מאות ספינות תקועות בגלל המלחמה באוקראינה: הסחר העולמי והימאים בסכנה

סגירות נמלים ופגיעות טילים בכלי שיט מהדהדים במסחר, כולל שווקי הדגנים • רגעי אימה בספינה מבנגלדש

ספינת משא בים השחור / צילום: Associated Press, Francisco Seco
ספינת משא בים השחור / צילום: Associated Press, Francisco Seco

הצוות בספינת משא בנגלדשית שננטש ליד נמל אולביה באוקראינה שמע פיצוץ, ואז הגשר על הסיפון נעטף בלהבות.

טיל פגע בספינה בנגלר סמרידהי ב־17:25 ביום רביעי האחרון, הרג איש צוות אחד והותיר כמה אחרים עם כוויות חמורות, כך אמרו חברי צוות בנגלדשיים, משפחותיהם והרשויות באוקראינה. זו הייתה ספינת המסחר החמישית שנפגעה מארטילריה מול חופי אוקראינה מאז שהחלה הפלישה הרוסית.

המלחמה באוקראינה פגעה באופן חמור בספנות בים השחור, עם השלכות נרחבות על המשלוחים הבינלאומיים ושרשראות אספקה עולמיות. עשרות ספינות תובלה נטושות בנמל מיקולאיב באוקראינה, כך אומרות חברות העוסקות במעקב אחר מיקומי ספינות. מעריכים שכ־3,500 מלחים תקועים על כ־200 ספינות בנמלי אוקראינה, על פי חברת מעקב הספנות הבריטית Windward. יש בימים אלה ברחבי העולם יותר ספינות נטושות מאשר בכל תקופה מאז מלחמת העולם השנייה, כך אומרים היסטוריונים של ימאות וספנות.

התוצאה היא סגירה של אזור יצוא הדגנים השני בגודלו בעולם. אוקראינה אחראית ל־16% מיצוא התירס בעולם, ויחד עם רוסיה, 30% מיצוא החיטה. מחירי החיטה בעולם עלו ביותר מ־55% מאז השבוע שלפני הפלישה.

"המכה הזו לאספקת הדגנים העולמית היא הזעזוע הגדול ביותר לאספקה מאז שאופ"ק עשתה קיצוצים בנפט בשנות ה־70", אמר סלבטורה מרקוליאנו, פרופסור באוניברסיטת קמפבל בצפון קרולינה וסוחר ימי בעברו. "המשמעות של זה תהיה מחסור במזון במזרח התיכון ובאפריקה, ואינפלציה בשאר העולם".

מה שמחמיר את הדברים לחברות ספנות בינלאומיות, אלפי מלחים אוקראינים ורוסים תקועים בנמלים ברחבי העולם, ומותירים את בעלי הספינות לחוצים למצוא אנשי צוות חלופיים כדי ששרשראות האספקה ימשיכו לנוע.

בים השחור ובים אזוב הסמוך אליו, שהם נתיבים חשובים ליצוא של מזון ונפט, חמש מכליות וספינות משא נפגעו על ידי טילים, כך אומרות רשויות הנמל האוקראיניות. הכלים הפגועים כוללים מכליות, ספינות הנושאות מכולות וספינות משא אחרות מיפן, מטורקיה, ממולדובה ומאסטוניה, והן נושאות מטענים הכוללים דלק דיזל, חמר ודגנים.

הרשויות האוקראיניות מאשימות את רוסיה, ששלחה לחופי אוקראינה שייטת שלמה. רוסיה הכחישה אחריות להתקפות. כוחות רוסיים מכוונים טילים לתשתיות בנמלים האוקראיניים - חלק מתוכנית לכבוש את חופה הדרומי של אוקראינה כדי לחסום אותה מהים ולחנוק את הכלכלה שלה.

ביום חמישי, ספינת משא אסטונית, ששמה הלט, שקעה לאחר שנפגעה מתחת לקו המים, כך אמר בעליה. הצי האוקראיני האשים את רוסיה בכך שהיא מכריחה ספינות מסחריות לשוט בקטע מסוכן של הים השחור על מנת להסתיר את התמרונים הצבאיים שלה. "הרוסים השתמשו בספינה הלט כמגן להסתתר מכלי הנשק האוקראיניים נגד ספינות", נכתב בפייסבוק על ידי משמר הגבולות האוקראיני.

כוחות רוסיים עיכבו שתי ספינות מסחר אוקראיניות, כך נמסר מרשות הנמלים של אוקראינה.

הצי האוקראיני איבד את רוב הספינות של

הצי הקטן של אוקראינה לא משתווה לכוחות הימיים הרוסיים. הצי האוקראיני איבד את רוב הספינות שלו כשרוסיה השתלטה על המפקדה הימית בסיפוח חצי האי קרים ב־2014. שבוע שעבר, הטביע הצי את הפריגאטה היחידה שעגנה במיקולאיב כדי למנוע מהצי הרוסי לתפוס אותה, כך אמר שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב.

ברית ההגנה הצפון אטלנטית (נאט"ו) הזהירה ביום חמישי מסיכון גבוה לנזק אגבי לכל הספינות בים השחור. ארגון הספנות הבינלאומי הודיע ביום שישי שיערוך מושב חירום בימים 10 ו־11 במרץ לדיון על השלכת המלחמה על ספנות בעקבות בקשות של כמה ממשלות.

הספינה האחרונה של נאט"ו עזבה את הים השחור כחודש לפני הפלישה. מוסקבה הזהירה את נאט"ו לא לשוט במים שהן לטענתה שלה.

פדרציית עובדי התחבורה הבינלאומית הכריזה על הימים באזור אוקראינה כ"אזור כמו במלחמה" וקראה להגנות נוספות על מלחים. קבוצות הפועלות למען ימאים אמרו שלצוותים נטושים רבים מתחילה להיגמר האספקה והדלק.

