האם ממשלת פולין הסכימה לקלוט רק פליטים נוצרים מסוריה?

איך נראה היחס הישראלי לפליטים מאוקראינה? ליברמן סיפק זווית מעניינת • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: יוסי זמיר
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: יוסי זמיר

גל הפליטים מאוקראינה, והאופן שבו קולטות אותם מדינות שונות בעולם, מעורר שוב ושוב השוואות בין מה שנעשה מעבר לים לבין מה שעושים אצלנו. כששר האוצר, אביגדור ליברמן, נשאל על המדיניות הישראלית בעניין, שמתעדפת פליטים יהודים מאוקראינה, הייתה לו תשובה מעניינת. "כשהתחיל גל הפליטים מהמזרח התיכון, (הפולנים) אמרו בצורה ברורה: 'אנחנו מוכנים לקלוט רק את הנוצרים, אנחנו לא רוצים מוסלמים'", הוא אמר לעיתונאית טל שלו מאתר וואלה. "...הייתה התחייבות של כל מדינה (באיחוד האירופי) לקלוט, והם אמרו פשוט 'נייט. אנחנו נקלוט אך רק נוצרים...'".

האם בפולין התעלמו מההתחייבות של האיחוד האירופי, בו הם חברים, וסירבו לקלוט פליטים מסוריה במהלך העשור הקודם? בדקנו.

הסיפור שעליו מדבר ליברמן מתחיל ב-2015. על רקע ההחרפה במלחמת האזרחים הסורית, התכנסו מדינות האיחוד האירופי בבריסל כדי להחליט על חלוקה הוגנת של מאות אלפי הפליטים מהמדינה שכבר הגיעו ליבשת, בעיקר לטורקיה וליוון. לאחר מספר חודשים, בספטמבר באותה שנה, פורסם ההסכם שבו מתחייבות מדינות האיחוד לקלוט בשטחן בסך הכל 160 אלף פליטים סורים - כל מדינה בהתאם לגודל האוכלוסייה, התמ"ג, ואחוז האבטלה בה.

ההסכם מבוסס על שתי החלטות נפרדות. אחת מהן התקבלה פה אחד; לשנייה, שכללה מספר פליטים גדול יותר, התנגדו מדינות כמו צ'כיה, הונגריה, סלובקיה ורומניה, אך פולין דווקא תמכה בשתי ההחלטות. על פי הנספח להחלטה, בעקבות אישור המהלך, על הפולנים הוטל לקלוט כ-5,000 פליטים. אלא שזה מעולם לא קרה.

בדצמבר 2017 הגישה הנציבות האירופית תביעה בבית הדין האירופי לצדק (בית המשפט העליון של האיחוד) נגד פולין (וגם נגד הונגריה וצ'כיה) בטענה שהיא לא עמדה בהתחייבויותיה. על פי כתב התביעה, פולין לא קלטה אפילו פליט אחד מסוריה. כדי להגן על עצמם הפולנים השיבו כי על פי סעיף 72 באמנת האיחוד האירופי, החלטות האיחוד מתבטלות אם הן פוגעות ביכולתן של המדינות לשמור על החוק והסדר וביטחון האזרחים שלהן. לפי קו ההגנה הזה, קליטת הפליטים הייתה מסכנת את אזרחי פולין ומעלה את הסיכויים לפיגועי טרור. אלא שבית המשפט לא התרשם מהטיעון, ובאפריל 2020, בתום שנתיים של דיונים, קבע כי היא הפרה את ההחלטה ותשלם קנס כספי.

עד כאן הסיפור שמראה כיצד פולין התחמקה מהמחויבות שלה לקלוט פליטים מסוריה, שבה הרוב המכריע של האוכלוסייה הוא מוסלמי. אבל איפה בדיוק ישנן אמירות מפורשות על מתן כניסה לנוצרים בלבד? ראשית, מתברר כי עוד לפני ההסכם הפולנים דווקא כן קלטו כמה עשרות משפחות מסוריה - כולן נוצריות. בנוסף, מצאנו גם התבטאות רשמית מ-2015, שבה הממשלה הפולנית דווקא התחייבה לקבל 2,000 פליטים מסוריה, אך דובר של הממשלה התריע כי "לרקע הדתי של הפליטים תהיה השפעה" על ההחלטה האם להכניס אותם או לא.

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן נכונים ברובם. אמנם פולין לא התנגדה להחלטת האיחוד האירופי על קליטת הפליטים מסוריה, ואף לא התנתה באופן רשמי את קבלתם בכך שיהיו נוצרים. אלא שבפועל פולין לא עמדה במכסה שנקבעה, קלטה מספר קטן בלבד של פליטים שכולם נוצרים, ואף הודיעה כי לדתם של הפליטים יהיה משקל בהחלטה אם לקלוט אותם.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תאריך: 13.3
ציטוט: "בפולין, כשהתחיל גל הפליטים מהמזרח התיכון, הם אמרו בצורה ברורה, 'אנחנו מוכנים לקלוט רק את הנוצרים, אנחנו לא רוצים מוסלמים'... הפולנים אמרו לכל האיחוד האירופי - ואז היתה התחייבות של כל מדינה לקלוט, בבריסל חילקו לכל מדינה מכסות - (הפולנים) אמרו פשוט 'נייט. אנחנו נקלוט אך רק נוצרים, לא רוצים אחרים'".
ציון: נכון ברובו

