המיזוג בין yes לבזק בינלאומי יורד מהפרק. זו התוכנית החדשה

כפי שנחשף בגלובס, דירקטוריון הקבוצה מבטל את המיזוג בין בזק בינלאומי ל-yes על רקע כישלון המו"מ עם העובדים, והעובדה שבעוד שבועיים יבוטל הפיצול בין ספק לתשתית • הדירקטוריון החליט להקים מחדש הנהלה לבזק בינלאומי תחת רון גלב, שכיום מכהן כסמנכ"ל פתרונות לעסקים בחברה

גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: אייל מרגולין
גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: אייל מרגולין

קבוצת בזק חוזרת בה מהתוכנית למיזוג החטיבה הפרטית בין בזק בינלאומי (החטיבה הפרטית) ל-yes, כפי שנחשף בגלובס. המהלך מגיע בעקבות כישלון המו"מ עם העובדים שעימם הקבוצה לא הצליחה להגיע להסכמות, וכן לאחר שהתברר שאין טעם להמשיך בניסיון המיזוג על רקע השינוי המהותי בשוק האינטרנט שעומד להתרחש בעוד שבועיים, במסגרת ביטול הפיצול בין ספק לתשתית.

במהלך לביטול המיזוג, קבוצת בזק למעשה חוזרת בה מחלק מרכזי בתוכנית האסטרטגית שעליה הצהירה רק לפני 3 חודשים ומבצעת פליק פלאק מרהיב לאחור. המיזוג היה חלק מתוכנית אסטרטגית שבמסגרתה גם החטיבה העסקית בבזק בינלאומי הייתה הופכת להיות חברת ICT (חברת פתרונות לעסקים).
אתמול החליט דירקטוריון בזק לחזור בו מהתוכנית ולהקים מחדש את בזק בינלאומי כחברה עצמאית שההנהלה שלה תהיה מבוססת על החטיבה העסקית של בזק בינלאומי.

במלים אחרות מדובר לא רק בחזרה מהתוכנית האסטרטגית, אלא חזרה מכל הרעיון של תוכנית אלפא למיזוג בין החברות בנות בבזק. למעשה, דירקטוריון בזק חשש מלהודות בכישלון המהלך ונמנע מהדבר היחיד שלא היה אמש בדירקטוריון והוא החזרה להנהלות נפרדות לכל חברה, ולכן הותיר את המבנה השגוי והבעייתי של הנהלה אחת לשתי חברות - פלאפון ו-yes והנהלה נפרדת לבזק בינלאומי.

החלטות דירקטוריון נוספות

דירקטוריון בזק קיבל במקביל החלטה על מינויו של רון גלב, כמשנה למנכ"ל לפתרונות לעסקים בבזק בינלאומי. גלב הופך בפועל למנכ"ל בזק בינלאומי אחרי שהיה מועמד לנהל את חברת התקשוב שכאמור הייתה אמורה לקום על בסיס החטיבה העסקית של בזק בינלאומי. גלב יגבש הנהלה מצומצמת ויטפל גם בחטיבה הפרטית עד שתתפרק מעצמה או שתעבור לקבוצת בזק במידה ומשרד התקשורת יאשר זאת.

המשמעות של החלטת הדירקטוריון אתמול היא דחייה נוספת בהשקת חבילת הטריפל של yes. למעשה האחרונה תיאלץ להקים פעילות אינטרנט עצמאית מחדש כדי למכור חבילות טריפל. בבזק לא שוללים שאם יושגו הסכמות עם העובדים, תסתייע yes בבזק בינלאומי לצורך הקמת הפעילות. נזכיר רק שאחד הרעיונות המרכזיים בהקמת אלפא, שהוא מילת הקוד למיזוג החברות בנות של בזק, היה הרצון להשיק חבילת טריפל ב-yes ככלי מרכזי של קבוצת בזק בשיווק חבילות סיבים אופטיים. אחת התוצאות הקשות של הכישלון הוא שבזק מצרפת פחות מנויים ממה שקיוותה לסיבים האופטיים היות ונאסר עליה למכור חבילות משולבות עם טלוויזיה בגלל ההפרדה המבנית החלה על הקבוצה בין החברה האם לחברות הבנות.

כרקע נסביר כי מיזוג החברות בנות בבזק פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes, נועד להתמודד עם ההפסדים של החברות, להתייעל ולקדם את הטריפל. הוקמה הנהלה אחת משותפת לשלוש החברות לאחר שמשרד התקשורת סירב לאשר מיזוג מלא ביניהן, ולכן הוחלט ללכת למיזוג תפעולי ביניהן. לצד החיסכון בהוצאות, המהלך כשל כישלון חרוץ מכל היבט. בעקבות החלטה של משרד התקשורת לבטל את הפיצול בין ספק לתשתית באינטרנט, החליטו בקבוצה שאין עתיד לחטיבה הפרטית בבזק בינלאומי היות והערכה סבירה היא שבזק שתספק אינטרנט עצמאית ללא ספקיות אינטרנט כמתווכות, וכך גם הוט, יבלעו את הספקיות בתוך זמן קצר.

לכן החליטו בקבוצה למזג את החטיבה הפרטית של בזק בינלאומי עם yes ובמקביל בעקבות ההתפרקות הצפויה של החברה, להקים על גבי החטיבה העסקית שלה, חברה חדשה שתהיה חברת לפתרונות לעסקים ICT.

בפועל המהלך לא צלח, עם העובדים לא הגיעו להבנות, ואמש הוחלט לבצע חזרה ממהלך מרכזי של התוכנית האסטרטגית שאישר הדירקטוריון רק לפני 3 חודשים, ובעצם לנסות ולהפיח חיים מחודשים בבזק בינלאומי כחברה עצמאית. באופן טבעי החטיבה הפרטית צפויה להצטמצם בהדרגה, אבל איש לא יודע כמה זמן זה ייקח ולכן ההנהלה החדשה תפעל תחת רון גלב שכאמור מונה למשנה למנכ"ל לפתרונות לעסקים, ורק שיקולי יוקרה ואגו מנעו מהדירקטוריון למנות אותו לתפקיד מנכ"ל בזק בינלאומי על מלא.