מה הופך NFT של קופים משועממים לכל-כך נחשקים?

עם רכישות מצד ידוענים מכל צבעי הקשת ותומכים נלהבים בקהילת הקריפטו, האווטארים הדיגיטליים האלה אמורים להיות בעלי פוטנציאל ליצירת קניין רוחני ולהיות במעמד מיוחד במטאוורס המתהווה

NFTs של קופים משועממים / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys
NFTs של קופים משועממים / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys

בתוכנית "טונייט שואו" בסוף ינואר, המגיש ג'ימי פאלון החזיק תמונת דיוקן של קוף החובש כובע מלח, חולצת פסים ומשקפי שמש בצורת לב. "זה הקוף שלי", אמר, והאורחת שלו, פריס הילטון, נתנה את אישורה. גם לה היה קוף, שפאלון הראה לקהל קודם. גרסה של הציור עם פרווה אדומה, משקפי שמש וכובע סאדו מאזו. "אנחנו חלק מאותה קהילה", אמר פאלון. "שנינו קופים".

הרגע המוזר הזה בין הילטון ופאלון זרק לאור הזרקורים את מועדון היאכטות של הקוף המשועמם (Bored Ape Yacht Club), אוסף NFTs המתארים קופים. ידוענים אחרים השוויצו בשלהם: בינואר, העלה ג'סטין ביבר לאינסטגרם צילום של קוף משועמם #3001, שלפעמים נקרא קוף משועמם בודד, התייחסות לשיר של ביבר (העיניים של הקוף הזה מלאות דמעות).

ביבר שילם 1.29 מיליון דולר בשביל הקוף, על פי Etherscan, אתר העוקב אחר עסקאות בלוקצ'יין. אחר כך קנה קוף נוסף תמורת 470 אלף דולר. עבור אנשים רבים אלה היו כמו רגעים במסיבה ארוכה שהמחט קופצת והתקליט מזייף, משהו שגרם להם לחשוב: מה קורה כאן?

מועדון היאכטות של הקוף המשועמם נולד בימים העליזים של אפריל 2021, כשערך מטבעות הקריפטו זינק והשוק ל־NFTs התפוצץ. NFT (אסימון שאינו בר חליפין) הוא יחידת מידע המאוחסנת בבלוקצ'יין, ומאפשרת רישום של בעלות של פלוני על נכס אלמוני במרשם ציבורי מבוזר שניתן לגשת אליו מכל מקום.

ארבעה מייסדי הקוף פעלו בשמות עט, אם כי האתר באזפיד לאחרונה זיהה שניים מהם כגרג סולנו, כותב ועורך בן 32 ו־וויילי ארונו, בן 35. הרעיון היה פשוט, 10,000 קופים, כל אחד עם פנים ותלבושת שונים, וכל אחד יכול להיות בבעלות פרטית.

"המונח קוף משמש ככינוי חיבה בקהילת הקריפטו למאמצים ראשונים", כתבה בהועדת דואר אלקטרוני ניקול מוניז, מנכ"לית Yuga Labs, שהייתה חלק מהצוות שיצר את ה־NFT המקורי של הקוף. "אהבנו את הרעיון ליצור אוסף שלם סביב קופים שנעשו כל־כך עשירים בגלל עליית הקריפטו, שהם נהיו מאוד... משועממים". קניית קוף גם הקנתה לרוכשים חברות במועדון עילית דיגיטלי - הבעלים יכולים לשרוץ בשרתי דיסקורד עם בעלי קופים משועממים אחרים.

היכולת להשתמש בקופים כאווטארים

אחד הדברים המושכים בקופים המשועממים הוא היכולת להשתמש בהם כאווטארים - הרבה בעלי קופים משנים את תמונות טוויטר ו־ווטסאפ ואפילו לינקדאין שלהם לתמונה של הקוף. הם מקבלים השראה פחות מהאסתטיקה של ראשית ימי האינטרנט כמו פרויקטים אחרים של NFT, למשל CryptoPunks, ויותר מחוברות קומיקס וקלפי פוקמון.

הקופים המונפשים לעתים קרובות מגוחכים; הפרווה שלהם יכולה להיות עם הדפס כמו צ'יטה והשיניים בצבעי הקשת. הם חורצים לשון, מעשנים סיגר וחובשים כובע בוקר או תרבוש או משקפי שמש גדולים. השימוש בהם כאווטאר משמעותו שהקוף אמור לייצג אותך, או משהו לגביך, בעולם דיגיטלי מסוים. בחודש שעבר, גווינת פלטרו קנתה אחד שבהנפשה שלו רואים קוף עם שיער בלונדיני ארוך שנראה מודבק לאוזניים, ועיניים כחולות גדולות - המאפיינים שלה הועברו לקוף דיגיטלי.

