סער דחה את חוק הגבלת כהונת רה"מ; ההצבעה תתקיים בשבוע הבא

סער נאלץ למשוך את הצעת החוק ולדחות את ההצבעה בשבוע, לאחר שהאופוזיציה ביקשה להפוך את ההצבעה להצעת אי אמון • במקביל, עימות שפרץ בין יו"ר הכנסת מיקי לוי ובין הח"כים שמחה רוטמן ובצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית הוביל לפציעתו של איש משמר הכנסת כשניסה להפריד ביניהם

שר המשפטים גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת המשיכה הבוקר (ד') בהצבעות על הצעת החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים של שר המשפטים גדעון סער. החוק קובע כי מי שכיהן כראש ממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים, לא יהיה רשאי לכהן עוד בתפקיד. תקופה תיחשב כרצופה אף אם במהלכה הפסיק ראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו בשל נבצרות זמנית. כמו כן, יראו כמה תקופות כהונה בתפקיד ראש הממשלה, יחד, כתקופת כהונה אחת רצופה, אם לא חלפו בין כהונה אחת לאחרת יותר מארבע שנים.

סער נאלץ למשוך את הצעת החוק ולדחות את ההצבעה בשבוע לאחר שהאופוזיציה ביקשה להפוך את ההצבעה להצעת אי אמון - כך שחברי המשותפת לא יכלו לתמוך בקואליציה, ולא היה לה הרוב הנדרש.

לפי ההצעה של סער, אם במהלך תקופת כהונתו של רה"מ הסתיימה לגביו התקופה המרבית לכהונה, יראו את הממשלה כאילו התפטרה במועד תום התקופה המרבית לכהונה. תקופה שבה כיהן אדם בתפקיד ראש הממשלה, שחלה לפני יום תחילתו של חוק זה, לא תובא בחשבון לצורך חישוב התקופה המרבית לכהונה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטבע הדברים, כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה כראש הממשלה, עלולה להביא לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת התקופה המרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה, באמצעות קביעת הסדר לעניין זה בחוק־יסוד: הממשלה כפי שמוצעת בהצעת חוק זו, יכולה לסייע ביצירת איזון בין היעילות השלטונית וכיבוד רצון הציבור לבין ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד.

"נוסף על כך, קציבת התקופה המרבית לכהונה יכולה להבטיח כי בשנות הכהונה האחרונות שלו יהיה ראש הממשלה פטור מעיסוק בהיבטים הפוליטיים הקשורים בצורך הלגיטימי והמוכר כשלעצמו - לזכות שוב במשרה. באופן זה יופנה מרב הקשב שלו ושל ממשלתו לעשייה עניינית ומועילה לטובת המדינה."

יו"ר ועדת חוקה ח"כ גלעד קריב הציג את ההצעה ואמר: "ישראל אינה קיסרות, ותחלופת מנהיגה היא ערובה לחוסנה הדמוקרטי. בניגוד לחלק מהרוחות הנושבות בבית הזה ובשיח הציבורי, אזרחי ישראל בוחרים במפלגות ולא במועמדים לראשות ממשלה החושבים ומתנהגים כאילו הם נמשחו למלוכה. אין מפלגה שאינה יכולה להעמיד מקרבה יורש, מחליפה או ממשיך דרך, לראש ממשלה מוצלח ככל שיהיה או בעל כושר רטורי משוכלל ככל שיהיה. לא אלמן ישראל ולא אלמנות מפלגותיו. בניגוד לחלק מהטענות שנשמעו, אין מדובר בתיקון פרסונלי כלל. תחולת ההסדר היא מכאן ואילך. תקופה שבה כיהן מי מיושביו של הבית הזה או מבין אזרחי ישראל בתפקיד ראש הממשלה לפני יום תחילת תוקפו של ההסדר המוצע, לא תובא בחשבון לצורך חישוב התקופה המרבית ".

ח"כ שלמה קרעי אמר "מדובר בחוק שהוא בדיחה, בדיוק כמו הקואליציה. מלא פאתוס על בלון ריק. שלוש שנים, ארבע שנים, את מי זה מעניין? אתם חושבים שהחוק הזה בכלל יבוא לידי ביטוי? שראש ממשלה שיכהן שמונה שנים לא ישנה את החוק הזה? מה, אתם חיים בסרט? מבזבזים כאן זמן. ראש ממשלה שמהיום יכהן שמונה שנים, הוא לא יוכל להמשיך? באמת, הוא ישאל אתכם. באמת, הוא יספור אתכם. ראש הממשלה החזק הזה, שיכהן שמונה שנים, הוא יביא תיקון ויתקן. על מי אתם עובדים? מה אתם עושים? משעמם לכם?".

איש משמר הכנסת נפצע במהלך עימות בין לוי ובין רוטמן וסמוטריץ'

בתוך כך, עימותים קשים פרצו הבוקר בכנסת עד כמעט תגרה אלימה בין חברי הכנסת של הציונות הדתית לחברי כנסת של ימינה ויו"ר הכנסת מיקי לוי, על רקע פינוי נערים מהיישוב הלא חוקי חומש בשומרון. חברי הכנסת של הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק הטיחו דברים קשים בחברי הכנסת של ימינה ניר אורבך ויום טוב כלפון במספר הזדמנויות. מאבטחים שנכחו במקום ניסו להפריד בין הצדדים כשנראה שהאירוע עלול לגלוש לאלימות פיזית.

אלא שאז יו"ר הכנסת מיקי לוי החליט באופן תקדימי להוציא דווקא את חבר הכנסת שמחה רוטמן גם מהפרסה, האולם שסביב למליאה, למרות ששוחח בצד עם אחד מאנשי הקואליציה. בצילומים הבוקר נראה לוי מתעמת עם רוטמן ויו"ר מפלגתו בצלאל סמוטריץ' לאחר שהראשון דרש להוציא את רוטמן החוצה. במהלך הוויכוח הזה נפצע בטעות גם איש משמר הכנסת שניסה להפריד כוחות.

ח"כ יוראי להב הרצנו ממפלגתו של לוי צייץ לאחר מכן "היום נפצע איש משמר הכנסת. במליאה השתוללות בלתי מרוסנת, התנפלות על שרי הממשלה, אלימות מילולית. אנחנו פסע מאלימות פיזית. ועדיין, האופוזיציה בראשות נתניהו מסרבת להקים את ועדת האתיקה. איפה האחריות שלכם? עד שלא תראו דם - לא תעצרו?".

ממפלגת הציונות הדתית נמסר "ההתנהגות הברוטלית של מיקי לוי הבוקר במליאת הכנסת היא עוד שיא שנשבר. הרמת ידיים וגירוש חסר תקדים של חברי הכנסת סטרוק ורוטמן מהפרסה רק כי אמרו משהו שלא מצא חן בעינייו הם בריונות לא חוקית, חצופה ומסוכנת, שמדרדרת את מעמדה של הכנסת".