הוט נשחקת בהכנסות וברווחיות, אך מפצה על כך במכירות ציוד קצה וגידול בשוק העסקי

התחרות העזה בשוק התקשורת ממשיכה לבוא לידי ביטוי בדוחות חברות התקשורת: הכנסות המגזר הנייח בהוט, הכולל טלוויזיה ואינטרנט, ירדו ב-115 מיליון שקל אשתקד • קיפאון בהכנסות של הוט מובייל

טל גרנות-גולדשטיין, מנכ''לית הוט / צילום: איל יצהר
טל גרנות-גולדשטיין, מנכ''לית הוט / צילום: איל יצהר

קבוצת הוט מסיימת את שנת 2021 עם שחיקה משמעותית בהכנסות המגזר הנייח, שפוצו על-ידי הכנסות שהתקבלו ממכירות ציוד קצה ומהשוק העסקי. הקבוצה הצליחה לשמור על היקף הכנסות דומה לשנה המקבילה, שהסתכמו ב-3.8 מיליארד שקל. במונחי רווחיות, הקבוצה רשמה ירידה של 5.3% ב-EBITDA (רווח תפעולי פחות הפחתות והפרשות), שהסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

נראה כי דוחות הוט משקפים את המשך התחרות בשוק התקשורת בכל מרכיביו המרכזיים, אך לעומת פרטנר וסלקום שהדוחות שלהן שיקפו צמיחה (מלבד הטלוויזיה), הרי שבהוט המצב לא כך.

הוט לא מפרסמת את הדוחות המלאים שלה מכיוון שאינה חברה ציבורית, והנתונים הכספיים שלה מתפרסמים דרך הדוחות של חברת-האם אלטיס .

בניגוד למתחרות, הוט לא נהנתה מחזרת הטיסות לחו"ל

בחלוקה למגזרים של הכנסות הקבוצה, ניתן לראות כי בשנת 2021 הוט איבדה במגזר הנייח 115 מיליון שקל בהשוואה לשנה הקודמת, והן הסתכמו ב-2.134 מיליארד שקל. המגזר הנייח כולל את פעילות הטלוויזיה והאינטרנט של הוט, והוא מרכז הפעילות שלה.

נתון מעניין וחשוב הוא שבסלולר הוט מובייל לא צמחה בכלל בהכנסות, שזה מפתיע על רקע הצמיחה של יתר חברות הסלולר ב-,2021 שנהנו מהשפעת חזרת הטיסות. הכנסות הוט מובייל הסתכמו ב-834 מיליון שקל, כמיליון שקל פחות מאשר ב-2020.

החברה איבדה 14 אלף לקוחות בשוק הנייח - הכוללים טריפלים, בנדלים וסינגלים, ואילו בשוק הסלולר היא הוסיפה 19 אלף לקוחות בשנה. כאמור, התוספת הגיעה עם אפס גידול בהכנסות, מה שמעיד על כך שהוט משלמת בשחיקה יקרה את מחיר שימור הלקוחות.

גידול בהכנסות ניתן לראות בפעילות מכירות ציוד קצה, שצמחו ב-28 מיליון שקל והסתכמו ב-283 מיליון שקל. גידול נוסף נרשם בפעילות המגזר העסקי, שצמחה ב-86 מיליון שקל ל-597 מיליון שקל בסיכום שנתי.

הרווחיות נשחקה, תזרים המזומנים נחתך

ההסבר המסורתי של הוט לשחיקה ברווחיות במונחי EBITDA היא שהסעיף כולל בתוכו גם פעילויות נוספות של אלטיס בישראל, כגון ערוץ i24 וחברת השירות החיצונית של הוט ת.א.ת . הרווחיות נשחקה כאמור ב-73 מיליון שקל והסתכמה ב-1.315 מיליארד שקל, כאשר גם שיעור ה-EBITDA מההכנסות ירד ל-34%, לעומת 36% בשנה הקודמת.

השקעות הקבוצה גדלו ב-28 מיליון שקל והסתכמו ל-1.086 מיליארד שקל, כאשר אחת ההערכות היא שהגידול בהשקעות נובע מההשקעה בפעילות החדשה של רשת החנויות RED או ב-IBC. 

תזרים המזומנים החופשי של הקבוצה רשם ירידה משמעותית, וגם כאן ככל הנראה הוא הושפע מפעילויות חיצוניות של אלטיס. מדובר בצניחה של 112 מיליון שקל, ל-229 מיליון שקל בלבד.