המיליארדרים על הכוונת: תוכנית המס החדשה של ג'ו ביידן

משמעות המהלך, שייחשף ביום שני הקרוב, היא שהבית הלבן יטיל מס ישיר על 700 האמריקאים העשירים ביותר • מטרת ממשל ביידן היא לגייס כ־360 מיליארד דולר בתקופה של עשר שנים מקבוצה המשלמת בפועל מסים הרבה יותר נמוכים מהאמריקאים במעמד הביניים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכנן להציע 'מס עושר מינימלי' על מיליארדרים, שיעמוד על 20% ויוטל על משקי בית אמריקאיים השווים יותר מ־100 מיליון דולר. המשמעות היא שהבית הלבן יטיל מס ישיר על 700 האמריקאים העשירים ביותר כחלק מהצעת התקציב שלו ל־2023, כך דיווח "הוושינגטון פוסט". המטרה של ממשל ביידן היא לגייס כ־360 מיליארד דולר בתקופה של עשר שנים מקבוצה המשלמת בפועל מסים הרבה יותר נמוכים מהאמריקאים במעמד הביניים.

הבית הלבן מתכנן לחשוף את 'מס הכנסה המינימלי על האולטרה-עשירים' ביום שני כחלק מתוכנית התקציב של ביידן ל־2023, על פי וושינגטון פוסט. אולם, ההצעה תצטרך לעבור בקונגרס כדי להפוך לחוק וצפויה לה דרך לא קלה מול חלק מהמחוקקים.

המס בגובה 20% ייושם על "מלוא ההכנסה" של מיליארדרים, כולל משכורות ורווחים לא ממומשים בתיקי ההשקעות, הכוללים מניות ואגרות חוב, שכיום לא מוטלים מסים על רווחים מהם, עד שהן נמכרות, ונרשם עליהם רווח. לכן, מיליארדרים המשלמים פחות מ־20% במסים על פי ההגדרה המורחבת הזו לא יהיו חייבים מסים נוספים, כך דווח בפוסט.

"מס ההכנסה המינימלי למיליארדרים יוודא שהאמריקאים העשירים ביותר ישלמו שיעור מס של לפחות 20% מההכנסה המלאה שלהם", כך נכתב במסמך של הבית הלבן שהגיע לידי הוושינגטון פוסט. "המס המינימלי יוודא שהאמריקאים העשירים ביותר כבר לא משלמים פחות מסים ממורות וכבאים".

סגירת פרצה שמיטיבה עם מיליארדרים

ההצעה נועדה לסגור פרצה לכאורה המיטיבה עם כ־700 מיליארדרים בארה"ב, שרבים מחזיקים את רוב הונם במניות. לו היה המס בתוקף בשנת המס 2021, היו משלמים האנשים העשירים במדינה סכומים עצומים במסים פדרליים.

משרד התקציב והניהול של הבית הלבן, שאחראי להכנת הצעת התקציב השנתי, ומועצת היועצים הכלכליים של הנשיא, מעריכים ש־400 משקי בית של מיליארדרים שילמו בממוצע 8.2% מהכנסתם במסים פדרליים בין 2010 ו־2018 - שיעור נמוך יותר מרוב האמריקאים הרגילים. למרות שהצעת החוק החדשה נוגעת לכל משקי הבית האמריקאיים השווים יותר מ־100 מיליון דולר, הבית הלבן אמר שרוב ההכנסה החדשה שיביא המס תגיע ממיליארדרים.

השנתיים האחרונות, מאז שפרצה מגפת הקורונה, הראתה ביתר שאת עד כמה הפערים בין האמריקאים הפשוטים, "הכבאים והמורים", כפי שביידן נוהג לקרוא להם, לבין עשירי אמריקה רק הולך וגדל. וזאת בזמן שנטל המס מכביד על רוב האמריקאים בעוד שהאולטרה-עשירים ותאגידי הענק משלמים פחות מסים מהם.

אין לי שום בעיה עם מיליונרים ומיליארדרים. אני מאמין בקפיטליזם האמריקאי. אני רוצה שכולם יצליחו", אמר ביידן באפריל שעבר, "אבל הנה העניין, ברגע זה זוג ממעמד הביניים, כבאי או מורה עם שני ילדים, שמרוויחים ביחד 110-120 אלף דולר בשנה, משלמים 22 סנט על כל דולר נוסף שהם מרוויחים במס פדרלי. אבל תאגיד בינלאומי שמקים מפעל מחוץ לגבולות ארה"ב ומעביר לכאן את הסחורה שלהם, לא משלם כלום... אנחנו נעלה את המסים שלהם".

ניתוח של ארגון "אמריקאים למען מיסוי הוגן" (Americans for Tax Fairness)" מהחודש שעבר הראה כי 664 מיליארדרים אמריקאים נהנו מגידול בהיקף ההון שלהם בגובה של כ-1.3 טריליון דולר בתקופת הקורונה ל-4.3 טריליון דולר - זינוק של 44% בתוך פחות משנה מאז 18 במרץ 2020 . סכום זה, 4.3 טריליון דולר, הוא כמעט כפול מסך העושר שבידי המחצית התחתונה של האוכלוסייה האמריקאית שכוללת 165 מיליון איש והוא עומד על 2.4 טריליון דולר.

כמה ישלמו מאסק, בזוס ובאפט?

מה היה קורה אם המס בגובה 20% על האולטרה­-עשירים כמו אילון מאסק, ג'ף בזוס וצוקרברג היה היה מוטל כבר ב־2021?

