הסנקציות על ההון הרוסי בדרך להייטק הישראלי וההסתבכות של איטורו

מכתבי אזהרה מבנקים אמריקאים, החלפת חברי דירקטוריון ועצירה של מיזוגים: הסנקציות האמריקאיות על ההון הרוסי מחלחלות כבר לההייטק הישראלי • מניית רשת המרכולים הרוסית שסיבכה את איטורו בעימות מול לקוחותיה • והמיזם הנד"לני החדש של אדם נוימן עושה עלייה • השבוע שהיה בהייטק ובמדע

יוני ורונן אסיא, מייסדי איטורו / צילום: איל יצהר
יוני ורונן אסיא, מייסדי איטורו / צילום: איל יצהר

השבוע הצטרפו ענקיות ההייטק הישראליות לחרם העולמי על השוק הרוסי. באופן טבעי, בין החלוצות היו החברות המנוהלות מארה"ב - כמו פיוניר וטיפלתי - שבתחילת השבוע לא הסתפקו רק בעצירת פעילותן ברוסיה, אלא גם הוסיפו גינוי חריף למתקפה שהיא מובילה נגד אוקראינה.

לקבלת סיכום השבוע במייל: הירשמו כאן

לאחר מכן הגיע תורן של החברות המנוהלות מישראל ובפרט אלה שהחזיקו עד לאחרונה מרכזי פיתוח גדולים באוקראינה: פלייטיקה, וויקס ופייבר. לחברות אלה מחויבות מיוחדת לעובדים המקומיים, ומעבר לסיוע לוגיסטי, קיימת ציפייה מהן לעמידה נחושה לצד האוקראיני.

חברת מחקר אוקראינית בשם מולפאר (Molfar), שלפני המלחמה סיפקה מחקרי שוק ללקוחות מקומיים, החלה לנטר את הצהרותיהם ומעשיהם של מנהלי החברות הזרות במדינה. בתחילת השבוע שעבר עוד נכללו החברות הישראליות בקטגורית הנייטרליות - כלומר אלה שהסתפקו בהצהרות כלליות ובסיוע לוגיסטי.

בימים האחרונים, לאחר הצטברות המראות הקשים, וביתר שאת לאחר שיח ער ברשתות החברתיות ובתקשורת האוקראינית, משכו שארית המנכ"לים של החברות הישראליות הפעילות באוקראינה את עסקיהם מרוסיה ופרסמו הודעות גינוי חד משמעיות נגדה.

אחת האחרונות לסגת מן השוק הרוסי היא פייבר, שפעולה כזו עשויה להיות דרמטית יותר עבורה. כמו המתחרה Upwork, שביצעה מהלך דומה כמה ימים קודם לכן, לפחות מאה פרילנסרים רוסים תלויים בחברה הישראלית. עד כה נאלצו להתפנות מבתיהם כשלוש מאות פרילנסרים אוקראינים של פייבר, ועוד כארבעים עובדי חברה.

וגם: הסנקציות על הכסף הרוסי מחלחלות להייטק הישראלי; מניית רשת המרכולים הרוסית שסיבכה את איטורו; הלקחים אותם ניתן ללמוד מהנעשה באוקראינה למכרזי מחשוב הענן הממשלתיים בישראל; סטארט-אפ הנדל"ן החדש של אדם נוימן בדרך לארץ; והמדען שחוקר סטייה מנורמות החברתיות באמצעות צפייה במבקרים בפארקי שעשועים.

זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. זרם ההשקעות מרוסיה בסכנה

בעשור האחרון השקיעו בעלי הון רוסים עשרות מיליוני דולרים בהייטק הישראלי, חלקם מתחת לרדאר. לגלובס נודע כי עם התרחבות הסנקציות, קרנות הון סיכון בארץ בוחנות חלופות למשקיעים הרוסים ונערכות ללחץ האמריקאי. בנקים אמריקאים דורשים לבחון כל דולר ממקור רוסי ומאיימים להקפיא חשבונות שלא יעמדו בתנאים. אתמול (ו') הודיעה אפליקציית הנסיעות והמשלוחים גט - שלה כמה משקיעים רוסים כגון סברבנק וברינג ווסטוק - כי היא מבטלת את המיזוג עם חברת הספאק שהייתה אמורה להכניסה למסחר בניו יורק.

