בפנטגון אומרים כי נראה ש"הרוסים מרחיבים את בנק המטרות שלהם"

בעקבות תקיפה אווירית סמוך ללביב, דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר הערב כי "בהחלט נראה כאילו הרוסים מרחיבים את בנק המטרות שלהם" • האו"ם מדווח כי נכון לאתמול, לפחות 636 אזרחים נהרגו באוקראינה מאז הפלישה הרוסית • בנט ופוטין שוחחו הערב על המאמצים להפסקת אש בין רוסיה ואוקראינה, וכן על הסיוע ההומניטרי של ישראל לאזור. השיחה התקיימה בהמשך לשיחתו של בנט עם נשיא אוקראינה זלנסקי

בניין שנפגע מטיל במריופול, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
בניין שנפגע מטיל במריופול, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

22:57

רוסיה ביצעה אתמול תקיפה אווירית על מתקן אימונים סמוך ללביב. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר הערב כי מדובר בתקיפה האווירית השלישית במערב אוקראינה. לדבריו, "בהחלט נראה כאילו הרוסים מרחיבים את בנק המטרות שלהם".

כוחות מארה"ב התאמנו במתקן ועזבו לפני הפלישה הרוסית, הוסיף קירבי, והבהיר כי אף אמריקאי לא היה במתקן בעת שהופצץ.

במהלך התדריך לעיתונאים, אמר קירבי כי המרחב האווירי מעל אוקראינה נותר "שנוי במחלוקת". "אנחנו עדיין מעריכים שלרוסיה אין עליונות אווירית על אוקראינה, ושהאוקראינים מגנים על המרחב שלהם בכישרון רב".

במקביל, האו"ם מדווח כי נכון לאתמול, לפחות 636 אזרחים נהרגו באוקראינה מאז הפלישה הרוסית. לפי האו"ם, יותר מ-1,125 אזרחים נפצעו עד כה.

20:02

רה"מ נפתלי בנט יצא באמצע ישיבת הממשלה לשיחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שארכה כשעה וחצי. לדברי גורם מדיני, בנט ופוטין שוחחו על המאמצים להפסקת אש בין רוסיה ואוקראינה, וכן על הסיוע ההומניטרי של ישראל לאזור. השיחה התקיימה בהמשך לשיחתו של בנט עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי בצאת השבת.

17:50

ממשלת ישראל אישרה היום הוצאת בית חולים שדה לאוקראינה לטיפול בפליטים במערב המדינה. בית החולים צפוי לפעול כחודש ימים. את המבצע מובילים משרד החוץ ומשרד הבריאות באמצעות המרכז הרפואי שיבא, מרכז שניידר של קופ"ח כללית ומשלחת של אנשי רפואה וסיעוד מכלל מערכת הבריאות.

עלות הקמת ותפעול בית החולים לתקופה יעלו כ-21 מיליון שקל וימומנו על ידי משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ, ובסיוע של קרן שוסטרמן התורמת לפרויקטים לאומיים וחברתיים בישראל וארגון הג'וינט.

בית החולים יעניק טיפול בפליטי המלחמה והוא יכלול חדר מיון, חדר לידה, מחלקות טיפול בגברים, בנשים ובילדים. הסיוע הרפואי יביא עימו יכולות מעבדה ודימות (רנטגן), ויעשה שימוש בטכנולוגיות מרחוק עם בית החולים שיבא בארץ.

15:59

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי יינאם בקונגרס האמריקאי ביום רביעי הקרוב בשעה 9:00 בבוקר שעון ארה"ב (16:00 שעון ישראל), כך הודיעו ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, וצ'אק שומר, מנהיג הרוב בסנאט.

15:34

ראש הממשלה נפתלי בנט נשא דברים בפתח ישיבת הממשלה והתייחס למשבר הפליטים מאוקראינה: "ישראל היא חלק מהעולם והעולם נמצא בזמנים קשים ומטלטלים. אנחנו מנהלים את המשבר המורכב הזה ברגישות, באחריות ומתוך ניסיון להושיט עזרה, ככל שאנחנו יכולים. אנחנו נערכים בימים אלה לקליטת עולים וזכאי חוק השבות, עם כל החבילה שהמדינה צריכה לספק לעולים: סל קליטה, סיוע בדיור, חינוך, בראש ובראשונה חיבבו גדול.

במקביל, אנחנו, כעם וחברה, נעזור באופן הומניטרי לאזרחי אוקראינה ששוהים כאן באופן זמני, לכמה שבועות, או חודשים, עד שיירגע המצב שם. אני רואה שיש משפחות רבות שמארחות בתקופה הקרובה, וזה חשוב מאוד. אני יכול לבשר כאן היום באופן רשמי שאנחנו מקימים בית חולים שדה לפצועים אוקראינים, שיעבוד שם, בשטח. זו יוזמה שלא הרבה מדינות מסוגלות לקחת על עצמן, ולמדינת ישראל יש את היכולת הזאת ואנחנו יוצאים לדרך"

14:40

לפחות שני בני אדם נהרגו ועוד 10 נפצעו בהפגזה של צבא רוסיה בסניהוריבקה, עיירה סמוכה לעיר מיקולייב. 7 מהפצועים הם אנשי צבא ועוד 3 אזרחים, כולם מטופלים בבית החולים של העיר, כך דווח בקבוצת הפייסבוק הרשמית של העיירה.

