המרוויחות הגדולות מהעלאות השכר בשוק העבודה הפורח בארה"ב: נשים

על אף העלייה המהירה יותר בשכר, נשים עדיין מפגרות אחרי גברים מבחינת השכר

נשים בשוק העבודה / צילום: Shutterstock
נשים בשוק העבודה / צילום: Shutterstock

הגידול בשכר של נשים אמריקאיות ממשיך בקצב מהיר יותר לעומת אצל גברים - שינוי בולט מתקופות קודמות במגפת הקורונה.

משכורות של נשים אמריקאיות עלו בפברואר ב־4.4% לעומת שנה קודם לכן, בהשוואה לעלייה של 4.1% במשכורות גברים, על-פי כלי מעקב השכר של הפדרל ריזרב של אטלנטה. זה היה החודש השישי הרצוף שבו העלייה בשכר נשים הייתה גדולה יותר מהעלייה בשכר הגברים. בדצמבר העלייה בשכר נשים הייתה בשיעור של חצי אחוז - הפער הגדול ביותר מאז שהבנק מפעיל את כלי המעקב, מאז 1997.

העליות האלה במשכורות עוזרות לנשים לכבוש בחזרה מקום בשוק העבודה, לאחר שסבלו בתחילת המגפה מפגיעה קשה יותר. לנשים יש רוב לא מידתי במשרות בשכר נמוך בתחום השירות בטיפול אישי, הכנת מזון ותמיכה בבריאות - תחומים שהיו בהם קיצוצים גדולים כשהחלה המגפה. עסקים בתעשיות האלה נפתחו ברובם מחדש בשנה שעברה. מאז, מעסיקים רבים נאבקו למצוא עובדים והעלו את השכר לעובדים שבאופן טיפוסי מתמודדים עם יותר חסמים לתעסוקה.

"קבוצת העובדים הזו שחשה את ההפרעה הגדולה ביותר בזמן המגפה חווה כעת גם את השיקום המהיר ביותר בשכר וברמות התעסוקה", אמרה ג'וליה פולאק, כלכלנית ראשית באתר המשרות ZipRecruiter. "זה קצת עצוב שאנחנו רק רואים את ההפיכות האלה ואיזה סוג של צמצום הפערים כששוק העבודה מאוד צמא לעובדים, אבל זה לרוב הדפוס".

גם נשים שמחליפות מקומות עבודה זוכות בהעלאות שכר גדולות. כ־31% מהנשים ששינו את מקומות העבודה שלהן בזמן המגפה קיבלו חבילת שכר - כולל משכורות ובונוסים - שהייתה גבוהה ביותר מ־30% ממה שהרוויחו בתפקיד הקודם שלהן. מדובר בנתון מעט יותר גבוה מ־28% מהגברים שדיווחו על העלאות כאלה, על-פי Conference Board, מכון מחקר פרטי. 

מאחורי פער השכר המגדרי

פערי השכר בין המגדרים הצטמצמו מעט בשני העשורים האחרונים, כשיותר נשים נכנסו למקצועות צווארון לבן בשכר גבוה יותר, אבל נותר פער שכר גדול בין גברים ונשים. בשנה שעברה ההכנסות החציוניות השבועיות של נשים העובדות במשרה מלאה עמדו על 83.1% מאלה של גברים.

גורם אחד מאחורי פער השכר המגדרי: נשים נוטות לעבוד במשרות שהשכר עליהן נמוך יותר, בממוצע. נשים הן יותר מ־75% מהעובדים בשמונה מתוך 20 מקצועות שההכנסה השבועית החציונית שלהם היא הנמוכה ביותר, על-פי דוח של משרד העבודה ממרץ. זה כולל מקצועות כמו מארחות, מנקות בית ומעצבות שיער.

נשים נמצאות בסבירות גבוהה יותר לעומת גברים לעבוד במשרה חלקית, והן היוו 62% מהעובדים במשרה חלקית בפברואר, כך נמסר ממשרד העבודה. במקצועות האלה יש גם תפקידים בשכר נמוך יותר בתחומים כמו קמעונאות, כך הראה דוח של חוקרי משרד העבודה.

אימהות לעתים קרובות יוצאות לחופשות מכוח העבודה, מה שיכול לגרום לנסיגה בשכר שלהן. נשים רבות עזבו את כוח העבודה כשהמגפה החלה, על-מנת לטפל בילדים כשבתי הספר ומעונות היום נסגרו.

כמה גורמים משתלבים למשוך נשים בחזרה, כולל שכר גבוה יותר, הקלה במגפה ופחות הפרעות לטיפול בילדים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה לנשים בגיל מתאים - או כמות הנשים בין הגילאים 25 ו־54 העובדות או מחפשות עבודה - עלה ל־75.8% בפברואר, לעומת 74.9% שנה קודם לכן.

על אף רווחים עקביים בהשתתפות נשים בכוח העבודה, יש עדיין פחות נשים בגיל 16 ומעלה בכוח העבודה לעומת לפני תחילת המגפה. בינתיים, רמת ההשתתפות של גברים בכוח העבודה השתקמה לגמרי.

רוב הנשים ששוקלות חזרה לכוח העבודה אמרו כי הן היו מאוד רוצות שכר טוב, ביטוח בריאות וביטחון תעסוקתי, כך ניתן ללמוד מסקר שערך המכון למחקר על מדיניות נשים. עם זאת, הרבה עובדות אומרות כי אין להן הטבות כאלה. במלים אחרות, ישנו פער גדול בין מה שנשים אומרות שהן צריכות ובין מה שהמעסיקים מספקים, כך אמרה ניקול מייסון, נשיאת המכון.

"להתקרב לסגירת את הפער הזה, אני חושבת, הולך להיות חיוני מבחינת השתתפות הנשים בכוח העבודה", אמרה.