ההכשרות להייטק בפריחה, והחברה שמתמקדת באקדמאים מצטיינים מקבלת שווי של 375 מיליון שקל

מטריקס מוכרת את רוב החזקותיה באינפיניטי לאבס לקרן AMI של זהבית כהן, והיא תרשום רווח הון של 160 מיליון שקל • ההכשרות של אינפיניטי לאבס מיועדות לבוגרי אוניברסיטאות מצטיינים, בעיקר מתחומי המדעים המדויקים, ולמעלה מ-1,500 מהם  מועסקים בענף

זהבית כהן, מנהלת AMI ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: רמי זרנגר, יח''צ
זהבית כהן, מנהלת AMI ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: רמי זרנגר, יח''צ

חברת שירותי ה-IT מטריקס ממשיכה להציג נתוני צמיחה מרשימים, והיא סיימה את 2021 עם זינוק של כ-13% ברווח הנקי, לכ-195 מיליון שקל. החברה, בניהולו של מוטי גוטמן, מעדכנת כי כ-4% מתוך הרווח השנתי של מטריקס, 7.8 מיליון שקל, מיוחסים לחברה הבת Infinity Labs (אינפיניטי לאבס), שמטריקס דיווחה בסוף השבוע על מכירת עיקר מניותיה בה (45.2%) לידי קרן ההשקעות AMI שמובילה זהבית כהן.

אינפיניטי לאבס פועלת בשוק של הכשרות עובדים למקצועות ההייטק. בשנה החולפת, שהייתה שנת שיא להייטק הישראלי, היה זה אחד מענפי ההכשרות הצומחים ביותר, הודות לשני גורמים מרכזיים: הראשון הוא הביקוש הגובר מצד חברות הסטארט-אפ וחדי-הקרן לידיים עובדות בהייטק הישראלי, שהמחסור הרשמי של עובדי פיתוח בו עומד על 14 אלף, אך על פי ההערכה המספר האמיתי גבוה אף יותר.

הגורם השני הוא הביקוש מצד העובדים להשתלב בענף ההייטק, בשל יחסי הציבור המצוינים שמהם נהנתה תעשיית הטכנולוגיה בשנה החולפת, עם הבטחה לשכר גבוה, קריירה מגוונת ומספקת, וגם בשל הפתיחות ההולכת וגוברת לעובדים שאינם בעלי תואר טכנולוגי או רקע טכנולוגי הולם.

הביקוש הגובר להכשרות בא לידי ביטוי בשווייה של אינפיניטי לאבס בעסקה, שנקבע על 375 מיליון שקל, כך שעם השלמת העסקה תרשום מטריקס בדוחותיה רווח הון לפני מס בסך של כ-160 מיליון שקל ברוטו (כולל שיערוך יתרת ההחזקה בגובה 4.9%). מטריקס מתכננת לחלק כדיבידנד את מלוא הסכום, והנהנית העיקרית מהדיבידנד תהיה בעלת השליטה פורמולה, שמחזיקה ב-48.7% ממניות מטריקס. במקביל, היא תפסיק לאחד את תוצאות אינפיניטי לאבס בדוחותיה.

אינפיניטי לאבס הוקמה על ידי מטריקס ב-2014, ומטריקס מחזיקה בה בשותפות עם המנהלים, חיים גרון וסטיבן הררי. החברה עוסקת בתוכניות הכשרה לעולם הטכנולוגי. התוכניות מיועדות לחניכים שהם בוגרי אוניברסיטאות מצטיינים, בעיקר מתחומי המדעים המדויקים, וההכשרה נועדה לאפשר להם צבירת ניסיון בטכנולוגיות הנדרשות בעולמות הדיגיטל, המובייל, מערכות embedded ו-Data Science.

בתום הכשרה של חצי שנה הם מוצבים לעבודה אצל לקוחות - חברות הייטק וסטארט-אפים - ובסיום תקופה מסוימת הם נקלטים לעבודה שם. מטריקס דיווחה בעבר שעם התפרצות הקורונה במרץ 2020, אינפיניטי לאבס העבירה את כל פעילות ההכשרה למודל של למידה מרחוק, תוך שמירה על רצף תהליך הגיוס, ההכשרה והמכירה, ללא תלות במיקום גיאוגרפי, וכך פיתחה כלים ומתודולוגיות שיכולים להערכתה לסייע לה בהתפתחות עתידית גם לחו"ל.

באתר האינטרנט של אינפיניטי לאבס נכתב כי השיטה שלה היא "שיטת הלימוד היחידה שבאמת תכניס אותך לתפקידים היוקרתיים ביותר בהייטק". לפי האתר, מעל 220 חברות הייטק, סטארט-אפים ומרכזי פיתוח כבר מעסיקים למעלה מ-1,500 בוגרים של אינפיניטי לאבס, "וחוזרים בכל שבוע להמשיך לגייס את בוגרי המסלולים שלנו לתפקידים הדורשים 2-3 שנות ניסיון".

בחברה מציינים כי מסלול ההכשרה שלהם כולל שיטת לימוד שמציעה למידה אינטנסיבית ומעמיקה של העקרונות והארכיטקטורה של עולם התוכן וסביבת העבודה, ביצוע פרויקטים ברמה גבוהה וליווי על ידי מנטורים מקצועיים. החברה מציעה כיום שני מסלולי הכשרה - פיתוח תוכנה ו-DevOps, וצפויה להציע בקרוב גם מסלול מחקר סייבר.

