בעיריית תל אביב רוצים למשוך תיירים מהאמירויות, ויש להם תוכנית

4.3 מיליון אזרחי איחוד האמירויות יוצאים לחופשה משפחתית פעמיים בשנה • תל אביב היא עיר שמטבעה נשענת בעיקר על תיירי החוץ, וכעת מחזרים שם אחר המשפחות האמירתיות

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

עיריית תל אביב רוצה את התיירים מאיחוד האמירויות - סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התיירות ועיר עולם ציפי ברנד, יצאה לדובאי במטרה לשווק לתיירים האמירתיים את תל אביב. המטרה: להביא לתל אביב תיירים שידועים ככאלה שהיקף ההוצאה הממוצעת שלהם גבוה ביחס לכלל התיירים, האמצעי: להציג את תל אביב כעיר שיכולה להציע לתיירי היוקרה חופשה מותאמת לדרישתם.

תל אביב היא עיר שמטבעה נשענת בעיקר על תיירי החוץ. עד לפני מגפת הקורונה נהנתה תל אביב מעלייה בהיקף התיירים שביקרו בה גם במסגרת אירועים דוגמת האירוויזיון או מצעדי גאווה וגם כששמה הלך לפניה כעיר בילויים, קולנריה ועוד. אלא שבמרץ 2020 נסגרו השערים וכניסת תיירים נעצרה בחסות הקורונה, מלונות העיר נותרו מיותמים וההכנסות מתיירות צנחו בהתאם. ניסיונות לעודד תיירות פנים ארצית לא הצליחו לחפות על העדר תיירי החוץ. בחודש האחרון נפתחו מחדש שערי המדינה לתיירים שמתחילים לפקוד את ישראל מחדש.

התייר האמירתי: ליברלי ומצפה לרמת שירות גבוהה ולרמת ניקיון גבוהה

"תיירים מאיחוד האמירויות מוזמנים לטיול חמישה כוכבים בתל אביב-יפו", זהו המסר שעמו יצאה ברנד "טיולים פרטיים עם מכוניות יוקרה, ארוחות גורמה חלאל, ושירות גבוה בשפה הערבית. תוכנית "תל אביב 5 כוכבים" הוצג בתערוכת האקספו סדובאי לסוכני נסיעות מאיחוד האמירויות.

מבדיקה שערכה העירייה אודות התיירות האמירתית עולה כי 4.3 מיליון אזרחי איחוד האמירויות יוצאים לחופשה משפחתית פעמיים בשנה. נזכיר כי 80% מתושבי איחוד האמירויות הם אזרחים זרים שמתגוררים במדינה המונה כ-10 מיליון תושבים.

ההוצאה הממוצעת לחופשה משפחתית של תיירי האיחוד מגיעה ל-20 אלף דולר למשפחה. בחופשה קצרה תוציא משפחה גרעינית כ-5,000 דולר בממוצע.

ציפי ברנד, במפגש עם סוכני נסיעות מאיחוד האמירויות / צילום: יח''צ
 ציפי ברנד, במפגש עם סוכני נסיעות מאיחוד האמירויות / צילום: יח''צ

ההבטחה של תל אביב היא למלונות בדרגת אירוח של חמישה כוכבים עם שירות מדוגם. מלונות בדרגת יוקרה לא מצויים בשפע בתל אביב אולם תנופת הבנייה לרבות מלון קמפינסקי שייפתח בקרוב ומלון מנדרין שנבנה בטיילת, תעשיר את ההיצע. התיירים, על פי ההצעה של עיריית תל אביב ילוו בנהג פרטי שיקח אותם לביקור בירושלים, חיפה עכו וים המלח.

תל אביב: גאה להיות מנותקת מהקונפליקט

בשנים האחרונות, ביקרו בישראל כ-120 אלף תיירים מוסלמים "ועיריית תל אביב מצפה לצמיחה בסגמנט התיירותי הזה". לשווק את תל אביב כיעד תיירותי היא משימה קלה יחסית, ראשית העיר נתפסת כמרכז של ישראל, מנותקת מהקונפליקט וממתחים גיאו-פוליטיים. תל אביב משדרת ליברליות וקדמה, שעמה כך מאמינים בעירייה מזדהים תושבי איחוד האמירויות לצד ההיצע הקולינרי והתרבותי העשיר בעיר. מה שעוד מבינים הוא שהציפייה של תיירים מאיחוד האמירויות היא לרמת שירות גבוהה ולרמת ניקיון גבוהה בבתי המלון ובכלל - כאן תידרש עבודת הכנה חשובה בקרב מלונאים ונותני שירות. עוד מביאים בחשבון שרבים מהתיירים מעדיפים לשכור בית על פני מלון שבו גם יוכלו לבשל ולאכלס משפחות גדולות. מבתי מלון שירצו את התייר האמירתי מצפים בעירייה לשריין רצף חדרים לאירוח משפחות ואף לשקול לאפשר רחצה נפרדת לגברים ולנשים בבריכות שחייה.

במסגרת עבודת הכנה ואפיון התיירים מאיחוד האמירויות עולה כי בחופשה משפחתית יעדיפו התיירים טיולים מאורגנים, טיולי גברים וטיולי נשים. סגמנט נוסף בעל פוטנציאל הוא של תיירות מרפא, תיירות שהתקיימה מאיחוד האמירויות בישראל עוד לפני הסכמי אברהם אולם צפויה לצבור תאוצה. התיירים מאיחוד האמירויות חובבי קניות כשלפעמים יעדי החופשה נקבעים על פי היצע החנויות ביעד. גם מתקני שעשועים ובילוי לילדים מובא בחשבון בבחירת יעד לצד חופי ים וחיי לילה. סגמנט נוסף הוא של תיירת הדת ועל כן נדרשת היערכות למתחמי תפילה גם בבתי מלון ולמזון חלאל שהאוכל הכשר מותאם לדרישותיו ולכן לא מדובר באתגר קשה לפיצוח. זאת ועוד, אתר אינטרנט בשפה הערבית יכוון את הנופשים לאירועים המתקיימים בעיר. עכשיו רק נשאר שיבואו בהמוניהם.