אלון מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם, היה צריך לשלם כ־24.2 מיליארד דולר במסים על בסיס הגדלה בשווי האישי שלו ב־121 מיליארד דולר, על פי הערכה של מדד המיליארדרים של בלומברג. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג היה צריך לשלם כ־4.86 מיליארד דולר; וורן באפט היה חייב 4.28 מיליארד דולר; ביל גייטס היה צריך לשלם מסים בגובה 1.43 מיליארד דולר; וג'ף בזוס, שרווחיו לאותה שנה היו הקטנים ביותר בהשוואה לעשרה האנשים העשירים ביותר בעולם, היה חייב סכום צנוע יחסית של 908 מיליון דולר.

בסוכנות הידיעות אי פי דיווחו לראשונה שהצעת התקציב של ביידן ל־2023 מכוונת גם לקצץ את הגירעון הפדרלי בטריליון דולר בעשור הקרוב.

כמה ניסיונות בעבר לגבות מס ממיליארדרים כשלו. הסנאטור רון וויידן (דמוקרט מאורגון) חשף מס הכנסה למיליארדרים באוקטובר, שאמור היה למסות רווחים במניות ו"נכסים לא ממומשים" אחרים על בסיס שנתי, אבל יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי התנגדה לתוכנית והגדירה אותה כתעלול יחצ"ני.

מאז שנכנס לתפקיד, התמודד ביידן עם קריאות מהאגף הפרוגרסיבי של מפלגתו להטיל מס חדש כלשהו שיכוון לעשירים מאוד, אבל עד כה לא היה ברור איך בדיוק זה ייעשה.

כשאי־השוויון במדינה גדל, תומכי מס המיליארדרים הצביעו על כך שהאמריקאים העשירים ביותר משלמים לעתים קרובות שיעור מס בפועל שהוא נמוך בהרבה מאנשי מעמד הביניים, אם מתייחסים לרווחי המניות הלא ממומשים שלהם כאל הכנסה.

רוב הכסף מוחזק במניות

האנשים העשירים ביותר בעולם, כולל מאסק ובזוס, מחזיקים הרבה מההון שלהם כמניות. כשהמניות עולות בערכן, הם יכולים לממן סגנון חיים יוקרתי על ידי לקיחת הלוואות שהמניות שלהם משמשות להן כערובה. אבל על הלוואות לא משלמים מסים כמו על הכנסה, ובמקרים רבים תשלומי הריבית ניתנים לניכוי מס.

הערך העולה של אחזקות במניות - מה שמוכר כרווחים לא ממומשים - גם הוא לא ממוסה כהכנסה. מסי רווח הון רק מוטלים כאשר המניות נמכרות.

כתוצאה מזה, שילמו 400 משפחות המיליארדרים מס פדרלי בשיעור ממוצע של 8% בלבד מסך הכל הכנסותיהם בין 2010 ל־2018, על פי הערכה של משרד הבית הלבן לניהול ותקציב ועל פי חישובי מועצת היועצים הכלכליים.

עם זאת, מבקרי "מס העושר" טוענים שלהתייחס לרווחים לא ממומשים כהכנסה אינו הוגן ויכול להוביל להשלכות שלא התכוונו אליהם. לדבריהם, אם מיליארדרים יוכרחו לשלם מסים על הערך העולה של מניותיהם, אפילו לפני שהם מוכרים אותן ברווח, הם עלולים להיות מוכרחים לוותר על שליטה בחברות שייסדו על מנת לשלם את חשבונות המס שלהם.

ביקורת נוספת מתמקדת בשאלה איך להעריך את "הרווחים הלא ממומשים" של בעלי מניות בחברות פרטיות, שלא נסחרות בשווקים ויכול להיות קשה לממשלה להדביק עליהן תג מחיר. במסגרת התוכנית החדשה של ביידן, מיליארדרים שכבר משלמים יותר מ־20% במסים פדרליים לא יהיו חייבים בתשלום מסים נוספים, על פי הוושינגטון פוסט.

המסים שישולמו לטובת המס המינימלי ייספרו לצורך מה שחייבים המיליארדרים בכל עת שימכרו את המניות שלהם והם ישלמו מס רווחי הון רגיל. "מס ההכנסה המינימלי למיליארדרים יוודא שהאמריקאים העשירים ביותר משלמים שיעור מס של לפחות 20% על מלוא הכנסתם", נכתב במסמך של הבית הלבן שנצפה על ידי הפוסט.

"המס המינימלי הזה יוודא שהאמריקאים העשירים ביותר כבר לא משלמים שיעור מס נמוך ממה שמשלמות מורות וכבאים", נכתב במסמך.

האתגר של ביידן: לשכנע את כל חברי הקונגרס הדמוקרטים

למרות שמפלגתו הדמוקרטית של ביידן כיום שולטת בבית הנבחרים והסנאט, הרוב הזעום שלהם בסנאט הוא האתגר הגדול ביותר להעברת התוכנית החדשה.

דמוקרטים "מתונים" שנוטים יותר לרפובליקאים בדעותיהם, ואף עצרו יוזמות חקיקה מרכזיות של ביידן בשנה האחרונה, כמו ג'ו מנצ'ין וקירסטן סינמה יצטרכו לחתום על החוק כדי להעביר אותו.

על פי דיווחים שונים, בדצמבר אמר מנצ'ין לבית הלבן באופן פרטי שהוא יתמוך במס מיליארדרים כדי לממן את תוכנית Build Back Better שעלותה 1.75 טריליון ולפי שעה נזנחה.