עימות נוסף: אירופה מסרבת להעביר תשלום ברובל בעבור הגז הרוסי

מדינות ה-G7 הודיעו כי יסרבו לדרישה הרוסית להעביר את התשלומים בעבור יצוא הגז הטבעי שלה לרובלים • שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, אמר: "הניסיון של פוטין להפריד בינינו הוא ברור" •  בתגובה לשאלה מה תעשה גרמניה אם פוטין יחליט להפסיק את יצוא האנרגיה למדינה בשל הסירוב, אמר האבק: "אנו מוכנים לכל התסריטים"

צינור הגז נורד סטרים 2 / צילום: Associated Press, Michael Sohn
צינור הגז נורד סטרים 2 / צילום: Associated Press, Michael Sohn

מדינות אירופה הציגו היום (ב') חזית מאוחדת מול רוסיה. בתגובה לדרישה הרוסית מהשבוע שעבר, להעביר את התשלומים שמגיעים לרוסיה בעבור יצוא הגז הטבעי שלה לרובלים, הודיעו היום מדינות ה-G7 כי יסרבו לעשות זאת. ההחלטה פותחת פתח לעימות אפשרי סביב יצוא הגז, ואולי אף להפסקת הזרמת הגז לאירופה, צעד בעל השלכות משמעותיות על הכלכלה הגרמנית והאיטלקית, בין היתר.

בשבוע שעבר אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הנחה את הבנק המרכזי הרוסי למצוא דרכים לגבות את התשלום בעבור יצוא הגז, הנמשך כל העת למרות המלחמה באוקראינה, במטבע הרוסי. המטרה הייתה לחזק את ערכו, ולהימנע ממצב שבו מדינות אירופה משלמות באירו ובדולרים אך הבנק המרכזי הרוסי אינו יכול להשתמש בהם בשל סנקציות. בתגובה להודעה זינק הרובל ב-10% מול הדולר במסחר מחוץ למדינה.

היום הודיע שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, כי גרמניה וכל מדינות ה-G7 דוחות את הדרישה הרוסית. "הניסיון של פוטין להפריד בינינו הוא ברור", אמר האבק בתום מפגש עם שרי האנרגיה של מדינות הגוש, הכוללת את גרמניה, ארה"ב, איטליה, צרפת, בריטניה, יפן וקנדה. "לא נרשה לעצמנו להתפצל, והתשובה של מדינות ה-G7 היא ברורה: צריך לכבד את ההסכמים הקיימים". האבק הבהיר כי לפי העמדה הרשמית של גרמניה, מכיוון שההסכמים הקיימים אינם כוללים התחייבות או אפשרות לשלם ברובלים, הדרישה הרוסית אינה קבילה. הרובל ירד ב-5% היום.

בתגובה לשאלה מה תעשה גרמניה אם פוטין יחליט להפסיק את יצוא האנרגיה למדינה בשל הסירוב אמר האבק: "אנו מוכנים לכל התסריטים".

האיחוד האירופי משלם בין 500 ל-600 מיליון אירו לרוסיה מדי יום בעבור גז טבעי בלבד, בשל המחירים הגבוהים שלו. יותר ממחצית מכך משולמים על ידי גרמניה לבדה. הצעד הרוסי נועד לעקוף למעשה את הסנקציות הפיננסיות, שאינן מאפשרות לבנק המרכזי הרוסי לנצל את עתודות המט"ח שלו בשוק החופשי, ומונעות ממנו להמיר מטבעות שונים לרובלים.