שני הגשרים המובילים למיקולייב הורמו הבוקר, כך שנתיבי המילוט העיקריים מהעיר נסגרו בעוד הכוחות הרוסים מכתרים את הגבולות ההיקפיים.

14:06

כלי תקשורת באירופה מדווחים כי האיחוד האירופי צפוי להוסיף היום את רומן אברמוביץ' לרשימת הסנקציות שלו, מה שעשוי לאפשר לתפוס את היאכטה של האוליגרך הרוסי, הששטה כעת בים התיכון עם יעד לא ידוע, ואולי גם מטוסים פרטיים הנמצאים בבעלותו וחונים במדינות האיחוד. זאת, בנוסף לנכסי נדל"ן שלו באיחוד האירופי. ההודעה על כך תהיה בתוקף החל מהפרסום ברשומות האיחוד האירופי, שצפוי היום אחרי הצהריים. יחד עמו יצטרפו לפחות שישה שמות חדשים לרשימה.

14:03

רסיסי טיל רוסי שיורט בשמיי קייב הרגו אזרח אחד ופצעו עוד 6 ברחוב מגורים. רסיסי הטיל השמידו אוטובוס והציתו שריפה בבניין מגורים ברובע קורניבקה, כך דיווחו שירותי החירום במדינה. באוטובוס לא היו נוסעים, אך הוא הושמד לחלוטין.

13:49

חברי קבוצה אנרכיסטית בבריטניה השתלטו על נכס נדל"ני של האוליגרך והמקורב לנשיא רוסיה פוטין אולג דריפסקה. קבוצת "The Anarchist Action Network" הודיעה כי היא השתלטה על האחוזה בכיכר בלגרייב בלונדון, במחאה על הפלישה הרוסית לאוקראינה וכאות סולידריות עם האוקראינים וגם עם האזרחים הרוסים ש"לא הסכימו עם הטירוף".

הקבוצה טוענת כי הנכס ישמש ל"תמיכה בפליטים, לאזרחי אוקראינה ולאזרחי כל האומות והלאומים". בשבוע שעבר דריפסקה נוסף לרשימת הסנקציות האישיות נגד מקורבים לפוטין בריטניה. ארה"ב הפעילה סנקציות אישיות נגד התעשיין עוד באפריל 2018.

12:55

האישה בהריון שצולמה בפינוי בית החולים ליולדות במריופול שהופגז בידי הרוסים נפטרה בשבת יחד עם תינוקה שעדיין לא נולד. צבא רוסיה השמיד את בית החולים ליולדות ביום רביעי האחרון ותמונות החילוץ משם הופצו ברחבי הרשת והפכו למעין ייצוג לפלישה לאוקראינה.

צבא רוסיה טען עוד ביום רביעי כי לאומנים אוקראינים השתלטו בכוח על בית החולים ליולדות במריופול וכי הוא אינו מתפקד כבית חולים יותר אלא כבסיס צבאי. בכירים באוקראינה הכחישו שוב ושוב את הטענות והדגישו כי רוסיה ביצעה פשע מלחמה.

12:17

שר החוץ יאיר לפיד אומר כי ישראל לא תהיה מסלול עוקף לעיצומים שהוטלו על רוסיה בידי ארה"ב ומדינות המערב. בתום פגישה עם שר החוץ של סלובקיה איוואן קורצ'וק אמר לפיד כי משרד החוץ מרכז את הנושא, אבל למאמץ שותפים גם בנק ישראל, משרד האוצר, משרד הכלכלה, רשות שדות התעופה, משרד האנרגיה וגורמים נוספים.

אתמול פרסמנו בגלובס כי הממשלה לא העבירה הנחיות או תקנות הנוגעות לעיצומים אלה, וכי אין הנחיות גם כיצד לנהוג באוליגרכים שעליהם הוטלו עיצומים. הצהרת לפיד כעת היא האמירה הראשונה של גורמים פוליטי מדיני ישראלי בנושא.

לפיד הוסיף בהודעה כי ישראל, כמו סלובקיה, מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה וקוראות להפסקת הקרבות. "אין הצדקה לפגיעה בעצמאות הטריטוריאלית של אוקראינה, ואין הצדקה להתקפות על אוכלוסייה אזרחית. המלחמה הזו צריכה להיפסק. אדמת אירופה ידעה לא מעט מלחמות, והדבר היחיד שיצא מהן זה סבל נורא. בשנים האחרונות היה שלום באירופה, ויצא ממנו שגשוג שהמין האנושי לא ידע כמותו".