2. רשת המרכולים הרוסית שסיבכה את איטורו 

משתמשים של פלטפורמת המסחר הישראלית שמקדמת מיזוג לחברת ספאק, איימו בתביעות אחרי שזו מכרה את החזקותיהם במניית קמעונאית המזון מגניט, שאיבדה 99% מערכה. בעקבות הסערה, השיבה איטורו את כספי ההשקעה המקוריים ללקוחות. איטורו: "צעד קיצוני כתוצאה מנסיבות חסרות תקדים".

וגם: חדוה בר, שהצטרפה להנהלת איטורו לאחר קדנציה כמפקחת על הבנקים, מדברת במוסף G על הרגולציה הישראלית המחמירה, על הריכוזיות בבנקים ועל השווי הנמוך הצפוי במיזוג הספאק הקרוב.

3. המיזם הנדל"ני של אדם נוימן עושה עלייה 

לפני כשנתיים השקיע היזם הישראלי 30 מיליון דולר באלפרד, פלטפורמה לניהול דיירים עבור בעלי נכסים. לגלובס נודע כי לקראת 2023 מתכוונים בחברה להקים מרכז מו"פ בישראל. התכנון עוד בראשיתו, אך נשיא החברה, אריק בנזינו, בטוח: "התחום מתפתח בכל העולם, וטבעי שיגיע גם לישראל".

 4. מה יכולים ללמוד קברניטי נימבוס מהמלחמה באוקראינה? 

רוסיה ממקדת תקיפות רבות ברשתות טלקום וחשמל באוקראינה שקרסו כבר מספר פעמים מתחילת המלחמה. מה יקרה אם תשתיות האינטרנט והתקשורת בישראל יותקפו? מבדיקת גלובס עולה כי אין תוכנית חירום לחוות השרתים הממשלתיות וכי הן תלויות לחלוטין בזוכות מכרז הענן נימבוס - גוגל ואמזון.

5. "הדרך לאימוץ מלא של טכנולוגיות הקריפטו מהירה" 

חוזה פרננדז דה פונטה, סגן נשיא בכיר ומוביל פעילות הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים בפייפאל העולמית, מסביר בראיון בלעדי לגלובס מדוע הדרך לאימוץ מלא של טכנולוגיית הקריפטו היא קצרה, למה אין צורך להספיד את הרגולציה בתחום, ואיך ייראה עולם התשלומים בעוד 5 שנים מהיום.

6. הגיוס של סטארט-אפ הבנייה המודולרית הישראלי הוא רק ההתחלה 

הקורונה החריפה את המחסור בבתים בארה"ב וסטארט-אפים לבנייה מודולרית מגייסים מיליונים תחת ההבטחה לספק דיור בר-השגה במהירות. וויו הישראלית, שהפכה בשבוע שעבר לחד קרן, מתחרה מול חברות שמייצרות קירות במדפסת תלת-ממד בתחום שבו כולם משווים עצמם לטסלה. אבל הייצור בקנה-מידה רחב עדיין לא כאן. ניתוח גלובס.

7. דיוקנו של הכלב-רובוט כאמן 

כשאנייסקה פילט התייצבה במשרדי בוסטון דיינמיקס וביקשה לצייר את ספוט, הכלב-רובוט המפורסם שלהם - הם חשבו שמדובר בתמהונית ונתנו לה קצת להשתעשע. די מהר היא הפכה אותו ממוזה לצייר שיצירותיו נמכרות בעשרות אלפי דולרים. האמנית שכבשה את עמק הסיליקון עם הכלב הרובוטי מסבירה למוסף G: "הרובוטים הם הסלבס של העידן, המרילין מונרו שאנדי וורהול היה מצייר היום".

8. חזית המדע: מה כל כך כיף ברכבות הרים? 

חזית המדע: פרופ' ריצ'רד סטיבנס חוקר מה גורם לנו לעלות על מתקנים מפחידים בפארק שעשועים ולאמץ התנהגויות "רעות". בראיון לגלובס הוא מסביר איך אפשר לנצל את הממצאים שלו כדי להפוך את הנהיגה בכבישים לבטוחה יותר