בעקבות גל העלייה הצפוי: בממשלה יעניקו מענקים לרופאים ומהנדסים שיעברו לפריפריה

לגלובס נודע כי כדי לשכנע את העולים בעלי המקצועות הרלוונטיים כמו רופאים ואחיות להתיישב דווקא בפריפריה, יעניק משרד הנגב והגליל מענקים של עשרות אלפי שקלים שימשכו אותם לשם • בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "פחות מ-20% מזכאי חוק השבות שמגיעים לישראל בוחרים להתיישב בנגב והגליל"

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר / צילום: יונתן סמייה
השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר / צילום: יונתן סמייה

שר הפריפריה הנגב והגליל עודד פורר מקדם יחד עם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הצעת מחליטים לתוכנית מענקים לטובת עידוד עלייה לפריפריה של בעלי מקצועות במחסור, כמו רופאים ומהנדסים. התוכנית תדון בוועדת שרים לפיתוח הנגב והגליל בראשות פורר, שתתכנס לראשונה בעקבות גל העלייה הצפוי מאוקראינה ורוסיה, ובמסגרתה יתוקצבו 22 מיליון שקל לטובת מענקים לרופאים והנדסאים מקרב העולים שיבקשו לקבוע את מקום מגוריהם בנגב ובגליל.

לגלובס נודע כי כדי לשכנע את העולים בעלי המקצועות הרלוונטיים כמו רופאים ואחיות להתיישב דווקא בפריפריה, יעניק משרד הנגב והגליל מענקים של עשרות אלפי שקלים שימשכו אותם לשם ולא לערי המרכז. בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "פחות מ-20% מזכאי חוק השבות שמגיעים לישראל בוחרים להתיישב בנגב והגליל. תוכנית תמריצים ייחודית לעולים ממקצועות מבוקשים ובמחסור תצמצם פערים ותיתן מענה לחוסרים בפריפריה במקצועות כמו רפואה והנדסה".

מדובר בתוכנית דומה שהונהגה בעבר על ידי המשרד במסגרתה ניתנו מענקים של עד 50 אלף שקל למשפחה שבה אחד מבני הזוג רופא. במסגרת ההחלטה 12 מיליון שקל יינתנו ב-2022 ועשרה מיליון נוספים ב2023 לטובת שני סעיפי סיוע. האחד: מתן תמיכה לרשויות הקולטות, שיפוץ והצטיידות מועדני עולים בערים הללו ומימון פעילות פנאי ותרבות לעולים. בנוסף, משרד העלייה יהיה אמון על חלוקת מענקים לעולים בעלי מקצועות מבוקשים. התקציב לסעיף הזה יועבר גם הוא ממשרד הנגב והגליל למשרד העלייה והקליטה לטובת הביצוע.

עוד הוחלט כי יופעל מערך פרסום לעולים של פרטי התוכנית שתגובש ותוגש לאישור השרים בתוך 60 יום. התוכנית החדשה עליה אמון מנכ"ל המשרד אילן שוחט יחד עם אנשי המקצוע מגיעה על רקע התחזיות לעלייה מוגברת מאוקראינה ורוסיה בחודשים הקרובים ובניסיון לגייס את העולים לטובת פתרון מצוקות הקיימות בפריפריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל ובהתבסס של החלטות ממשלה דומות שהונהגו בעשור האחרון על ידי המשרד.