ביידן נאם בוורשה: "פוטין לא יכול להישאר בשלטון; קרב ארוך עוד לפנינו"

מריופול וחרקיב הן הערים המופגזות ביותר באוקראינה • הצדדים הסכימו כי במהלך היום יוקמו 10 מעברים הומניטריים לתושבים המתגוררים בחזית הלחימה • גרמניה העבירה נשק לאוקראינה ובכך הפרה את החלטתה ההיסטורית שלא לספק נשק לאזורי קונפליקט

אחרי התקיפה, שכונת פודולסקי, קייב, אוקראינה
אחרי התקיפה, שכונת פודולסקי, קייב, אוקראינה

21:40

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם הערב בבירת פולין ורשה, ואמר שפוטין "לא יכול להישאר בשלטון" בעקבות המלחמה באוקראינה. ביידן הוסיף כי המלחמה באוקראינה היא כישלון אסטרטגי עבור רוסיה אבל בה בעת ציין שיש להתחמש לקראת קרב ארוך. יש לציין שלאחר נאומו הבית הלבן פרסם הודעה והדגיש שביידן לא קרא לשינוי המשטר ברוסיה, אך יש לציין שבקרמלין יגיבו בחומרה לאמרה. 

19:50

על פי דיווחים בתקשורת הזרה, העיר לביב נפגעה במהלך היום מפגיעות טילים מרובות, אחד מהם נפל בסמוך למגדל התקשורת של העיר. אזעקות ממשיכות להישמע בעיר ודובר הממשל הצבאי באזור ביקש מהתושיבם לשמור על קור רוח ולהישאר במקלטים.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע מחר לישראל ולהיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט כדי לדון במספר נושאים אזוריים ועולמיים, בהם הפלישה הרוסית לאוקראינה והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

17:45

ב"גרדיאן" מדווחים כי בקרמלין שוב רומזים לשימוש בנשק גרעיני במלחמה עם אוקראינה, כאשר שר ההגנה הרוסי טען ש"המוכנות הגרעינית" ברוסיה היא בראש סדר העדיפויות. נשיא אוקראינה זלנסקי נאם בפורום דוחא של קטאר באופן וירטואלי והזהיר כי מוסקבה מהווה "איום ישיר על העולם". "רוסיה מתרברבת בכך שהיא יכולה להשמיד עם נשק גרעיני לא רק מדינה מסוימת - אלא את כדור הארץ כולו", אמר זלנסקי.

לפני מספר שעות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע לארמון הנשיאות בוורשה לשיחות עם מקבילו הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה, שיתמקדו בחלקם בפלישה של רוסיה לאוקראינה. ביידן ייפגש פנים אל פנים עם שרי החוץ וההגנה האוקראינים, לראשונה מאז תחילת המלחמה. 

12:20

הכוחות הרוסים השתלטו על בית החולים בעיר סלאבוטיץ' על גבול בלארוס וחטפו את ראש העיר. כך מסר מושל מחוז קייב אולקסנדר פווליוק.

לפי הדיווחים השונים נראה כי חרקיב ומריופול הן הערים שסופגות את ההפגזות הכבדות ביותר ביממה האחרונה.

מוקדם יותר היום, רוסיה ואוקראינה הסכימו על הקמתם של 10 מעברים הומניטריים במהלך היום, לפינוי אזרחים מערים ויישובים בחזית. כך מסרה סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ'וק במשדר מיוחד בטלוויזיה הארצית.

כמו כן, ורשצו'ק ציינה, כי אזרחים שירצו להיחלץ מהעיר הדרומית מריופול, שמכותרת בכוחות רוסיים, יוכלו לעשות זאת בעזרת רכבים פרטיים בלבד. הכוחות הרוסיים לא יאפשרו מעברי אוטובוסים בנקודות הביקורת.

עם זאת, ברויטרס מדגישים כי לא נמצא מקור שיאשר או יסתור את המידע. 

10:40

הכוחות הרוסים ממשיכים בירי מאסיבי באזורים עירוניים ולא בוחלים בפגיעה באזרחים. לפי ההערכות של משרד ההגנה הבריטי, רוסיה תמשיך להשתמש בכוח האש הכבד על אזורים עירוניים ולפגוע באזרחים.

בתוך כך, משרד ההגנה הבריטי מדווח, כי חיל הרגלים הרוסי נמנע מכניסה קרקעית מלאה ומעדיף להשתמש  במטחי ירי כבדים מהאוויר ללא אבחנה בין חיילים לאזרחים. זאת, במטרה להתיש את כוחות ההגנה האוקראיניים. 

כמו כן, הרוסים ממשיכים לכתר מספר ערים מרכזיות באוקראינה, ובהן חרקיב, צ'רנייב ומריופול.

8:50

לפי דיווחים של בכיר בממשל האמריקאי מהבוקר (שבת) במסיבת עיתונאים בוורשה, ההערכות הן כי הכוחות הרוסים לא מתכננים להמשיך ולפלוש לקייב, בירת אוקראינה. 

הבכיר הוסיף כי מתחילת הפלישה רוסיה שיגרה 1,250 רקטות, וכי חיל האוויר הרוסי מבצע בממוצע כ-300 גיחות אוויריות ביום בשטחי אוקראינה.

כמו כן, נמשכת הלחימה על הכפר מקריב, סמוך לקייב. בהתקפה על חרקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה - הכוחות לא התקדמו יותר.

הכוחות הרוסים עצרו כ-15 ק"מ מהעיר מיקולייב בניסיום לנתק את העיר הדרומית מאוקראינה.

הרוסים הצליחו לשבור את ההגנה האוקראינית בעיר איזיום, משם הכוחות המשיכו דרום-מזרחה לדונבאס.

מוקדם יותר הממשל האמריקאי דיווח כי הכוחות האוקראינים יכולים להחזיר לעצמם את השליטה על העיר חרסון. 

כמו כן, גורמי תקשורת גרמנים באוקראינה מאשרים כי הגיעה אספקת נשק מגרמניה הכוללת 1,500 טילים נגד מטוסים ומקלעים. בכך הפרה גרמניה את ההחלטה המדינית ההיסטורית שלה - שלא לספק נשק לאזורי קונפליקט.