שר האוצר אביגדור ליברמן התראיין ב-13.3 לעיתונאית טל שלו מאתר וואלה! לאחר סיור פתע שערך בנמל התעופה בן גוריון, בעקבות גל הפליטים שמגיע לישראל מאוקראינה. ליברמן נשאל על המדיניות הישראלית, והאם מכסות הקליטה שהטילה המדינה וההבחנה שהיא מבצעת בין יהודים לכאלה שאינם יהודים תפגע בתדמית שלה או במאמצי ההסברה שלה. על כך השיב: "תקשיבו, בפולין, כשהתחיל גל הפליטים מהמזרח התיכון, הם אמרו בצורה ברורה, 'אנחנו מוכנים לקלוט רק את הנוצרים, אנחנו לא רוצים מוסלמים'... הפולנים אמרו לכל האיחוד האירופי - ואז היתה התחייבות של כל מדינה לקלוט, בבריסל חילקו לכל מדינה מכסות - (הפולנים) אמרו פשוט 'נייט. אנחנו נקלוט אך רק נוצרים, לא רוצים אחרים'".

בדקנו כיצד נהגה פולין ביחס לפליטים מסוריה, עליהם דיבר ליברמן.

בשנת 2015, על רקע התדרדרות מלחמת האזרחים הסורית, התכנסו מדינות האיחוד האירופי בבריסל כדי להחליט על חלוקה הוגנת של מאות אלפי הפליטים שכבר הגיעו ליבשת, בעיקר לטורקיה וליוון. הנציבות האירופית נפגשה לסדרת דיונים לאורך חודשי הקיץ של אותה שנה, וב-22 לספטמבר 2015, שלושה שבועות לאחר פרסום התמונה הידועה של עלאן כורדי, הילד בן השלוש שגופתו נשטפה לחופי טורקיה ועוררה הדים ברחבי העולם, פרסמה את ההסכם אליו הגיעה. בהסכם התחייבו מדינות האיחוד לקלוט בשטחן 160 אלף פליטים בסה"כ, כל מדינה ביחס לגודל האוכלוסיה, התמ"ג, ואחוז האבטלה בה.

ההסכם מבוסס על שתי החלטות נפרדות - החלטה 2015/1523, שקבעה חלוקה של 40 אלף פליטים והתקבלה פה אחד על בסיס החלטה קודמת מיולי של אותה שנה, והחלטה 2015/1601, שקבעה חלוקה של 120 אלף פליטים נוספים והתקבלה ברוב קולות, על אף התנגדות של צ'כיה, הונגריה, סלובקיה ורומניה והימנעות של פינלנד.

על פי הנספח להחלטה, פולין התחייבה לקלוט בסה"כ 5,082 פליטים. בדו"ח של מכון מחקר גרמני שפורסם בסוף שנת 2017, המספר עמד על 6,182. בכל מקרה, פולין כאמור הצביעה בעד ההחלטה, ולא הצטרפה למדינות המנתגדות. זאת, על אף שבמהלך הדיונים הקודמים היא אכן הביעה התנגדות להסכם המסתמן ופעלה יחד עם צ'כיה, הונגריה וסלובקיה לחסום אותו.

אבל התחייבויות לחוד ומעשים לחוד. בדצמבר 2017 הגישה הנציבות האירופית תביעה בבית הדין האירופי לצדק (בית המשפט העליון של האיחוד) כנגד פולין, הונגריה וצ'כיה בטענה שאלו לא עמדו בתחייבויותיהן. פולין הואשמה שלא קלטה אף לא פליט אחד. להגנתה טענה וורשה כי על פי סעיף 72 באמנת האיחוד האירופי, החלטות האיחוד מתבטלות אם הן פוגעות ביכולתן של המדינות לשמור על החוק והסדר וביטחון האזרחים שלהן. לטענתה, קליטת הפליטים הייתה מסכנת את אזרחי פולין ומעלה את הסיכויים לפיגועי טרור.

בית המשפט דחה את טענותיה של פולין ובאפריל 2020, בתום שנתיים של דיונים, קבע כי היא, יחד עם הונגריה, וצ'כיה, תשלם קנס כספי.

בטענות הרשמיות לבית המשפט או לאיחוד פולין אמנם לא הזכירה את נושא הדת, או את היותם של הפליטים מוסלמים כעילה לא לקבלם, כפי שטען ליברמן. עם זאת, בשנים אלו המדינה כן קלטה כמה עשרות משפחות סוריות - כולן נוצריות. פולין אף התחייבה ב-2015, לפני ההסכם של האיחוד שנחתם בספטמבר, לקבל 2,000 פליטים מסוריה אך דובר של הממשלה התריע כי "לרקע הדתי של הפליטים תהיה השפעה" על ההחלטה האם להכניס אותם או לא.

לסיכום, באופן רשמי פולין לא סירבה לחלוקה שנקבעה בהסכם בריסל מספטמבר 2015, אלא דווקא הצביעה בעד, וודאי שלא התנתה את קליטת הפליטים הסוריים בכך שיהיו נוצרים. אלא שבפועל פולין לא קיימה את חלקה בהסכם, לא קלטה פליטים כמעט בכלל, והודיעה כי לדתם של הפליטים תהיה משקל בהחלטה אם לקלוט אותם. לכן דבריו של ליברמן נכונים ברובם.

תחקיר: אורי כהן