המצטרפות החדשות לחרם על רוסיה: מקדונלד'ס, קוקה-קולה, פפסיקו וסטארבקס

מקדונלד'ס סוגרת את 850 סניפיה ברוסיה, באחת היציאות בעלות המשקל הסמלי הרב של חברה גדולה מהמדינה במחאה על הפלישה לאוקראינה • במכתב לשותפות של סטארבקס הכריז המנכ"ל קווין ג'ונסון כי החברה תשהה את כל פעילותה ברוסיה • פפסיקו תשהה את מכירות פפסי ושאר מותגי המשקאות שלה, אך תמשיך למכור מוצרים בסיסיים

סניף מקדונלדס הראשון במוסקבה, שנפתח ב-31 בינואר 1990 / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
סניף מקדונלדס הראשון במוסקבה, שנפתח ב-31 בינואר 1990 / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

מקדונלד'ס, קוקה-קולה, פפסיקו וסטארבקס הן חברות הענק האמריקאיות האחרונות שיוצאות מרוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה.

מקדונלד'ס, בינתיים, סוגרת את 850 סניפיה ברוסיה - אחת היציאות בעלות המשקל הסמלי הרב של חברה גדולה מהמדינה במחאה על הפלישה.

בהודעת דואר אלקטרוני לעובדים ולבעלי הזיכיון ביום שלישי, כתב מנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי כי רשת המזון המהיר תשהה את כל פעילותה ברוסיה. יחד עם זאת, הוא הבהיר כי החברה תמשיך לשלם משכורות ל־62 אלף עובדים שהיא מעסיקה שם.

"אנחנו לא יכולים להתעלם מהסבל האנושי המיותר באוקראינה", אמר קמפצ'ינסקי. "בלתי אפשרי לחזות כעת מתי נוכל לפתוח מחדש את הסניפים שלנו ברוסיה".

ברמה עולמית, רוב הסניפים של מקדונלד'ס מופעלים על-ידי בעלי זיכיונות, אלא שברוסיה זה לא המקרה. 84% מהסניפים במדינה מופעלים על-ידי החברה. הסניפים ברוסיה, ועוד 108 באוקראינה, מופעלים על-ידי מקדונלד'ס ואחראים ל־9% מהכנסות החברה ב־2021.

גם רשת סטארבקס, שעד כה נמנעה מלנקוט צעדים כלשהם, שינתה את דעתה בימים האחרונים. במכתב לשותפות של סטארבקס מיום שלישי, הכריז המנכ"ל קווין ג'ונסון כי החברה תשהה את כל הפעילות שלה ברוסיה. ג'ונסון אמר כי השותפה הרוסית בעלת הזיכיון הסכימה להשהות את הפעילות בכל 130 הסניפים במדינה.

גם קוקה-קולה הכריזה על השהיית הפעילות ברוסיה. "לבנו עם האנשים הסובלים מההשפעות הבלתי ניתנות לתפישה של האירועים הטרגיים האלה באוקראינה", הודיעה ענקית המשקאות הקלים בהודעה קצרה.

פפסיקו תמשיך למכור מוצרים בסיסיים ברוסיה

המתחרה הוותיקה של קוקה-קולה, פפסיקו, שפועלת ברוסיה כבר יותר מ־60 שנה, הודיעה במקביל כי "בהתחשב באירועים האיומים המתרחשים באוקראינה", היא החליטה להשהות את מכירות פפסי ושאר מותגי המשקאות העולמיים שלה ברוסיה.

פפסיקו הודיעה כי גם תפסיק לממן פרסומות לחברה בזמן הזה ברוסיה. יחד עם זאת, החברה הודיעה כי תמשיך למכור חלב, תרכובת מזון לתינוקות ומזון לתינוקות במדינה.

מאות חברות הכריזו על יציאתן מרוסיה מאז החלה הפלישה לפני כשבועיים. בין התוספות החדשות ביותר לרשימה הן חברת הקוסמטיקה לוראל ויצרנית המכוניות פרארי. משתמשים רוסים גם איבדו את גישתם לנטפליקס, חנויות איקאה ומוצרי אפל. ויזה ומאסטרקארד הגבילו את השימוש בכרטיסים שלהן על-ידי משתמשים רוסיים.

מוקדם יותר ביום שלישי, חברת Yum Brands, המנהלת את סניפי KFC ופיצה האט ברוסיה, הפסיקה גם היא את פעילותה במדינה. ביום שני, הקונגלומרט פרוקטר אנד גמבל קיצץ את כמות הפרסומות שהוא מפרסם ואת כמות המוצרים שהוא מוכר ברוסיה.