"מרווחי זיקוק שלא נראו עשרות שנים": רווח של כרבע מיליארד דולר לבזן בשנה החולפת

קבוצת בזן (בתי זיקוק לנפט) סיימה את 2021 עם צמיחה של 62% בהכנסות ומעבר לרווח נקי, אחרי שהפסידה 274 מיליון דולר בשנת 2020 • היו"ר קפלינסקי: "משבר האנרגיה באירופה וכעת המלחמה באוקראינה המחישו את החשיבות של ייצור מקומי ועצמאות אנרגטית"

משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן / צילום: שגיא מורן
משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן / צילום: שגיא מורן

קבוצת בזן  (בתי זיקוק לנפט) ממשיכה להציג תוצאות כספיות חזקות בזכות העלייה במחירי הנפט הגולמי, שיפור מרווחי הזיקוק והביקושים הגבוהים לפולימרים מתוצרתה. את הרבעון הרביעי של 2021 סיימה בזן עם רווח נקי של 89 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 68 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל ב-2020.

בזן נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה מתואמת דיבידנדים של 44% בשנה האחרונה. בעלי השליטה בבזן הם החברה לישראל  של עידן עופר (24%) וחברת מפעלים פטרוכימיים  (15.5%).

הכנסות החברה ברבעון הרביעי עמדו על 1.95 מיליארד דולר, משקפות צמיחה של 105% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) של החברה צמח ברבעון הרביעי ב-192% ל-184 מיליון דולר, ואילו ה-EBITDA המנוטרל (בנטרול השפעות שווי מלאי ואחרות) זינק ברבעון הרביעי ב-336% ל-170 מיליון דולר.

התאוששות חדה מהבלימה שגרמה הקורונה

את 2021 כולה סיימה בזן עם צמיחה של 62% בהכנסות ל-6.58 מיליארד דולר, זינוק של 322% ב-EBITDA המנוטרל ל-511 מיליון דולר ועם רווח נקי של 253 מיליון דולר. לשם השוואה, את 2020 סיימה החברה בהפסד של 274 מיליון דולר בעקבות הירידה בפעילות הכלכלית בישראל שנרשם כתוצאה מהתפרצות מגפת הקורונה והסגרים שהוטלו לבלימתה.

מרווח הזיקוק של החברה עמד על 7.0 דולר לחבית בשנה כולה ועל 10.7 דולר לחבית ברבעון הרביעי, כשהוא מקבל רוח גבית מצד הסביבה העסקית התומכת, ניצולת הזיקוק הגבוהה של 90% ברבעון הרביעי (83% ב-2021 כולה) ויתרונותיה המסחריים של בזן. מגזר הפולימרים מסכם שנה מצוינת עם EBITDA של 301 מיליון דולר, תוך מינוף הגמישות התפעולית והמסחרית של כרמל אולפינים (כאו"ל) למיצוי הסביבה העסקית החזקה.

קבוצת בזן היא תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל ואחת המובילות באזור. פעילות החברה בתחום זיקוק הנפט כוללת ייצור דלקים לשימוש תעשייתי לתחבורה, לצריכה פרטית, לחקלאות ולתשתיות, לצד ייצור מוצרים ארומטיים באמצעות החברה הבת גדיב.

בנוסף, מייצרת קבוצת בזן מוצרים פולימרים (חומרי גלם פלסטיים) באמצעות החברה הבת כרמל אולפינים והחברה הנכדה דוקור. לדברי יו"ר בזן, משה קפלינסקי, "בזן מסכמת שנה עם ביצועים עסקיים מצוינים בכל מגזרי הפעילות לצד רווחיות גבוהה".

תחלק דיבידנד של 60 מיליון דולר

קפלינסקי הוסיף, כי "משבר האנרגיה באירופה וכעת המלחמה באוקראינה המחישו עבור כולנו את החשיבות של ייצור מקומי ועצמאות אנרגטית. מבחינת הפעילות של בזן, אנחנו עדים לסביבה עסקית חזקה מאוד עם מרווחי זיקוק שלא נראו עשרות שנים.

"ביולי האחרון פרסמנו אסטרטגיה עסקית חדשה שבבסיסה המודל ההיברידי בתקופת הביניים - חיים בצוותא של הדלקים הפוסיליים יחד עם פיתוח והשקעה באנרגיות חדשות, לרבות מימן. החזון שלנו ברור והוא עולה בקנה אחד עם יעדי המדינה לשנת 2050 והחלטת הממשלה בנושא מפרץ חיפה". במקביל לפרסום הדוחות, הכריזה בזן על חלוקת דיבידנד של 60 מיליון דולר.

מלאכי אלפר, מנכ"ל קבוצת בזן, ציין, כי "לצד חלוקת הדיבידנד, בכוונתנו להפחית את החוב הפיננסי ולהמשיך להוריד את יחס המינוף".

אלפר הוסיף, כי "בזן פועלת ליישום התכנית האסטרטגית עליה הודיעה לראשונה בחודש יולי האחרון. בתחום הפולימרים המתקדמים חתמנו לאחרונה על מזכר הבנות עם חברת ורידיס, להקמת המפעל הראשון של בזן למחזור מכני של פסולת פלסטיק ולהבטחת מקורות פסולת פלסטיק לטובת פעילויות המחזור של הקבוצה.

"תחילת ההקמה צפויה להיות בשנת 2023. ההשקעה האסטרטגית הכוללת של בזן בתחום הפולימרים תסתכם בכ-170-240 מיליון דולר עד שנת 2030, עם צפי לתוספת EBITDA שנתי בגובה 55-70 מיליון דולר.

"במסגרת ההשקעה האסטרטגית, בזן מתכוונת להשקיע בתחום הדלקים והתשתיות סכום הנאמד בכ-110-180 מיליון דולר עד שנת 2030, עם צפי לתוספת EBITDA שנתי בגובה 20-40 מיליון דולר. החברה מצויה כיום בשלב תכנון ראשוני של מספר פרויקטים אסטרטגיים, ביניהם שדרוג והרחבת יכולות ניפוק ומיכול לדלקים.

"בתחום המימן ודלקים חלופיים אחרים, בכוונת בזן להשקיע כ-50 מיליון דולר עד שנת 2030 בהנחת היסודות העסקיים, הטכנולוגיים והרגולטורים, כדי להוביל בעתיד את התחום המבטיח הזה בישראל, תוך מזעור סיכוני ההשקעה".