שר החוץ הבהיר כי ישראל תעשה ככל שביכולתה לסייע למאמצי התיווך שנועדו להפסיק את האש ולהחזיר את השלום. הוא הוסיף כי ישראל וסלובקיה משתפות פעולה בהכנסת סיוע הומניטרי לתוך שטח אוקראינה. 

12:02

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נאם בטקס האזכרה הממלכתי ליוסף טרומפלדור ולחבריו שנפלו בקרב על הגנת תל חי והתייחס למשבר הפליטים מאוקראינה: "בימים אלה ניצב אתגר משמעותי בפני אזרחי ישראל. אנחנו עומדים בפתחו של גל עלייה. יהודים רבים רוצים להגיע אלינו, לישראל מאזורי הלחימה באירופה. יש לנו חובה לא לאכזב אותם, לתת לאחינו ולאחיותינו את קבלת הפנים החמה ביותר. לדאוג להם גם ביום שאחרי - לדיור, למקומות עבודה, לחינוך, לכל מה שאדם צריך. מקומם כאן, איתנו. ועם ישראל יחבק אותם חיבוק ענק.

"במקביל, מדינת ישראל מקבלת אוקראינים שבורחים מאזור סכנה שיש להם קרובים בארץ, ואנחנו מאפשרים להם לשהות פה אצל משפחה ואצל חברים, כמה שצריך, עד יעבור זעם. אנחנו שותפים גם במאמץ הומניטרי גדול- שלחנו מטוסים לאוקראינה, אנחנו מקימים שם אזורי סיוע, וגם במאמץ דיפלומטי לקרב בין הצדדים, לצד מדינות אחרות".

11:02

מועצת עיר הנמל האוקראינית שנמצאת תחת מצור, מריופול, מדווחת כי מאז תחילת המצור 2,187 אזרחי העיר נהרגו. המזון והמים בעיר אוזלים והשיירות ההומניטריות אינן מצליחות להגיע לעיר בשל הפגזות בלתי פוסקות של הצבא הרוסי.

בתוך כך, סוכנות הפליטים של האו"ם (UNHCR) הודיעה כי נכון ליום שבת האחרון, קרוב ל-2.7 מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה. כ-1.7 מיליון מהם הגיעו לגבול עם פולין.

10:41

נסיונות חילוץ האזרחים מאוקראינה יימשכו גם היום. השלטונות במדינה הודיעו היום על 10 מסדרונות הומניטריים, בין השאר מהערים הסמוכות לקייב הבירה ומהאזור המזרחי של לוהנסק. בנאום רשמי, סגנית ראש הממשלה האוקראיני אירינה ורצ'וק אמרה כי "אנחנו ננסה שוב להניע את השיירות ההומניטריות היום כדי להוביל מזון ותרופות למריופול מהעיר ברדיאנסק בדרום מערב אוקראינה" בנאום וידיאו מיוחד.

10:33

ערוץ החדשות החופשי באוקראינה, NEXTA, מדווח על שריפה במפעל התעופה אנטונוב מחוץ לקייב. בסרטון ששיתף הערוץ, ניתן לראות עשן שחור כבד עולה מהבניין.

9:20

בשירותי החירום של אוקראינה מדווחים כי לפחות שני אזרחים אוקראינים נהרגו ועוד שלושה אושפזו לאחר שטיל רוסי פגע בבניין מגורים בפרבר של קייב בשעות הבוקר המוקדמות.

15 בני אדם חולצו מהבניין ועוד 63 פונו מאזור אובלון, פרבר של קייב בירת אוקראינה. נסיונות החילוץ נמשכים.

6:40

על פי הממשל האמריקאי, מאז תחילת המלחמה רוסיה ביקשה עזרה בדמות ציוד צבאי מסין. סין היא שותפה של רוסיה, ואחת המדינות שנמנעו מלהצביע בנוגע להחלטת האו"ם נגד המלחמה. החשש במערב היא שסין תערער את הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה, ובכך תאפשר את המשך המלחמה והפגיעה באוקראינה.

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שאמור להיפגש היום (ב') עם הדיפלומט הבכיר הסיני יאנג ג'ייצ'י אמר שאם זה נכון וסין עזרה לרוסיה אז סין "בבירור תתמודד עם השלכות". דובר שגרירות סין בוושינגטון אמר שהוא "לא שמע על עזרה שכזאת". 

המשא ומתן בין רוסיה ואוקראינה אמור להימשך היום. הבכירים בשני הצדדים אופטימיים, אם כי לא נראה שיש שינוי בעמדת פוטין בנוגע לדרישותיו. 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר שבריטניה תתרום 500 גנרטורים לאוקראינה על מנת לספק כוח לבתי חולים ומוסדות חשובים אחרים. 

בריטניה טוענת שרוסיה הפעילה מצור ימי על אוקראינה ומונעת מספינות להגיע אל המדינה.