הרצוג וסער לציבור: הגישו בקשות למחיקת רישום פלילי על שימוש בקנאביס

הקריאה של נשיא המדינה ושר המשפטים מיועדת למי שנשפטו בעבר בגין החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בלבד, ולא נשפטו בגין עבירות נוספות • הפנייה אינה מיועדת למי שביצע את העבירה כקטין או כחייל

שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור
שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים גדעון סער יוצאים היום (א') בקריאה מיוחדת לציבור, להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי על שימוש או החזקת קנאביס לצריכה עצמית.

הקריאה מיועדת למי שנשפטו בעבר בגין החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בלבד, ולא נשפטו בגין עבירות נוספות, למעט עבירה של החזקת כלים להכנה וצריכת סם מסוכן לשימוש בצריכה עצמית בלבד. הפנייה אינה מיועדת למי שביצע את העבירה כקטין או כחייל.

בנובמבר 2020 יצאה בשורה ממשרד המשפטים: שר המשפטים דאז אבי ניסנקורן הודיע על קידום לגליזציה, במסגרתה יותר שימוש ביתי בקנאביס מעל גיל 21 ובחנויות ייעודיות. הצפי היה כי בתוך 9 חודשים תושלם החקיקה, אלא שהממשלה התפרקה, והחקיקה לא יצאה לפועל. בממשלה הנוכחית אין היתכנות פוליטית לשנות את החקיקה כך שהשימוש בקנאביס יהיה חוקי, בשל התנגדותה של רע"ם.

בינתיים בתקופת המעבר חל מאז אפריל 2019 "מתווה ארדן", שקבע כי בפעם הראשונה והשנייה לשימוש בקנאביס יינתן קנס, ובפעם השלישית יוגש כתב אישום עם אפשרות להסדר.

בחודש שעבר הודיע השר סער על הקלה נוספת שתיכנס לתוקף, לפיה כל עבירות השימוש בקנאביס לצריכה עצמית יהפכו לעבירות מנהליות ללא רישום פלילי. העונש יהיה בקנסות בלבד, גם אם לא מדובר בעבירה הראשונה או השנייה. מי שיוחרגו מההסדר הם חיילים, שוטרים, סוהרים וקטינים. 

"מהלך משלים" 

בהודעה שמסרו היום הנשיא ושר המשפטים צוין כי הקריאה לציבור נעשית "כמהלך משלים ומתוך רצון להסיר את התיוג הפלילי". בנוסף הודגש כי "כל בקשה תישקל לגופה, על-פי נסיבותיה, באופן פרטני".

בקשות למחיקת רישום פלילי ניתן לשלוח באמצעות טופס מקוון באתר האינטרנט של בית הנשיא או באתר מחלקת חנינות במשרד המשפטים וכן באמצעות מייל ופקס. במקרה של תיקי משטרה סגורים, שלא הובילו להגשת כתב אישום ולמתן גזר דין בתיק פלילי, הסמכות לביטולו של הרישום היא של משטרת ישראל ולא של נשיא המדינה.

יו״ר ועדת הקנאביס, ח״כ שרן השכל, הפועלת מזה שנים למען הסדרת הקנאביס בישראל, מסרה: ״כיום ישנם לא מעט אזרחים מן השורה שעברם הוכתם ועתידם נהרס בשל רישום פלילי על שימוש עצמי או החזקת קנאביס. אין שום הצדקה לכך, והפגיעה אינה מידתית. אלה אינם עבריינים, וסוף-סוף הגיע הרגע ששר המשפטים גדעון סער ונשיא המדינה יצחק הרצוג מצהירים ומתקנים עוול של שנים על-ידי הענקת חנינה לאזרחים, ואני מברכת על כך".