"ניצול פסול של הקופה הציבורית": המבקר נגד מימון קלנר, מארק וגולן בבחירות לכנסת ה-23

שלושה מועמדים של מפלגת הליכוד לכנסת ה-23, אסנת מארק, אריאל קלנר ומאי גולן, קיבלו תשלום מהמפלגה עבור שירותי ייעוץ ודוברות, אלא שמבקר המדינה קובע כי זה מתפקידם של כל מי שנמצאים ברשימת מפלגה לכנסת • התשלום החריג לשלושת חברי הליכוד נחשף לראשונה בגלובס

ח''כ אוסנת מארק / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
ח''כ אוסנת מארק / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

מבקר המדינה מותח ביקורת על סיעת הליכוד על ששילמה שכר לשלושה מועמדים מטעמה במהלך הבחירות לכנסת ה-23 במסגרת דוח הביקורת שפורסם אתמול (א') וכותב כי מדובר ב"ניצול פסול של הקופה הציבורית" כפי שקבע בעבר.

השלושה - אסנת מארק, אריאל קלנר ומאי גולן קיבלו תשלום מהמפלגה עבור שירותי ייעוץ ודוברות, אלא שהמבקר קובע כי זה מתפקידם של כל מי שנמצאים ברשימת מפלגה לכנסת. התשלום החריג נחשף לראשונה בגלובס במאי 2021 בעקבות מכתב ששלחו יו"ר ועדת כספים בליכוד דודו מור ויו"ר ועדת הביקורת במפלגה אביגדור יוסף למנכ"ל המפלגה. אז כתבו השניים כי מדובר במהלך "חסר תקדים, שבו הליכוד מממן שכר לנפלטי הכנסת והופך קופה משלמת לח"כ שלא נבחר בשנית". המבקר כותב דברים דומים.

לגלובס נודע כי התשלום לחברי הליכוד עמד על 29 אלף שקל לחודש למאי גולן, 21 אלף שקל לחודש לאוסנת מארק ו-24 אלף שקל לחודש לאריאל קלנר.

אלא שבליכוד לא מיהרו לעצור את התשלומים בתגובה לדרישות הפנימיות, כולל הדרישה להחזרת השכר ששולם לקופת הליכוד. גם יו"ר ועדת הבחירות לשעבר השופט בדימוס חנן מלצר נדרש לנושא בבחירות לכנסת ה-21. אז קבע מלצר כי "חלק מתפקידו האינהרנטי-מובנה של מועמד הוא להשתתף בתעמולת בחירות, להשתתף בכנסים מטעם רשימת המועמדים שבה הוא נכלל, לגייס תומכים ומצביעים ועוד, וכי 'מתן תשלום לחלק מהמועמדים ברשימת מועמדים לפי מנגנון שלא עוגן בחקיקה ראשית, עלול להיות מכשיר של לחץ על מועמדים, ולאפשר חלוקה של משאבי ציבור, שאיננה על בסיס שוויוני וזאת אף ללא קריטריונים ברורים של חובותיה של סיעה לנהוג לפי אמות מידה ציבוריות...'".

המבקר כותב כי ישנם מקרים בהם יתאפשר תשלום עבור שירותים מקצועיים עבור מועמדים מטעם הסיעה, אלא שלא כך במקרה שלושה הח"כים מהליכוד. "נדרשות ראיות חזקות במיוחד באשר למומחיות מועמדים אלה במתן השירותים המקצועיים ובאשר להיקף השירותים שניתנו והלימת התמורה ששולמה עבורם".

במקרה הזה הוא מציין כי בליכוד לא הגישו מסמכים המבססים קביעה זו וכי השירותים שנתנו קלנר, גולן ומארק היו חלק מהפעילות הרגילה של חברי הרשימה בזמן בחירות. לכן קובע אנגלמן מדובר בהוצאה שאינה תקינה ולא בהתאם להחלטת מבקר המדינה ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית. הוא מציע לחברי הכנסת לתקן את החוק ולמנוע פרצה כזו בבחירות הבאות.