כוחות רוסים נמצאים בתוך מריופול

מעל 2 מיליון אזרחים אוקראינים נמלטו לפולין • בצבא האוקראיני טוענים כי לכוחות הרוסים נותרה אספקה של דלק, מזון ותחמושת רק לשלושה ימים • גורם בכיר במשרד ההגנה של ארה"ב אמר כי כוחות רוסים נכנסו למריופול • זלנסקי ישתתף באופן וירטואלי בפסגת נאט"ו בהמשך השבוע

הריסות במריופול, אתמול / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
הריסות במריופול, אתמול / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

22:20

גורם בכיר במשרד ההגנה של ארה"ב אמר כי כוחות רוסים נכנסו למריופול. לדברי הרשויות המקומיות, שתי "פצצות חזקות מאוד" הרעידו את העיר היום, גם בעת חילוץ האזרחים. יותר מ-200 אלף בני אדם לכודים בעיר, שם המצב מתואר ע"י ארגון Human Rights Watch כ"גיהנום מקפיא גדוש בגופות ובניינים הרוסים".

21:25

ברויטרס מדווחים כי נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ישתתף באופן וירטואלי בפסגת נאט"ו ביום חמישי הקרוב כדי לדון במלחמה עם רוסיה. לפי דוברו של זלנסקי, סרגיי ניקיפורוב, הפרטים המדויקים לגבי אופן השתתפותו עדיין לא נקבעו סופית. לדברי ניקיפורוב, זלנסקי לכל הפחות יישא נאום מקוון, אך הוא עשוי גם להשתתף בדיון המלא.

במקביל, ב"גרדיאן" מדווחים כי בצבא האוקראיני טוענים כי לכוחות הרוסים נותרה אספקה של דלק, מזון ותחמושת רק לשלושה ימים, בשל התמוטטות שרשרת האספקה שלהם. הטענות על מחסור גדול בציוד ובדלק תוארו כ"סבירות" על ידי גורמים מערביים, למרות שהם הודיעו כי לא הצליחו לאשש את הדברים. 

14:13

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם בפרלמנט האיטלקי דרך קישור וידיאו ואמר כי אירופה חייבת להגביר את הסנקציות על אירופה: "העם האוקראיני תמך בכם בזמן המגפה. שלחנו אליכם רופאים, והציבור האיטלקי עזר לנו בשיטפון של 2020".

זלנסקי ציין כי "אנחנו אסירי תודה, אבל הפלישה לארצנו אורכת 27 ימים, כמעט חודש, ואנחנו זקוקים לעוד סנקציות, לעוד לחץ בינלאומי" והדגיש כי הצבא הרוסי מבצע פשעי מלחמה דומים לאלו של הנאצים במלחמת העולם השנייה. בסיום נאומו, חברי הפרלמנט האיטלקי הריעו לנשיא האוקראיני.

13:57

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר, לפחות 117 ילדים נהרגו ויותר מ-155 ילדים נפצעו במדינה, כך הודיעו בפרקליטות המדינה באוקראינה. מרבית ההרוגים היו סביב גבולות הבירה קייב, שם נהרגו 58 ילדים, ובחרקיב, שם נהרגו כ-40. בחרקיב, מציינים בפרקליטות, טנק רוסי הפגיז רכב פרטי עם משפחה בת שני ילדים. במריופול, אוטובוסים שפינו ילדים מהעיר המכותרת, הופגזו ע"י כוחות רוסים, לטענת הפרקליטות.

עוד לפי הפרקליטות באוקראינה, לפחות 548 מוסדות חינוך ובתי ספר נפגעו בהפגזות, 72 מתוכם "הושמדו לחלוטין". לפי הודעת הפרקליטות באוקראינה, המספרים אינם סופיים מפני שישנו קושי בתיעוד בחלק מאזורי המדינה שנמצאים תחת מצור רוסי.

בתוך כך, שר הבריאות האוקראיני ויקטור ליאשקו, אמר כי 10 בתי חולים באוקראינה הושמדו לחלוטין מאז תחילת הפלישה למדינה ב-24 בפברואר. בתי חולים אחרים במדינה לא מקבלים ציוד ותרופות חיוניות קרוב ל-3 שבועות.

בנפרד מהודעת השר, ארגון הבריאות העולמי אישר כי 62 התקפות נפרדות על מוסדות בריאות באוקראינה גרמו ל-15 הרוגים ולפחות 37 פצועים מאז תחילת הפלישה. הארגון ציין כי המספרים הסופיים ככל הנראה יהיו משמעותית גבוהים יותר.

12:05

סוכנות הפליטים הראשית של האו"ם (UNHCR) עדכנה הבוקר כי 3,528,346 אזרחים אוקראינים נמלטו מהמדינה, כאשר מעל 2 מיליון בני אדם חצו את הגבול לשטחי פולין.

סגנית ראש הממשלה של אוקראינה אירינה ורצ'וק פנתה רשמית לרוסיה בנסיון לאפשר מסדרונות הומניטריים לתוך מריופול המכותרת כדי להעביר לשם אספקה ולאפשר לאזרחים להימלט. ורצ'וק אמרה בטלוויזיה האוקראינית: "אנו דורשים לפתוח מסדרונות הומניטריים לכל האזרחים". עוד הוסיפה סגנית רה"מ כי הכוחות הרוסים מונעים את הגישה לסיוע הומניטרי לעיר חרסון שנכבשה.

מוקדם יותר, היועץ הנשיאותי האוקראיני אולקסיי ארסטוביץ' אמר בראיון טלוויזיוני כי העדיפות הראשונה של הרוסים נותרה כיבוש קייב, אך הנסיון לכבוש את הבירה האוקראינית הוא "התאבדות". הוא הוסיף כי הוא סבור שהקרבות בין רוסיה לאוקראינה עשויים להסתיים תוך 2-3 שבועות.

בחרקיב, הרשויות המקומיות מדווח כי קרוב ל-1,00 בנייני מגורים הושמדו בהפגזות הצבא הרוסי. שירותי החירום של אוקראינה מציינים כי חרקיב, שנמצאת כ-50 קילומטר מהגבול עם רוסיה, מופגזת ללא הרף לאורך יותר משלושה שבועות ויותר מ-500 מאזרחי העיר נהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה.

6:45

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מזהיר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוקל שימוש בנשק כימי וביולוגי נגד אוקראינה. ביידן התייחס לטענה הרוסית כי אוקראינה ניסתה לייצר נשק כימי וביולוגי וטען כי כך מנסה פוטין להכשיר את הקרקע לשימוש רוסי בנשקים מסוג זה.

בנוסף אמר ביידן כי השימוש של צבא רוסיה בטילים היפר-סונים מעיד על הייאוש של פוטין, וכי הסכנה של מתקפת סייבר רוסית על ארה"ב עולה בעקבות הסנקציות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קורא לשיחות ישירות בינו ובין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זאת לאחר ששיחות המשלחות של המדינות לא השיגו התקדמות עד כה. בנוסף אמר זלנסקי כי הערים האוקראיניות לא ייכנעו לצבא הרוסי ושמדינתו מעדיפה הרס על כניעה לפולשים. למרות הדיווחים על הרס של כ-90% מהעיר, מריופול שנמצאת תחת מצור רוסי מסרבת להיכנע.