סיבה אחת שישנם אנשים המוכנים להוציא כסף גדול על הקופים האלה היא שהם חלק מהייצוג החיצוני של אנשים במטאוורס המתפתח, כפי שניתן להשקיע במעיל או תיק נחשקים בעולם האמיתי. "אני מנסה קצת להתחייב שזו תהיה הזהות שלי לתקופה מסוימת", אמר אדם דרייפר, מנהל ב־Boost VC, קרן שהייתה משקיעה מוקדמת במטבעות קריפטו וקנה קוף לפני חמישה חודשים תמורת סכום שלא רצה לגלות אבל תיאר כ"יקר".

קניית קוף משועמם היא גם קניית הקניין הרוחני לדימוי המסוים של הקוף - שיותר ויותר אנשים עושים ממנו כסף על ידי מכירת רישיונות לספרי קומיקס, סרטים וטלוויזיה, ואפילו מכירת רשות להשתמש בדימוי על ידי חברות קנאביס. דרייפר אומר שמועדון היאכטות של הקוף המשועמם יהיה "הדיסני הבא".

"זה הדיסני שייבנה על ידי היוצרים", אמר דרייפר. "אני מאמין שזו הדרך הכי מהירה ליצור קניין רוחני מאפס.

"כולנו חלק מהקהילה הזו, המועדון הזה, וכולנו מנסים להפוך את הקופים שלנו ליותר בעלי ערך, אבל אם בנית סדרת ספרי קומיקס או עשית סרט או פסל, פתאום יצרת ערך לרשת כולה".

אפקט הרשת הזה הוא מה שמבדיל בין מועדון היאכטות של הקוף המשועמם ופרויקטים אחרים. ספורטאים כמו סטיפן קרי וסרינה וויליאמס, מוזיקאים כמו אמינם, דיפלו ופיוצ'ר, ושחקנים כמו קווין הארט כולם בעלי קופים משועממים. (הרבה מבעלי הקופים שהם בפרופיל גבוה סירבו להגיב לכתבה זו דרך הנציגים שלהם).

"סטף קרי היה מהראשונים עם הקוף המשועמם, אבל זה הגיוני בגלל שה־NBA כבר עשה שיתופי פעולה כמו NBA Top Shots NFTs", אמר מייסון נייסטרום, אנליסט מחקר בכיר ב־Messari, פלטפורמת מודיעין של שווקי קריפטו. "מרגע שיש לך ידוען אחד או שניים, יש לך עשרה ואז יש כבר אינרציה".

נהירת העשירים והמפורסמים למועדון היאכטות

בגלל נהירת העשירים והמפורסמים למועדון היאכטות של הקוף המשועמם הועלו השערות שחלקם מקבלים את הקוף או מקבלים תשלום כדי לקדם אותו. רבים קונים אותם דרך MoonPay, חברת טכנולוגיה פיננסית שבונה תשתיות תשלומים לקריפטו ומציעה "שירות קונסיירג'" המנהל את התהליך המסורבל לעתים של רכישת NFT לקונים בעלי שווי עצמי רב (ידוענים כמו פודט מאלון וג'ימי פאלון השתמשו בשירות זה כדי לרכוש את הקופים שלהם).

ג'סטין המילטון, דובר של MoonPay, אומר שהשירות אף פעם לא כרוך במתן קופים משועממים במתנה לידוענים או תשלום עבור פרסום, ומדובר בעסק שהידוענים משלמים בו תמורת שירות. אולי, הוא אומר, ידוענים רוצים אותם פשוט כי לידוענים אחרים יש אותם.

"יש לזה הרבה מאפיינים דומים להרבה נכסים זרים אחרים, אז זה פיתח תנופה משלו", אמר המילטון. "זה כמו לשאול: למה הסרטון האחרון של ג'ורדן נהיה פופולרי, או מה הקסם של Supreme?".

קוף משועמם היא אולי מעבר לכל דבר אחר סמל סטטוס מוזר לסוג מאוד מסוים של אנשים.

"זה הלמבורגיני של העולם הדיגיטלי", אומר דרייפר. "אבל זה יותר יעיל, כי אתה עם זה ברשת לנצח, ועם למבורגיני, אתה לא נוהג בה לנצח".