מתוצרי המפגש במצרים: הסכם סחר חופשי עם האמירויות, פיתוח מתווה גז אזורי והאצת הקשרים הכלכליים

המפגש המשולש בשארם א-שייח' אמור היה להיות חשאי, אך לאחר שהודלף - מצרים ואיחוד האמירויות פרסמו הודעות אודותיו • במפגש סוכם על שיתוף פעולה בנוגע לחזרתו של הסכם הגרעין האיראני וכן על שיתופי פעולה בנושאי אנרגיה ומזון

מפגש הפסגה המשולש: בנט, א-סיסי ואמירויות / צילום: עמוד הפייסבוק של דובר הנשיאות המצרית
מפגש הפסגה המשולש: בנט, א-סיסי ואמירויות / צילום: עמוד הפייסבוק של דובר הנשיאות המצרית

המפגש המשולש בשארם א-שייח' בין המארח נשיא מצרים א-סיסי, ראש הממשלה בנט ויורש העצר האמרתי מוחמד בין זאייד אמור היה להיות חשאי, אך לאחר שהודלף - מצרים ואיחוד האמירויות פרסמו הודעות אודותיו. החשאיות נועדה לאפשר שיח פתוח על מגוון הנושאים של הברית האזורית החדשה שנוסדה עם הסכמי אברהם והחיבור שלהם להסכמי השלום עם מצרים - השלום החדש והשלום הישן.

במפגש היו כמה נושאים על הפרק ובראשם איראן וההתייחסות לאפשרות הקרובה של חזרתה להסכם הגרעין כמו גם האפשרות כי משמרות המהפיכה - ארגון הטרור המבעיר את האזור - יוצאו מהגדרת ארגוני הטרור על ידי ארצות הברית.

נושא מרכזי נוסף היה הכלכלי/אזורי: אחד מיעדי המפגש היה הטענת השלום ה"ישן" עם מצרים באנרגיות של הסכמי אברהם ובעיקר אלה שנוצרו עם איחוד האמירויות. בשיחות דנו שלושת המנהיגים על רתימת היתרונות היחסיים של כל אחת מהן למיזמים משותפים ולשיתופי פעולה בשני נושאים עיקריים - אנרגיה ומזון. בגלובס אנו מפרסמים כי אחד מהנושאים היה תחום הגז ואפשרויות שנבדקות להסכמות באגן המזרחי של הים התיכון בנושא בתיווכה של ישראל. בנוסך ובעיקר על רקע האירועים באוקראינה והחשש לפגיעה באספקת מוצרי יסוד לרבות חיטה, דובר על מציאת חלופות ועל מיזמים שנועדו לייצר בטחון תזונתי לתושבי האזור.

במישור הבילטרלי - בגלובס פרסמנו לפני חודש על התעוררות היחסים הכלכליים עם מצרים, בשבוע שעבר ביקרה בישראל משלחת כלכלית מצרית גדולה, ובשיחות בשארם עלה הנושא. מצרים מונה כמאה מיליון בני אדם ובישראל מעריכים כי להיקפי מסחר ויצוא אליה יש פוטנציאל עצום. גם היבט התיירות עלה, לאחר פתיחת קו הטיסות מנתב"ג לשארם א שייח'. על הפרק מתן אישור גם לחברות מצריות לטוס בקו הזה ובעיקר על רקע הביקורת על המחירים הגבוהים שדורשות החברות הישראליות. למצרים הסוגיה חשובה במיוחד על רקע הנפילה במספרי התיירים מרוסיה שהיוו נתח חשוב מהתיירות הנכנסת למדינה.

בשיחה סוכם לדחוף במהירות את הסכם הסחר החופשי, ובין השאר נקבע כי משלחת כלכלית מהאמירויות תגיע בקרוב לישראל למרתון של דיונים שיאפשר להגיע להסכם תוך שבועות.

סוגיית איראן הייתה על הפרק שכן שלוש המדינות הן מהנפגעות העיקריות מחזרת איראן להסכם הגרעין ושלושתן בוויכוח עם הממשל בוושינגטון בסוגיה. האסטרטגיה של בנט בנושא היא להתנגד לחזרה להסכם הישן שמשיג רק הפסקה זמנית בהעשרת האורניום אך לא מטפל בשום נושא אחר. בנט הבהיר בשיחות שחופש הפעולה הישראלי ישמר ובד בבד נמשכת הפעילות בכל המישורים נגד איראן. התוקפנות האיראנית כלפי סעודיה והאמירויות מחברת אותן לישראל בהיבטים הבטחוניים והמודיעיניים. בנט העלה בהקשר הזה את תפיסתו לגבי הגנה אזורית מפני איראן לרבות מערכות הלייזר שישראל מפתחת נגד טילים.

על סוגיית משמרות המהפיכה הייתה תמימות דעים כי אם האמריקנים יחליטו להוציאם מרשימת ארגוני הטרור, תהיה זו מכה למאבק בטרור, וצעד שאין לו קשר להסכם הגרעין. בישראל סבורים כי הביקורת הפומבית שהפנו ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד בסוגיה, השיגה את מטרתה לעורר שיח בתוך הממשל. ככל הידוע ההתניה שהאיראנים הסכימו לתת בתמורה להוצאת המשמרות מרשימת ארגוני הטרור היא רק כי האמריקנים לא יהיו מטרה למתקפות בעתיד.

עוד נושא מעניין שעלה הוא ההפשרה ביחסי מדינות ערב עם בשאר אל אסאד שביקר באמירויות השבוע. האמריקנים מתנגדים להפשרה הזו ולא מן הנמנע כי היא קוראת כהתרסה כלפיהם. ישראל לא הביעה התנגדות ובעיקר אם יתברר כי ההפשרה תסייע להקטנת ההשפעה האיראנית בסוריה.