת בחציון וקרוב מאוד לממוצע אם בודקים את שיעור שכר המינימום מתוך השכר החציוני. כמו כן, למרות שבכמעט שני שליש מהמדינות הנבדקות שכר המינימום הוא יותר ממחצית השכר החציוני, גם ישראל נמנית על הקבוצה. ובכל מקרה, מדובר בספירה מרחיבה שכן האמירה המקורית התייחסה ל-60%, וכאלה יש רק שמונה.

2020 הייתה השנה הראשונה של הקורונה, שהתבטאה בפיטורים רבים שהעלו את השכר הממוצע עד כדי כך שממשלת ישראל העבירה הוראת שעה שהקפיאה את המדד של השכר הממוצע ל-2021 ו-2022 כדי לא לגרום לתשלומי יתר. לכן, ייתכן שנתוני 2020 של ה-OECD סובלים מעיוות מסוים. לכן בדקנו גם את שנת 2019, לפני הקורונה. אבל התוצאה לא השתנתה: הפעם באף מדינה שכר המינימום לא הגיע ל-60% מהשכר הממוצע, ושוב רק בשלוש מדינות הוא הגיע ליותר מ-50%: קולומביה (59%), צרפת (50%) וניו-זילנד (55%). בישראל באותה שנה שכר המינימום היווה 43% מהשכר הממוצע.

כלומר, בכל צורה שלא נבדקה, אין בסיס לטענה שהנוהג ב-OECD הוא שכר מינימום שמהווה כ-60% מהשכר הממוצע. פנינו לרוזין כדי להבין על מה מבוססים הדברים, ומטעמה נמסר: "ח"כ מיכל רוזין הסתמכה על נייר עמדה שנוסח ע"י ארגון 'עומדים ביחד' כחלק מקמפיין 'מינימום 40'". הכוונה היא לקמפיין שמטרתו היא העלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה. לבקשתנו הוצג לנו נייר העמדה ושם אכן נכתב ששכר המינימום הנהוג ברוב מדינות ה-OECD הוא 60% מהשכר הממוצע. גם באתר של "עומדים ביחד", תחת הקמפיין "מינימום 40", ניתן למצוא את הנתון הזה: "הממוצע במדינות המפותחות כלכלית (מה שמכונה "מדינות OECD") [...] עומד לרוב על כ-60% מהשכר הממוצע".

פנינו לעומדים ביחד על-מנת להבין על מה מבוסס הנתון הזה, ומשם נמסר לנו: "כדי להעריך באמת את בעיית השכר הנמוך בישראל, צריך לנרמל אותו ביחס לעלות המחייה הגבוהה. חשבון שמתעלם מזה - כמו ההשוואה שערכנו של שכר המינימום ביחס לשכר הממוצע, שכללה טעות חישוב - לא נותן את התמונה המלאה. כשמנרמלים את השכר בישראל ביחס ליוקר המחייה הגבוה - מגלים שהשכר הממוצע הוא בעצמו נמוך בהשוואה בינלאומית, ביחס למדינות ה-OECD.

"אם בוחנים את שכר המינימום השעתי כשהוא מנורמל לפי כוח קנייה (PPP) - הוא שווה כמחצית משכר המינימום באוסטרליה, לוקסמבורג וצרפת ביחס לאילו מוצרים ושירותים יוכל לרכוש עובד בשכר מינימום, ואיזו מין רמת חיים הוא מסוגל לאפשר לעצמו ולמשפחתו. במובן זה, ישראל דומה למדינות עניות כמו ליטא וטורקיה, שמשלמות שכר נמוך לעובדיהן. לעומת זאת, שכר מינימום חודשי של 7,280 ש"ח (שהם 40 ש"ח לשעה), כמו שאנחנו דורשים, יקרב אותנו לרמה של הכלכלות המפותחות שהיינו רוצים להידמות אליהן.

"תודה על הפניית תשומת הלב שלנו לטעות החישוב הזו. נתקן את נייר העמדה של הקמפיין, כך שיכלול מעתה את הפרמטר הרלוונטי, של השוואה של כוח הקנייה של שכר המינימום בישראל ליחס למקובל ב-OECD".

הטענה של עומדים ביחד, לפיה במונחי PPP שכר המינימום השעתי בישראל נמוך משמעותית, נכונה. ה-OECD מספק נתונים של שכר המינימום השעתי ב-PPP ב-30 מדינות חברות (ובעוד שתיים שאינן חברות). לפי הנתון העדכני ביותר, שנכון ל-2020, שכר המינימום בישראל עמד על 6.9 דולר PPP לשעה, לעומת 12.4 בלוקסמבורג ואוסטרליה ו-12.1 בצרפת (כלומר, מעט יותר ממחצית). בטורקיה וליטא שכר המינימום הוא 6.7 דולר PPP לשעה, בדומה לישראל וכפי שציינו בעומדים ביחד. במונחים כלליים יותר, ישראל ניצבת במקום ה-17 מבין 30 מדינות ה-OECD שנבדקו, כלומר בחציון התחתון. ממוצע ה-OECD לשנת 2020 עמד על כ-7.8 דולר PPP לשעה, כמעט דולר PPP יותר מבישראל.

לסיכום, קולומביה היא החברה היחידה ב-OECD בה שכר המינימום מהווה 60% מהשכר הממוצע, ורק בשתי מדינות נוספות (דרום קוריאה וניו-זילנד) הוא מעל ל-50%. בממוצע ל-OECD, שכר המינימום מהווה 43.2% מהשכר הממוצע, לא הרבה יותר גבוה מ-40% שמהווה שכר המינימום מהשכר הממוצע בישראל. רוזין הסתמכה על נייר עמדה של ארגון עומדים ביחד, בו נעשתה טעות בחישוב. לכן דבריה של רוזין לא נכונים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר