עוקץ תיירים בנתב"ג: חויבה ב-2,400 שקל עבור נסיעה במונית לאילת

תיירת שהגיעה לישראל מארה"ב נפלה קורבן לעוקץ של צמד נהגי מוניות בנתב"ג, שגבו ממנה מחיר כפול על הנסיעה • לפני כחודש נחשף בגלובס סיפורו של תייר יווני שנפל גם הוא קורבן לעוקץ מוניות בנתב"ג

מוניות בנתב”ג (למצולמים אין קשר לכתבה) / אילוסטרציה: Shutterstock
מוניות בנתב”ג (למצולמים אין קשר לכתבה) / אילוסטרציה: Shutterstock

שוב עוקץ תיירים: 2,400 שקל - זה הסכום ששילמה תיירת שנחתה בנתב"ג עבור מונית שלקחה לאילת. נסיעה במונית לאילת אמורה לעלות בין 1,000 ל-1,500 שקל, אלא שהתיירת נפלה קורבן לעוקץ של צמד נהגי מוניות.

התיירת נחתה בישראל בטיסה מארה"ב במטרה להצטרף לטיול מאורגן. הטיסה שלה איחרה במועד הנחיתה, והיא פספסה את ההסעה של הקבוצה, שהחלה את המסע שלה באילת. התיירת נחתה בשעה 17:30 לערך ולקחה מונית כדי להצטרף לקבוצה. רק בדיעבד הסתבר לה כי יש טיסות מנתב"ג לאילת - ובהרבה פחות מהסכום שממנה היא נפרדה.

התיירת נחתה ללא שקלים במזומן, ולכן נהג המונית, ש"צד" אותה באולם מקבלי הפנים בנתב"ג, הציע להפנות אותה לנהג שמקבל תשלום באשראי. עוד לפני שהנסיעה החלה, הנהג הדפיס את החשבונית על סך של 2,400 שקל, כשהוא אף "מרגיע" את הנוסעת שהמחיר כולל טיפ.

כשהתיירת הגיעה לאילת וחברה לקבוצה, היא צלצלה לסוכן הנסיעות שלה בארה"ב ושיתפה אותו בחוויה שעברה. הסוכן מארה"ב צלצל לסוכן בישראל, שהבין מיד שמדובר בעוקץ. פרטי הנהג הועברו ליחידה למניעת עבירות בנתב"ג, לשם איתורו.

הסיפור המקומם הזה מצטרף לסיפור של עוקץ התייר היווני שנחשף בגלובס. התייר, שנחת בישראל במסגרת תוכנית לחילופי סטודנטים וביקש לנסוע במונית לרחובות, חויב בסכום של 700 שקל. בעקבות הפרסום בגלובס הנהג אותר והחזיר לנוסע חלק מהסכום שגבה ממנו. לנהג, כך הסתבר, יש צו הרחקה מנתב"ג, אולם בהיעדר אכיפה שאמורה לבצע המשטרה, הוא יכול להמשיך ולפעול באין מפריע.

בתזמון שבו ישראל משוועת לחזרת התיירים אחרי שנתיים, המקרים הצורמים האלה פוגעים לא רק בתיירים שכספם נגזל, אלא בעיקר בתדמיתה של ישראל.

התיירת שנעקצה: "הרגשתי שמשהו לא בסדר"

עבור ק' זהו הביקור השני בישראל. היא תכננה להגיע עם קבוצה של תיירים מארה"ב, לטיול מאורגן, אבל היא פספסה את טיסתה לישראל ועלתה על טיסה של יום המחרת. היא תכננה מיד לאחר הנחיתה להצטרף לחבריה שכבר הגיעו לאילת, וכך היא מספרת לגלובס: "כשיצאתי מאולם הנוסעים, שאלתי היכן יש מוניות. כיוונו אותי לתחנה, ואז ניגש אליי מישהו ושאל לאן אני צריכה להגיע. ציינתי שלמלון לאונרדו אילת. הוא חשב שאני טועה, ושזה בתל אביב, ושוב הדגשתי אילת. הוא אמר שזו נסיעה של 4-5 שעות, אבל אמר 'אני אדאג לך'.

"עוד לפני שהספקתי להבין מה קורה, הוא לקח את המזוודות שלי ואמר לי ללכת אחריו. שאלתי כמה תעלה הנסיעה, והוא אמר 600 דולר. אמרתי שאין לי סכום כזה, ושאני רוצה לברר בעוד מקום או עם עוד נהג, אבל הוא המשיך ללכת עם המזוודות שלי ואני אחריו, כשהוא אומר 'אל תדאגי'.

"לא ידעתי כמה רחוקה אילת, והיה מישהו שאמר לבחון טיסה, אבל זה לא התאפשר לי. הלכתי אחריו, והגענו לחניון. היה נראה לי מוזר שאין עוד מוניות, אבל שם עמדה המונית שלו. כל הזמן שאלתי כמה זה יעלה, והדגשתי שאין לי מזומן. נכנסנו לאוטו, והוא נסע לכספומט ואמר לי להוציא כסף. הדגשתי שאין לי בחשבון את הסכום הזה. הוא המשיך לנסוע ולא ענה לי לשאלות.

"פתאום הגענו לתחנת דלק שיש בה מכון לשטיפת רכב, לשם הגיעה עוד מונית. בלי לדבר הנהג השני הוציא את המזוודות שלי מתא המטען והעביר לשלו. שאלתי מה קורה כאן, והוא אמר שהנהג הזה מקבל תשלום באשראי, ושאני צריכה לשלם 690 דולר, מתוך זה סכום של 100 דולר זה טיפ.

"נסענו לאילת קצת יותר משלוש שעות. בדרך הוא עצר לעשן ולשתות קפה. הוא סיפר שיש לו שתי מוניות, ומעבר לזה בקושי דיברנו. הרגשתי שמשהו לא בסדר. כשהגענו לאילת, ביקשתי חשבונית וראיתי את החיוב על 2,400 שקל".

מדריך הטיולים שקיבל את פניה של ק' באילת נדהם מהחשבונית שהיא הציגה לו. "זו רמאות, זה עוקץ, וזה מרגיז ומקומם", הוא סיפר לגלובס. המדריך צילם את פרטי המונית ואת החשבונית, שהועברו למשרד התחבורה. 

משרד התחבורה: נבחנות חלופות להסדרת שירות המוניות בנתב"ג

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואה בחומרה גבייה שאינה כדין עבור נסיעה במונית, ופועל למניעת הישנות מקרים אלה בפעולות האכיפה השוטפות. נמליץ לנוסעות והנוסעים לבחון את החשבונית בתום הנסיעה, המפרטת את תוספות המחיר, ובמידת הצורך להגיש תלונה למשרד התחבורה, שתטופל במלוא החומרה".

 לשאלה בדבר פיקוח מתבקש על הסעת נוסעים מנתב"ג, השיב משרד התחבורה: "משרדנו בוחן חלופות שונות להסדרת שירות המוניות בנתב"ג, מתוך מחויבות מלאה לשירות הניתן בשער הכניסה למדינת ישראל".

המשרד לא השיב בשלב זה לשאלה בדבר סנקציה וענישה לנהגים שעושקים תיירים ובפרט לנהג שפרטיו הועברו למשרד כפי שהופיעו על גבי החשבונית שקיבלה הנוסעת.