אילון מאסק | ניתוח

הקשרים העסקיים של אלון מאסק בסין גורמים לאי נחת בוושינגטון

טסלה ו-SpaceX נמצאות במרכז הדיונים • ישנם מחוקקים החוששים שבייג'ינג עשויה לקבל גישה לסודות בגלל ש'לקונגרס אין שם עיניים טובות'

אלון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה ו-SpaceX / צילום: Associated Press, Matt Rourke
אלון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה ו-SpaceX / צילום: Associated Press, Matt Rourke

קשריו של אלון מאסק לסין גורמים לאי נחת בוושינגטון, כולל בין כמה מחוקקים רפובליקאים שהיו בין תומכיו הנאמנים של היזם המיליארדר.

החששות מתמקדים בפוטנציאל של סין לקבל גישה למידע המסווג שיש בידי חברת חקר החלל של מאסק, כולל דרך ספקיות של SpaceX שעלולים להיות להן קשרים לבייג'ינג.

כמה מחוקקים גם חוששים בגלל היעדר קווים מפרידים ברורים בין SpaceX ויצרנית המכוניות טסלה, שגם היא מנוהלת על ידי מאסק ויש לה בסין פעילות ענפה. טסלה פיתחה תאי סוללה משוכללים שהסינים רוצים, וסין פיתחה טכנולוגיה זולה יותר לסוללות שמאסק מקדם.

החששות מגיעים בתוך יריבות מרה בין ארה"ב וסין שלאחרונה לובתה בגלל ההתמקדות הסינית בטכנולוגיית חלל. המתחים עולים גם בגלל השותפות של נשיא סין שי ג'ינפינג עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

מערכת יחסים לא ברורה: SpaceX והממשלה הסינית, טסלה וטנסנט

חבר בית הנבחרים כריס סטיוארט (רפובליקאי מיוטה) רוצה לערוך שימועים חשאיים בגבעת הקפיטול עם פקידים מסוכנויות כולל משרד המודיעין הלאומי, שמתאם את השיגור של לווייני ריגול, על מנת לקבוע אם לממשלה הסינית יש קשרים ישירים או בלתי ישירים ל־SpaceX.

"אני מעריץ של אלון מאסק ו־SpaceX , אבל כל אדם היה חושש אם היה סיבוך פיננסי עם סין", אמר סטיוארט, חבר בכיר בוועדת הביטחון של בית הנבחרים. "לקונגרס אין עיניים טובות על זה".

נציגים של מאסק, SpaceX וטסלה לא הגיבו לבקשות תגובה.

סטיוארט רוצה גם לגלות אם איזשהן חברות עם קשרים לסין השקיעו ב־SpaceX, שאינה נסחרת באופן ציבורי.

טסלה היא כן חברה נסחרת, וב־2017 ענקית הטכנולוגיה הסינית Tencent גילתה שקנתה 5% ממניות חברת המכוניות. מאסק אמר שמדובר ביותר מסתם השקעה: בהכרזה על ההתפתחות, כתב בטוויטר שהוא "שמח מכך ש־ Tencent נכנסת כמשקיעה ויועצת".

ב־ Tencent גילו ב־2018 שהבעלות על טסלה ירדה מעט, ל־4.97%, ומאז לא נעשו גילויים בנושא. כשנשאל נציג של החברה אם היא עדיין מחזיקה במניות טסלה, אמר שלא יכול לספק מידע בנושא.

Tencent היא בעלת תוכנת המסרים WeChat , שנשיא ארה"ב לשעבר רצה לאסור על שימוש בה בארה"ב ושנמצאת עדיין בבחינת בטיחות על ידי הממשל הנוכחי של ג'ו ביידן.

סין סיפקה תמריצים למאסק ועסקיו

סין היא אחד השווקים הגדולים ביותר של טסלה, הודות במידה רבה לתמיכת הממשלה הקומוניסטית והנשיא שי. הרשויות הסיניות נתנו למאסק הלוואות בריבית נמוכה, אדמה בזול ותמריצים אחרים להקמת מפעל בשנחאי שנפתח ב־2019 ובו הורכבו מכוניות של טסלה ותאי סוללה.

ב־2018 ותחילת 2019, טסלה עמדה מול בעיות פיננסיות בגלל שהמפעל שלה בארה"ב לא הצליח לייצר מספיק מכוניות כדי לעמוד בביקוש והתחילו להיגמר לחברה הכספים.

ב־2019 ו־2020 קיבלה טסלה שתי הלוואות מבנקים סיניים, על פי הדוח השנתי של החברה מ־2021, כולל מתקנים בשווי של 1.4 מיליארד דולר לסיוע בבניית המפעל בשנחאי. בשנה שעברה, טסלה שילמה בחזרה 614 מיליון דולר שהייתה חייבת לבנקים במסגרת ההסכמים וסגרה את שני המתקנים, כך נמסר מהחברה.

הבית הלבן סירב להגיב על סיכוני ביטחון אפשריים בגלל קשריו של מאסק בסין.

חברות אמריקאיות צריכות להיות זהירות בסין

שרת המסחר ג'ינה ראימונדו, שמשרדה חולק באחריות על הגנה על טכנולוגיה אמריקאית, אמרה שחברות אמריקאיות צריכות להיות זהירות במיוחד כשהן פועלות בסין.

"זה בהחלט נכון שהנהלים הכוחניים של סין, ההתנהלות האנטי־תחרותית וניסיון לגנוב קניין רוחני או טכנולוגיה וידע מתועדים כולם", אמרה. "ולכן כל איש עסקים שעושה עסקים עם סין צריך להיות מאוד זהיר. ואני מקווה שלא יעסוק לעולם בשום התנהגות שמסכנת את הביטחון הלאומי שלנו".

השגרירות הסינית לא הגיבה לבקשת תגובה.

הסנאטור מרקו רוביו (רפובליקאי מפלורידה), הרפובליקאי המוביל בוועדת המודיעין של הסנאט, הציג הצעת חוק בדצמבר לטיפול באיום שסין תקבל גישה לסודות של טכנולוגיית החלל דרך צדדים שלישיים.

הצעת החוק נועדה לאסור על נאס"א וסוכנויות ממשלה אמריקאיות אחרות מלהעניק חוזים לחברות שיש להם ספקים או קשרים אחרים לסין, ותדרוש יותר גילויים של השקעות סיניות בחברות אמריקאיות המעורבות בתעשיית החלל הפרטית.

"כל חברה הפועלת בסין הולכת להיות בלחץ וניצול של המפלגה הקומוניסטית הסינית", אמר רוביו בהצהרה ששלח לוול סטריטג'ורנל בנוגע לפעילות טסלה בסין.

רוביו קיבל לקמפיין שלו תרומות רבות ממאסק ופלורידה היא ביתם של כמה מתקני שיגור, כולל מרכז החלל קנדי של נאס"א, ש־ SpaceX משתמשת בו.

"תאגידים שאין להם מדינה עוזרים למפלגה הקומוניסטית הסינית לכסות על רצח עם"

החששות לגבי סיכוני ביטחון פוטנציאליים הוחמרו בגלל האופן בו מאסק משבח את סין, כך אמרו מחוקקים. חוץ מלהיראות כסיכון ביטחוני, סין עומדת לצד רוסיה והואשמה בדיכוי המיעוטים האויגורים במחוז שינג'יאנג המרוחק, האשמה שבייג'ינג לא מקבלת.

ב־31 בדצמבר, פתח מאסק אולם תצוגה באורומקי, בירת שינג'יאנג, רק כמה שבועות לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על הצעת חוק שאושרה בידי הקונגרס ומצריכה שחברות אמריקאיות המייבאות מוצרים משינג'יאנג יוכיחו שהמוצרים לא מיוצרים על ידי עובדי כפייה.

