רוסיה על מסלול אפשרי לחדלות פירעון: "מוכנים להחזיר חובות רק ברובל"

יו"ר קרן המטבע העולמית, קריסטלינה גיאורגייבה, אמרה בראיון בתחילת השבוע כי מומחי הקרן "אינם חושבים יותר שאירוע של פשיטת רגל רוסית הוא אירוע בלתי אפשרי" • גיאורגייבה הסבירה כי "לרוסיה יש את הכסף כדי לתחזק את החוב, אבל אין לה גישה אליו"

שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock
שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock

מומחים כלכליים העריכו כי רוסיה עשויה להתחיל את דרכה לעבר חדלות פרעון כבר ביום רביעי הקרוב, בשל חובותיה לשלם בדולרים את הריבית על אגרות חוב ממשלתיות, וההתעקשות של הממשלה במוסקבה לעשות זאת דווקא ברובלים.

יו"ר קרן המטבע העולמית, קריסטלינה גיאורגייבה, אמרה בראיון בתחילת השבוע כי מומחי הקרן "אינם חושבים יותר שאירוע של פשיטת רגל רוסית הוא אירוע בלתי אפשרי". גיאורגייבה הסבירה כי "לרוסיה יש את הכסף כדי לתחזק את החוב, אבל אין לה גישה אליו".

ביום רביעי על רוסיה לשלם לפי הערכות כ־117 מיליון דולר כתשואה למחזיקים באג"ח שנתיות שלה. בניגוד לאגרות חוב אחרות, לפי בנק ההשקעות JPMorgan, התשואה על אגרות אלה חייבת להינתן בדולרים, ואינה יכולה להיעשות ברובלים, המטבע הרוסי שקרס בשבועות האחרונים.

שר האוצר הרוסי אמר ביום ראשון השבוע בראיון טלוויזיוני כי זה יהיה "הוגן לגמרי" לשלם את הריבית ברובלים, בשל העובדה כי עתודות המט"ח והזהב של הבנק המרכזי הרוסי למעשה הוצאו משימוש על ידי כלכלות המערב. אם רוסיה לא תעמוד בתשלומים ביום רביעי, יוענק לה חודש נוסף לבצע אותם.

לפי הערכות כלכלנים, הוויכוח והסירוב האפשרי של רוסיה לשלם את התשואה בדולרים עשויים להוביל אותה למסלול מהיר שבסופו חדלות פירעון, בפעם הראשונה במדינה מאז 1998. "אנחנו צריכים לשלם על יבוא קריטי, על מזון, תרופות, מצרכים חיוניים", אמר שר האוצר הרוסי בראיון לטלוויזיה, "אבל המדינות הבלתי־ידידותיות הגבילו את היכולת שלנו להשתמש בעתודות מטבע החוץ שלנו... אנו נשלם ברובלים".

גיאורגייבה אמרה בראיון לטלוויזיה האמריקאית כי "בנוגע לתשלומי החובות של (רוסיה)... אנחנו לא סבורים יותר כי חדלות פירעון הוא אירוע בלתי אפשרי", וציינה כי הסנקציות הבינלאומיות למעשה מונעות מרוסיה להשתמש בחלק גדול מעתודות הזהב והמט"ח שצברה בעשור האחרון, המוערכים ביותר מ־600 מיליארד דולר. ארה"ב ואירופה הטילו איסור על ביצוע פעולות עם הבנק המרכזי הרוסי. שר האוצר הרוסי העריך כי מחצית מעתודות המטבע אינן זמינות.

ההשלכות של חדלות פירעון רוסית אינן ברורות. לפי גיאורגייבה, גם אם רוסיה תפשוט רגל, הדבר לא יוביל למשבר כלכלי עולמי, בין היתר משום שהחשיפה העולמית של בנקים וממשלות לאג"ח רוסי מוערכת בכ-120 מיליארד דולר, סכום "שאינו רלוונטי מבחינה מערכתית", לדבריה. שר האוצר הרוסי אמר כי המדינה מתכוונת לפעול ולהגדיל את עתודת המטבע הסיני שכבר נמצאות ברשות הבנק המרכזי הרוסי, ועל ידי כך לאפשר יבוא.