שרת הפנים שקד: נקלוט 5,000 פליטים אוקראינים ב"מכסה נושמת"

המשמעותי היא שעל כל אוקראיני שייצא מישראל ניתן יהיה לאכלס פליט אחר מהמדינה לתקופה של שלושה חודשים על תקן "אשרה זמנית" • לראשונה: פליטים לא יידרשו להפקיד ערבות כלל, למעט חתימה על מסמך שבו יתחייבו לצאת מישראל עם תום הלחימה

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

במסיבת עיתונאים הכריזה הערב (ג') שרת הפנים איילת שקד על מדיניות מעודכנת לאירוח זרים בישראל נוכח המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. כבר כיום לפי נתוני רשות האוכלוסין מדינת ישראל מארחת באופן זמני 25 אלף אוקראינים, רובם בניגוד לחוק. לאור המלחמה הודיעה שקד כי תאפשר קליטה של 5,000 פליטים נוספים ב"מכסה נושמת", כלומר על כל אוקראיני שייצא מישראל - ניתן יהיה לאכלס פליט אחר מהמדינה לתקופה של שלושה חודשים על תקן "אשרה זמנית".

לראשונה אותם פליטים לא יידרשו להפקיד ערבות כלל, למעט חתימה על מסמך שבו יתחייבו לצאת מישראל עם תום הלחימה. חידוש נוסף במדיניות שתונהג הוא כי אותם פליטים שירצו להגיע ארצה, יידרשו לחתום על אותו מסמך של משרד החוץ באופן מקוון עוד קודם לעלייתם למטוס, רק לאחר החתימה יוכלו להגיע לישראל. כך, ימנעו המראות בהם פליטי מלחמה מגיעים לנתב"ג ומגורשים חזרה לארץ מוצא.

עוד הוחלט כי במידה שהלחימה לא תיפסק בעוד שלושה חודשים, יתאפשר לאזרחים האוקראינים בהמשך גם לעבוד בישראל. האישור הזה תקף לאזרחים האוקראינים שכבר בישראל ואלו שיגיעו בהמשך. במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אוקראינים ולאחר אותם בביתם, עד משפחה גרעינית אחת למבקש ולהם יהיה תיעדוף בבקשה להגיע לכאן. סה"כ ישראל תארח 30 אלף אוקראינים, בנוסף לזכאי חוק השבות מאוקראינה ומרוסיה, במקרה שלהם ישראל נערכת לגל עלייה מאסיבי של 100 אלף מרוסיה ומאוקראינה. לפי התוכנית המעודכנת, ישראל צפויה להיות אחת המדינות המובילות בעולם בקליטת אוקראינים שבורחים מהקרבות, בוודאי בהשוואה לגדלה.