"תאגידים שאין להם מדינה עוזרים למפלגה הקומוניסטית הסינית לכסות על רצח עם ועבודה של עבדים באיזור", נכתב בציוץ מהמשרד בסנאט של רוביו, בתגובה לצעד של מאסק.

מוקדם יותר החודש, מאסק אירח את שגריר סין לארה"ב, קין גאנג, במפעל של טסלה בפרמונט, קליפורניה. "הייתה לי שיחה מעוררת השראה עם אלון מאסק היום", צייץ אחר כך קין, "על מכוניות על הכביש, כוכבים בשמיים, מחקר על המוח האנושי, משמעות החיים על כדור הארץ והעתיד שלנו בחלל".

מאסק: "סין מעולה לדעתי"

בחגיגות מאה השנה של המפלגה הקומוניסטית הסינית בשנה שעברה, צייץ מאסק ש"השגשוג הכלכלי שסין השיגה באמת מדהים, בייחוד בתשתיות!".

"סין מעולה לדעתי", אמר מאסק בפודקאסט ביולי 2020 של האתר Automotive News . "אנשים שם - יש הרבה אנשים חכמים שעובדים קשה... בעוד שבארה"ב אני רואה יותר ויותר שביעות רצון ותחושה של 'מגיע לי'".

הסנאטור הרפובליקאי לשעבר קורי גרדנר מקולורדו אמר שדברים כאלה "נשמעים עיוורים לחששות הביטחון הלאומי הלגיטימיים שיש לחברי הקונגרס".

ב־2019, גרדנר ניסה להוסיף סעיף לחקיקה הקשורה לנאס"א שהיה מצריך שסוכנות החלל תשקול אם יש ל־ SpaceX או חברות שיגור לחלל אמריקאיות אחרות קשרים פיננסים לחברות סיניות ובשליטה זרה.

לאחר שחברי וועדת המסחר של הסנאט הסכימו לכלול את הסעיף של גרדנר, לוביסטים של SpaceX עשו מאמץ מרוכז לחסל את הצעת החוק והצליחו בכך, אמר גרדנר.

"שמענו שמועות שזה היה בגלל SpaceX אבל באף שלב לא שמענו מהם ישירות", אמר גרדנר, שהפסיד בקמפיין להיבחר מחדש ב־2020.

כמה דמוקרטים בוועדת המודיעין של הסנאט שגם הם חוששים מקשריו של מאסק לסין מפקחים על צעדיו, כך אמר עוזר בוועדה.

דעות מעורבות בקרב דמוקרטים ורפובליקאים

כמו הרפובליקאים, גם לדמוקרטים דעות מעורבות לגבי מאסק. דמוקרטים רבים מעריכים אותו על בניית התלהבות ממכוניות חשמליות וקידום המאמצים לטפל בשינוי האקלים. באותה עת, משתמשת טסלה בעובדים שלא שייכים לאיגודים, דבר שאינו מניח את דעתו של ביידן ודמוקרטים אחרים התומכים בהתאגדות עובדים. טסלה היא יצרנית המכוניות החשמליות המובילה בעולם, אבל מאסק לא היה אחד המנהלים שהוזמנו לבית הלבן בשנה שעברה לאירוע שנועד לגייס תמיכה בתעשיית המכוניות החשמליות.

בינתיים, רפובליקאים רבים מעריצים את מאסק על כך שהוא מאתגר רגולטורים פדרליים בנושאים מסוימים, והם שיבחו אותו על יצירת תחרות בתעשיית השיגור לחלל.

"טסלה ו־ SpaceX הן שתי חברות אמריקאיות גדולות. ואלון הוא אחד החדשנים הגדולים ביותר שלנו ופטריוט אמיתי", אמר מאט ספארקס, דובר של מנהיג המיעוט הרפובליקאי בבית הנבחרים קווין מקרתי (מקליפורניה), אחד מתומכיו של מאסק מלפני שנים רבות.

"אין שום דבר שמצביע על העברה כפויה של טכנולוגיה מכל סוג, מטסלה או מ־SpaceX", אמר ספארקס.

- אלכס לירי השתתף בהכנת הכתבה.