התוכנית לביזור סמכויות לרשויות המקומיות עולה שלב

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד צפויים להכריז על שורה של סוגיות המיועדות לביזור לרשויות המקומיות • בין המהלכים המפורטים במסמך שהגיע לידי גלובס: הרחבת הסמכויות ברישוי עסקים, הרחבת סל עבירות התעבורה שיאכפו בידי פקחים עירוניים, אחריות על אכיפת זיהום אוויר ועוד

שרת הפנים איילת שקד. הטיפול המשמעותי ביותר בחיי אזרחי ישראל נעשה במרחבי השלטון המקומי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת הפנים איילת שקד. הטיפול המשמעותי ביותר בחיי אזרחי ישראל נעשה במרחבי השלטון המקומי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לקראת סיום עבודת הוועדה הבין משרדית לביזור סמכויות לשלטון המקומי בחודש הקרוב, צפויים ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד להכריז על שורה של סוגיות המיועדות לביזור לרשויות המקומיות.

במסמך שהגיע לידי גלובס שהוצג בישיבה האחרונה של הוועדה ב-10 במרץ, מופיעה רשימה ארוכה של מהלכים שבשלים לביזור ממשרדי הממשלה השונים ובפרט ממשרד הפנים. רובם תלויים בהחלטת ממשלה וחלקם ככל הנראה תלויים גם בתיקוני חקיקה. מדובר למעשה ביישום ראשון של מדיניות השרה שקד שהכריזה עם הכניסה לתפקידה על הרצון להפוך את הרשויות המקומיות לשותפות פעילות ולא רק לנסמכות ונתמכות על השלטון המרכזי.

הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש ומנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס, התכנסה שלוש פעמים בחודשים האחרונים ובפגישה האחרונה שנערכה בתחילת החודש כבר הציגה מסמך שבו המלצות לתהליכים שבשלים לביזור לרשויות המקומיות.

המסמך נחלק לשניים: מחד, המלצות לביזור ממשרדי הממשלה השונים ובהמשך -המלצות לביזור סמכויות ממשרד הפנים עצמו לרשויות. בביזור הסמכויות של משרד הפנים לרשויות נעשה מודל דיפרנציאלי וכללי, כלומר במודל הדיפרנציאלי ייעשה ביזור לרשויות שיוכיחו עמידות ויוכלו לקבל סמכויות נוספות לעומת רשויות חלשות יותר.

אגף חדש למניעת סיאוב ושחיתות

בנוסף כדי למנוע סיאוב ושחיתויות יוקם במקביל אגף חדש במשרד הפנים לטובת פיקוח על ביזור הסמכויות ובחינה לאורך הדרך בביצוע. אם הרשויות לא יעמדו באופן תקין באחריות החדשה שתוטל עליהן, במשרד הפנים יפעלו "להלאים" אותן חזרה.

אז מה יקבלו ראשי הערים לידיהם בחודש הקרוב? זו רשימת ההמלצות הסופית שעומדת להכרעה סופית בפני שרת הפנים: סמכויות ברישוי עסקים, אכיפת עבירות בנושא בטיחות בבנייה, ביטול הצורך בהמצאת אישור היעדר חובות ארנונה והיטל השבחה לצורך רישום עסקה במקרקעין.

בנוסף העירייה תוכל להעניק פטור הנדסי מחובת נגישות בבנייה חדשה, תפעל בעצמה לאכיפת מניעת עישון במקומות ציבוריים, יועברו לידיה סמכויות בהיתרי בנייה להקמת מפעל מזון והעירייה תוכל לנהל תקציב לביטחון קהילתי.

בנוסף יפעל משרד הבט"פ לצמצום התלות ברשות הכבאות למתן היתרי בנייה ולא יידרש אישור משטרה לסגירת מתחמי תנועה בעיר. תחום משמעותי נוסף יהיה בהרחבת סל עבירות התעבורה שיאכפו בידי פקחים עירוניים, אכיפת זיהום אוויר על ידי העירייה ולא המשרד להגנת הסביבה, הסמכת פקחים לאיכות סביבה לעבוד ברשויות נוספות, וטיפול בעיקור וסירוס חתולי רחוב במנותק ממשרד החקלאות.

במשרד הפנים נראית רשימת הסמכויות שיועברו לידי ראשי הערים כך: בביזור הכללי: שינויים בצו ארנונה של הרשות המקומית, סמכות הרשות לאשר פטור מארנונה למוסד מתנדב, אישור חוקי עזר של רשויות מקומיות ומחיקת חובות והסדרי פשרה ברשות וכן פתיחת חשבון בנק ללא מעבר דרך המשרד.

בביזור הדיפרנציאלי בוחנים במשרד להעניק את האפשרות לאישור תקציב בלתי רגיל (תב"ר) לרשות המקומית, אישור תקציב הרשות והעברה בין סעיפים, לקיחת אשראי והלוואות על ידי הרשות המקומית, נהלי עבודה לשימוש בכספי תאגידי המים והביוב, אישור שימוש אחר בתקבולי מקרקעין ועוד.

ב-13 באפריל יתקיים בקריית שדה התעופה כנס הצגת תוצרים בהשתתפות שקד ובנט, מנכ"לי משרדים וראשי רשויות. שלושה ימים קודם לכן מתכוונים חברי "תנועה ישראלית" ופורום חברי מועצה לחיזוק הדמוקרטיה המקומית להיפגש במטרה לגבש קואליציה רחבה סביב שינוי מתווה ביזור הסמכויות המסתמן. בארגון חברים חברי מועצה מכל רחבי הארץ שהשבוע כבר הגישו מכתב בהול לשקד שבו הם מזהירים מכך ש"ביזור ללא קביעת מנגנוני פיקוח וחיזוק עקרונות דמוקרטיים יביא להקצנת הבעיות בשלטון המקומי ובראשן השחיתות".

חברי המועצה והארגון הגישו נייר עמדה לוועדה הבין משרדית ובו תנאים מקדימים להליך הביזור, דיפרנציאציה בהתאם לעמידות וחיזוק שומרי הסף ברשויות המקומיות - בין היתר על ידי תשלום שכר לחברי מועצה. עילם לשם, ראש תחום מדיניות ב"תנועה ישראלית" אמר לגלובס כי "מבנה השלטון המקומי בישראל הוא שריד לתקופת המנדט הבריטי והגיע הזמן שיעבור תהליכי התחדשות שיהפכו אותו רלוונטי למציאות חיינו במאה ה-21. תהליכי הביזור הם הזדמנות היסטורית לבצע התאמות שיחזקו עקרונות דמוקרטיים של בקרה ופיקוח, שיתוף ציבור ושקיפות בתהליכי קבלת החלטות. בעידן של מהפכת מידע וטכנולוגיה העקרונות האלו הופכים פשוטים יותר ליישום. אנחנו גם שומעים את הקולות שמתנגדים וברור לנו שזה נובע מהרצון להמשיך ולרכז את הכוח בידיהם".