לקראת משבר קואליציוני? בכנסת נערכים להודעת השרים ליברמן ופורר על רפורמה בחקלאות

בקואליציה מעריכים כי שרי האוצר והחקלאות יודיעו מחר על ביטול מכסים ופתיחת שוק הפירות והירקות ליבוא • בינתיים, חברי הכנסת של כחול לבן והעבודה זועמים ומכינים כבר תגובה להכרזת השרים • ליברמן ופורר בחרו היטב את מועד ההודעה בזמן פגרת הכנסת - כעת לא ניתן לבלום אותה באמצעות מחאות פוליטיות או מרד הצבעות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

בעקבות פרסום מסקנות הביניים של הוועדה לבדיקת פערי התיווך לצרכן מוקדם יותר היום (ב'), בקואליציה מעריכים כי שרי האוצר והחקלאות יודיעו מחר על ביטול מכסים ופתיחת שוק הפירות והירקות ליבוא. במפלגת כחול לבן אמרו היום כי חברי הכנסת של המפלגה זועמים ומכינים כבר תגובה להכרזת השרים וכך גם במפלגת העבודה.

מהממצאים שפורסמו על ידי הוועדה, עולה כי הפדיון של החקלאי מהפירות והירקות הטריים עומד על 64%, כשהיתרה של 36% מיוחסת למקטע שנותר אצל הקמעונאי. מדובר על פדיון בלבד ולא על הרווח הנקי שנשאר לחקלאי לאחר ההוצאות, ועל כן גורמים המעורים בנושא מתחו ביקורת על כך שהוועדה לא ניתחה את שורת הרווח של החקלאי שתאפשר לעמוד באופן מיטבי יותר על סוגיית המחירים הגבוהים.

עוד עולה מהבדיקה שערכה הוועדה כי כאשר סיטונאי מתווך בין קמעונאי לחקלאי, התרומה הממוצעת למחיר לצרכן של המקטע החקלאי יורדת ל-57%, המקטע הסיטונאי תורם למחיר לצרכן 18% בממוצע והמקטע הקמעונאי יורד ל-25%. כך על כל 10 שקלים ששילמו הצרכנים לקמעונאי באותה השנה, כ-6.4 שקלים שולמו למקטע החקלאי וכ-3.6 שולמו למקטע הקמעונאי.

ליברמן ופורר בחרו היטב את מועד ההודעה בזמן פגרת הכנסת, שכן כעת לא ניתן לבלום אותה באמצעות מחאות פוליטיות או מרד הצבעות בכנסת. הצווים שיפורסמו בנושא לא מצריכים אישור מיידי של הכנסת, אולם לפי חוות דעתה של היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק יוכלו חברי הכנסת להגיש התנגדות לצווים ולדרוש דיון מליאה שבו יוכלו להצביע עליה בתוך חודשיים מיום פרסומם. כעת השאלה האם חברי העבודה וכחול לבן מתכוונים לדרוש כינוס פגרה מיוחד ובו לבטל את הרפורמה של שותפיהם לממשלה.

"בטווח הארוך, היבואנים ישלטו בשוק והמחירים ילכו ויעלו"

הערב תתקיים שיחה של הנהגת החקלאים כדי להיערך גם כן ובמקביל החלו הארגונים בקמפיין דיגיטלי לשמירה על החקלאות הישראלית. יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח אמר הערב לגלובס כי "משבר עולמי פוקד את כולנו בעקבות המלחמה באוקראינה הכולל השלכות עצומות על ביטחון המזון ועליה במחירי החיטה, ביצים, בשר, הנפט והגז ולשר האוצר נמאס מדבר אחד - מהייצור המקומי והחקלאות הישראלית. הכתובת היא על הקיר - הרפורמה מלכתחילה הייתה חד צדדית ועיקרה חיזוק היבואנים על חשבון החקלאים והצרכנים".

בהתייחסו למסקנות הוועדה אמר יפרח: "הורדת המכסים ללא הגעה להסכמה על התמיכות הדרושות לייצור המקומי תהיה בכייה לדורות ותשמיד אלפי משקים חקלאיים. בטווח הארוך ברפורמה חד צדדית ללא תמיכה נכונה בייצור המקומי, היבואנים יתחזקו, החקלאים ייחלשו והצרכנים הם אלו שישלמו. בעניין פערי התיווך, החץ נורה עוד לפני כינוס הוועדה והמסקנות היו כתובות מראש. החקלאי אינו הצד החזק בשרשרת הערך ובוודאי הוא אינו זה המתעשר על חשבון הצרכנים. בטווח הארוך, היבואנים ישלטו בשוק והמחירים ילכו ויעלו אבל אז פורר וליברמן כבר יהיו במקום אחר".

לדברי יפרח, "אנחנו נמשיך, יחד עם חברי הכנסת התומכים בחקלאות הישראלית, לעשות ככל שניתן כדי להפיל את הצווים במידה ויופעלו באופן חד צדדי ולייצר רפורמה נכונה וטובה לחקלאי ולצרכן הישראלי".

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר "אנחנו מודאגים מאוד ברמה הלאומית מהאפשרות ששר האוצר יחתום על צווים לפתיחת היבוא, וזה בזמן שמדינות אחרות עוצרות את היצוא החקלאי מחשש למחסור חמור במזון טרי. אנחנו יוצאים בקמפיין נגדי מחר בבוקר".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אמר כי "התנהלות הוועדה הייתה מוטית מתחילתה ומסקנותיה הרסניות. זה מה שקורה, כאשר בוועדה העוסקת בפערי התיווך בחקלאות, אין אפילו אדם אחד המכיר את המציאות. יושבים מנכ"לים ומנהלים ומתווכחים כמה אמור להרוויח חקלאי, מבלי שיש להם מושג על המשמעויות והתוצאות. כל מי שמכיר את שרשרת המזון בחקלאות הישראלית, מהמגדל ועד לצרכן בסופרמרקט, יודע שהחקלאי מקבל שקלים בודדים על התוצרת החקלאית שלו, בעוד שרשתות השיווק והקמעונאים מרוויחים מיליארדים וגוזרים קופון שמן על גבם של האזרחים והחקלאים. המלצות הוועדה מכורות מראש, מוטות בכוונת מכוון כדי לאפשר פתיחת יבוא מסיבי".