ביום הראשון של הפלישה, אוקראינה השהתה את הפעילות בכל הנמלים וכיוונה ספינות משא לנמלים בטורקיה, רומניה, גיאורגיה שהייתה בעבר רפובליקה סובייטית. הצבא הרוסי חסם את נתיבי השיט לאורך החוף. התנועה נעצרה. כשחברות בודדות העזו לשוט בחלק הצפוני של הים השחור וים אזוב, מחירי הובלה למכליות בעולם עלו לתעריף היומי הגבוה ביותר בעשור, ופרמיות ביטוח באזורים שהושפעו מהלחימה עלו בלפחות 5% מאז שהחלה הפלישה, כך אומרות חברות ספנות. המשמעות היא עלות נוספת של מאות אלפי דולרים לכל מסע, על פי נתוני Windward.

שרשרת אספקת הדגנים נפגעת עוד יותר

זה מותח עוד יותר את שרשראות האספקה העולמיות לדגנים, שכבר נפגעו משנתיים של הפרעות בגלל המגפה. מדינות עניות יותר התלויות ביבוא עלולות לחוות זעזועים באספקה. הרשויות מתכוננות לעליות מחירים במצרים, טורקיה וסוריה. מצרים מייבאת 85% מהחיטה שלה מאוקראינה ומרוסיה.

ב־24 בפברואר, היום הראשון של הפלישה, היאסה יופיטר הטורקית, ספינה שהובילה סחורות לענקית המסחר האמריקאית Cargill, נפגעה מפצצה מול חופי אודסה.

יום למחרת, המכלית הנושאת דגל מולדובה מילניאל ספיריט, שנשאה 600 טונות של נפט ודיזל, עלתה באש לאחר שנפגעה מטיל, ושניים מאנשי הצוות שבה נפצעו קשה. ספינת הדגנים היפנית נמורה קווין נפגעה גם היא מרקטה.

"המלחים כעת מתמודדים עם בחירה קשה", אמר מנרו אנדרסון, שותף בחברת הביטחון הימי מלונדון Dryad Global. "להישאר ולהסתכן בכך שיאזול האוכל ולהפוך לחלק מהנזק האגבי, או לשוט אל החופש ולהסתכן בפגיעה של מוקש ימי".

הצוות בן 29 המלחים של הבנגלר סמרידהי, ספינת המשא הבנגלדשית, הפיל עוגן בעיר הנמל האוקראינית אולביה ב־23 בפברואר, והתכונן להעמיס חמר וחומרי גלם לייצור קרמיקה שנועדו להגיע לעיר הנמל האיטלקית ראבנה.

המהנדס השלישי הסידור רחמן, המפרנס העיקרי של משפחתו שמתגוררת בדרום בנגלדש, התקשר לאחיו לומר להם שהגיע, ולהכריז גם על חדשות. "אני אחזור הביתה ואתחתן בשנה הבאה", נזכרו שאמר. "לא נהיה באוקראינה הרבה זמן".

תוך כמה שעות, כוחות רוסיים עברו את הגבול האוקראיני והשיט לאורך חופי אוקראינה נעצר. בנגלר סמרידהי ומאות ספינות אחרות היו לכודות.

מהסיפון, הצוות שמע פיצוצים רחוקים וצפה בחרדה בעשן שהיתמר מעל האופק. "מתקפה אווירית בשעות הבוקר... שאללה יעזור לכולם", כתב המהנדס השני אסיף איסלאם בפייסבוק שלו.

בעלי הספינה, תאגיד הספנות של בנגלדש, הורה לקפטן נור עלאם להפליג למים בינלאומיים, אבל הוא לא קיבל רשות מהרשויות באוקראינה. לצוות נאמר שעשרות מוקשים ימיים הונחו סביב הכניסה לנמל. "לא יכולנו לצאת בגלל שמוקשים חסמו את התעלה", אמר עלאם.

רחמן החל לתהות אם ייצא מהמשבר הזה בחיים. משפחתו בבנלדש הפציצה אותו בהודעות. "אנחנו מנסים לשנות מיקום, אבל זה מסובך", כתב בהודעה לאחיו הקטן ב־26 בפברואר.

הלחימה התקרבה, כשכוחות מערביים נעו מערבה מקרים. ב־27 בפברואר, החדשות הגיעו לצוות שספינת משא יפנית במים אוקראיניים נפגעה מטיל. הצוות הניף את דגל בנגלדש בתקווה שזה יספק להם הגנה כלשהי.

רחמן אמר למשפחתו שהבנגלר סמרידהי תישאר בנמל בינתיים. הקפטן הורה לחלק את המזון בספינה למנות קצובות.

מאמצים דיפלומטיים לפנות את הצוות תפסו תאוצה. פקידים מבנגלדש בוורשה פעלו לשכנע את האוקראינים, וארגונים המייצגים עובדים מבנגלדש באוקראינה התכוננו לנסוע לאולביה כדי לאסוף את אנשי הצוות בעצמם.

בערך ב־5 בערב ב־2 במרץ, טיפס רחמן אל גשר הניווט כדי שתהיה לו קליטה יותר טובה לפלאפון להתקשר למשפחתו. הוא רצה להרגיע את החששות של אחיו ואמר להם שהעבודה שלו תאפשר למשפחתם לצאת מהעוני. "אל תדאגו לי, אני בסדר גמור", אמר.

ואז אחיו גולאם שמע פיצוץ. השיחה נותקה. אחיו השני שמע אחר כך שהטיל הרג את רחמן.

מוקטדיר רשיד בדאקה, בנגלדש, השתתף בהכנת הכתבה.