"אין תשלום – אין גז": גרמניה נערכת לאפשרות הפסקת יבוא הגז מרוסיה כבר בסוף השבוע

גרמניה הודיעה כי העלתה את הכוננות בתרחיש החירום שלה לשמירה על ביטחון אנרגטי לרמה הראשונה • כעת הכדור במגרש הרוסי, ובאירופה ממתינים להודעה של פוטין בנוגע להמשך יצוא הגז, שצפויה להתקבל ביום חמישי או שישי לכל המאוחר, לפי כלי התקשורת ביבשת

אוניה הנושאת נפט בנמל סנט פטרבורג / צילום: Shutterstock
אוניה הנושאת נפט בנמל סנט פטרבורג / צילום: Shutterstock

מדינות אירופה מתכוננות לתרחיש חירום בו יצוא הגז הטבעי מרוסיה ייפסק כבר בסוף השבוע הנוכחי, בעקבות העימות מול רוסיה סביב המטבע שבו ישלמו בעבורו. גרמניה הודיעה היום (ד') כי העלתה את הכוננות בתרחיש החירום שלה לשמירה על ביטחון אנרגטי לרמה הראשונה. ברמה השלישית של התרחיש יוקצבו כמויות גז למפעלים ולתעשייה הכבדה.

בתגובה להכנות הגרמניות ולחשש באירופה, הודעה של הקרמלין שפורסמה היום בצהריים הסבירה כי המנגנון החדש לתשלום ברובלים ככל הנראה לא יופעל במלואו ב-1 באפריל (מחרתיים), אלא "ייושם בהדרגה". כלי התקשורת בגרמניה אמרו כי לא ברור מההודעה מה יהיו ההשלכות על היצוא למדינה.

הרקע למהלך הגרמני הוא ההודעה ביום חמישי שעבר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כי הקציב שבוע לבנק המרכזי הרוסי כדי לדרוש את העברת תשלומי העתק של אירופה בעבור גז טבעי מדולרים או אירו לרובלים. הצעד נועד לתמוך במטבע הרוסי הקורס, ובסנקציות הקיימות על פעילות מטבע החוץ של הבנק, והרובל אכן רשם עליות של 15% מול הדולר לאחר ההכרזה. לפי הערכות, האיחוד האירופי מעביר בין 500 ל-700 מיליון אירו מדי יום לרוסיה, אך הבנק הרוסי המרכזי מוגבל ביכולתו להמיר אותם לרובלים בגלל סנקציות בינלאומיות.

בתגובה הודיעו ביום שלישי מדינות ה-7G, הכוללות את איטליה וגרמניה שהן יבואניות הגז הטבעי הגדולות ביותר באיחוד, כי הן מסרבות לדרישה הרוסית. שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק אמר כי דרישת תשלום ברובלים מהווה "הפרה ברורה של החוזים הקיימים" וכי אין כל כוונה למלא אחר הדרישה של הנשיא פוטין. האיחוד האירופי, השותף גם הוא בפורום הכלכלות המפותחות, הודיע כי יאמץ באופן גורף את הסירוב לעבור לתשלום ברובלים.

דובר הקרמלין דמטירי פסקוב איים בתגובה בראיון לטלוויזיה האמריקאית להפסיק את יצוא הגז באופן מיידי. הוא אמר כי רוסיה ממתינה לתשובה רשמית של "המדינות הבלתי ידידותיות" - רשימה שחורה שהכינה רוסיה הכוללת יותר מ-50 מדינות שהצטרפו לסנקציות נגדה - ולאחר מכן תחליט כיצד לפעול. "אין תשלום - אין גז", הבהיר פסקוב, והוסיף כי רוסיה לא תייצא את המשאב "לטובת צדקה".

כעת הכדור במגרש הרוסי, ובאירופה ממתינים להודעה של פוטין בנוגע להמשך יצוא הגז, שצפויה להתקבל ביום חמישי או שישי לכל המאוחר, לפי כלי התקשורת ביבשת. התגובה עשויה לכלול הפסקה מיידית של הזרמת הגז מערבה.

המשמעויות של הפסקת יבוא הגז הרוסי בעבור הכלכלות האירופיות עשויות להיות דרמטיות. אמנם ישנם כמה מאגרים קיימים, אך הרמה בהם אינה מספיקה כדי לתמוך בפעילות לאורך זמן. תושבי גרמניה, למשל, אולי לא יהיו זקוקים יותר לגז לחימום יותר אחרי אמצע אפריל, אבל התעשייה הכימית הענפה של גרמניה תלויה בו. דובר איגוד החברות של תעשייה זו אמר השבוע כי השלכות עצירת יבוא הגז מרוסיה עשויות לכלול "פיטורים של מאות אלפי עובדים" ושיבוש בכל מנגנוני הייצור והתעשייה של הכלכלה הגדולה באירופה.

האבק עצמו אמר בראיון לפני כשבועיים כי הפסקת יבוא הגז מרוסיה, צעד שגרמניה סירבה לעשות באופן יזום עד כה, תהיה כרוכה במיתון, בגל פשיטות רגל ואף בהגברת העוני במדינה. עוד לפני ההחלטה הרוסית, מועצת הכלכלנים הגרמנית חתכה השבוע את הערכותיה לגבי צמיחה בכלכלה הגרמנית בשנת 2022 - מ-4.1% ל-1.8% בלבד.

האבק הבטיח לתקשורת במדינה כי "אנחנו ערוכים לכל מצב", אך ישנו ספק בנוגע ליכולת של גרמניה לפצות על המחסור בגז רוסי, אם יהיה. הנציבות האירופית קראה למדינות החברות להכין את "תרחישי החירום" שלהם למקרה שהזרמת הגז תופסק. כאמור, גרמניה הודיעה היום כי היא נמצאת ב"כוננות ראשונית" לעצירה של אספקת הגז מרוסיה, שמשמעותה הקמת צוות חירום שינטר את המצב וידאג לביטחון אנרגטי לשבועות הקרובים. בשלב השלישי של תוכנית החירום תתרחש הקצבה של גז למפעלים שונים ולמגזרים לפי החלטת הממשלה הגרמנית.