לפני מספר חודשים אמר מנכ"ל אינפיניטי, חיים גרון, לגלובס כי "הלימודים נראים כמו יום עבודה בסטארט-אפ, 12-14 שעות ביום, במסגרת של צוותים. בתום התוכנית הם לא נופלים מעובדים עם שנתיים-שלוש ניסיון". הוא הוסיף כי בהכשרה של שנה אפשר להביא אדם שהיה מבריק בתיכון למקום דומה לזה של בוגר טכניון שלמד שלוש או ארבע שנים.

לדברי גרון, רק 12.5% מהמוזמנים למיונים מתקבלים בסופו של דבר לתוכנית הלימודים עצמה. לשאלה מה אינפיניטי לאבס מחפשת אצל המועמדים, הוא השיב: "אלמנטים של מצוינות, ראייה ריאלית, אנגלית. אדם שהוא מצטיין בכול, מתמיד, עם יכולת התאוששות מהירה". כשנשאל כמה מרוויחים בוגרי התוכנית, אמר גרון כי אחרי שנתיים הם ירוויחו 24-30 אלף שקל, או לפחות 10,000 שקל יותר מהמשרה הקודמת.

באתר של אינפיניטי נמצאות המלצות של מספר לקוחות, ביניהן מהחברות תופין, יוניטרוניקס ו-Cardo. החברה זכתה לצד חברות רבות אחרות במכרז של רשות החדשנות להכשרות והשמות מהירות במקצועות ההייטק, שפורסם "כמענה למשבר התעסוקתי במשק שפרץ בעקבות מגפת הקורונה".

"צופים צורך הולך וגובר בתחומים הטכנולוגיים החמים"

מטריקס, המוכרת בעסקה, פועלת בחמישה תחומים: פתרונות ושירותי טכנולוגיות מידע בישראל, פתרונות ושירותי טכנולוגיות מידע בארה"ב, שיווק ותמיכה במוצרי תוכנה, תשתיות ענן ומחשוב וכן הדרכה והטמעה.

החברה, הנסחרת בשווי של 5.5 מיליארד שקל, לאחר זינוק של 115% במניה בשלוש שנים, הציגה עלייה של כ-13% בהכנסות 2021, ל-4.36 מיליארד שקל. הפעילות המרכזית, פתרונות ושירותי טכנולוגיות מידע בישראל, היוותה 54% מההכנסות, וצמחה ב-2021 ב-2% להכנסות של 2.4 מיליארד שקל, עם שיפור ברווחיות התפעולית. הפעילות בארה"ב צמחה ברמה הדולרית, אך התחזקות השקל פגעה בתוצאות, והרווח התפעולי נשחק.

ה-EBITDA השנתי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של מטריקס הסתכם ב-477 מיליון שקל, גידול של 15.3% לעומת 2020.

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, אמר כי "אנו מסכמים את 2021 עם תוצאות שיא כל הזמנים בכל המדדים הכספיים. החברה צופה המשך ההתאוששות של המשק ממשבר הקורונה, ובעקבותיו המשך צורך הולך וגובר למגוון שירותים ופתרונות בתחומים הטכנולוגיים החמים ביותר כיום: דיגיטל, ענן, סייבר, דאטה ומערכות ליבה תפעוליות, תחומים אשר מטריקס מובילה בהם את השוק הטכנולוגי בישראל, ותמשיך להוביל".

גוטמן העריך שתימשך מגמת ההאצה של המעבר לענן ולמודלים של תשלום As a Service, שהחלה בתקופת הקורונה, ושהיא אף תגבר בשנים הקרובות, מה שיגדיל את ה-ARR (הכנסות חוזרות שנתיות) של החברה. "מטריקס צפויה להשתלב בפרויקטים לאומיים של הממשלה ומגזר הביטחון, דוגמת פרויקט נימבוס, שמתוכנן להאיץ את אימוץ הענן במגזר הציבורי, כמו גם במגזרי הבריאות והפיננסים", ציין גוטמן.

אקזיטים מרשימים בגלובל-אי, זאפ ומקס

הרוכשת של מניות מטריקס באינפיניטי לאבס, קרן AMI מקבוצת קרנות אייפקס, משקיעה בחברות בגודל בינוני בישראל מאז שגייסה ב-2015 כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל ומהעולם. בין ההשקעות המוצלחות שביצעה הקרן עד כה, שבהן נרשמו אקזיטים מרשימים, נמנות חברת הטכנולוגיה גלובל-אי, חברת האינטרנט זאפ ורשת המוצרים לבית מקס. לעומתן, השקעה שלא עלתה יפה בוצעה בחברת ההסעדה שולץ שקרסה.

Infinity Labs

תחום עיסוק: עוסקת בתוכניות הכשרה לעולם הטכנולוגי ולהשמת בוגרי התוכנית בחברות הייטק
היסטוריה: הוקמה ב־2014 ומוחזקת על ידי המייסדים - מטריקס, חיים גרון וסטיבן הררי
נתונים: החברה ממוקמת ברמת גן ולפי נתוניה מעל 220 חברות מעסיקות יותר מ־1,500 בוגרי התוכנית. שוויה בעסקה - 375 מיליון שקל. אינפיניטי לאבס אחראית על כ־4% מהרווח הנקי השנתי המיוחס לבעלי המניות של מטריקס - כלומר כ־7.8 מיליון שקל