צעד עוקף סנקציות: רוסיה תדרוש תשלום בעבור הגז הטבעי רק ברובל

הצעד הרוסי נועד לעקוף את הסנקציות הפיננסיות, שאינן מאפשרות לבנק המרכזי הרוסי לנצל את עתודות המט"ח שלו בשוק החופשי, ומונעות ממנו להמיר מטבעות שונים לרובלים • האיחוד האירופי משלם בין 500 ל-600 מיליון אירו לרוסיה מדי יום בעבור גז טבעי בלבד

נשיא רוסיהפוטין חותם על צינור של גזפרום בולדיווסטוק, רוסיה / צילום: Associated Press, RIA- Novosti, Alexei Druzhinin
נשיא רוסיהפוטין חותם על צינור של גזפרום בולדיווסטוק, רוסיה / צילום: Associated Press, RIA- Novosti, Alexei Druzhinin

רוסיה הודיעה היום (ד') כי תדרוש מעתה תשלום ברובל בלבד בעבור הגז הטבעי שהיא מייצאת לאירופה, בצעד שעשוי לאיים על אספקת האנרגיה הנמשכת ליבשת. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע על הצעד בישיבת ממשלה ששודרה בערוץ הממלכתי. "החלטתי ליישם שורת צעדים שיעבירו את התשלום בעבור הגז שלנו למדינות בלתי ידידותיות למטבע הרובל הרוסי", אמר פוטין. הוא אמר כי הצעד ייכנס לתוקף בתוך שבוע לכל היותר. ברשימת המדינות "הבלתי-ידידותיות" נכללות כל מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה ושורת מדינות שהצטרפו לסנקציות נגד רוסיה.

ההכרזה הדרמטית עשויה להשפיע על יצוא האנרגיה המתמשך לאיחוד האירופי. אף שמכירות הנפט הגולמי כמעט ונעצרו, הגז הטבעי הזורם בצינורות דרך אוקראינה, בלארוס ומדינות נוספות ממשיך לעבור למדינות כמו גרמניה ואיטליה, שהבהירו כי אינן יכולות להרשות לעצמן לעצור את היבוא בשל ההשלכות הדרמטיות על הכלכלות שלהן.

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הוא אחד המתנגדים החריפים באיחוד האירופי לאימוץ אמברגו אנרגיה כולל על רוסיה, כפי שדורשות מדינות אחרות, התלויות פחות באנרגיה הרוסית.

כעת, אם הצעד ייצא לפועל, יצטרך האיחוד האירופי להכריע אם להמשיך ולקנות גז מרוסיה וכיצד לבצע את התשלומים בעבורו. האיחוד האירופי משלם בין 500 ל-600 מיליון אירו לרוסיה מדי יום בעבור גז טבעי בלבד, בשל המחירים הגבוהים שלו. יותר ממחצית מכך משולמים על ידי גרמניה לבדה. הצעד הרוסי נועד לעקוף למעשה את הסנקציות הפיננסיות, שאינן מאפשרות לבנק המרכזי הרוסי לנצל את עתודות המט"ח שלו בשוק החופשי, ומונעות ממנו להמיר מטבעות שונים לרובלים. הממשלה הרוסית התחייבה להמשיך ולספק את הגז, אם התשלום יתקבל ברובלים.

הממשלה הרוסית הפסיקה את המסחר החופשי ברובל יומיים לאחר פתיחת המלחמה באוקראינה, ולא פתחה את המסחר מאז. שער הרובל בשווקים מחוץ לרוסיה עומד כעת על 100 רובל לדולר, בעוד לפני כשבועיים הוא עמד על 150 רובל לדולר. מדד ה"דאקס" הגרמני יורד בכ-2% נכון לשעה 16:00 (שעון ישראל) ומחיר חבית נפטגולמי מסוג ברנט'ס עלה ב-5% לרמה של 120 דולר לחבית.