סוף לחוסר השקיפות בספאקים? רשות ניירות הערך בארה"ב רוצה להשוות את כללי הדיווח להנפקות ראשוניות

רשות ניירות הערך בארה"ב מעוניינת להקשיח את כללי הדיווח ולהגביר את השקיפות במה שהפך לדלת הכניסה האחורית לבורסה בניו יורק, מיזוגים עם חברות SPAC • תחת הכללים החדשים ששוקלת הרשות: חשיפת מידע על שכר הבכירים ועל דילולים אפשריים שבעלי המניות עלולים לספוג לאחר המיזוג

סוף לחוסר השקיפות בחברות SPAC? / צילום: Shutterstock
סוף לחוסר השקיפות בחברות SPAC? / צילום: Shutterstock

רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC) מעוניינת להקשיח את כללי הדיווח ולהגביר את השקיפות במה שהפך לדלת הכניסה האחורית לבורסה בניו יורק, מיזוגים עם חברות בלנק צ'ק, או גופי SPAC שהוקמו במטרה למזג אליהן חברות שלא רצו או לא יכלו לצאת להנפקה ישירה. המהלך, שצפוי לעבור להצבעה היום (רביעי) נעשה כחלק מהכוונה של הרשות להגן על משקיעים בבורסה, לאחר ההפסדים הכבדים שאלה ספגו עם ירידת השווי המשמעותית בחברות שמוזגו אל גופי ספאק בשנים 2020 ו-2021.

מטרת המהלך ליצור השוואה מסוימת בין תנאי השקיפות של הנפקות ראשוניות ובין אלה של מיזוגי ספאק. עד כה קיבלו האחרונות הנחות משמעותיות בכללי הדיווח ובעיתוי שלו, למרות שהגישה שלהן אל משקיעי שוק ההון הייתה מלאה. "למשקיעים בחברות שמוזגו לגופי ספאק מגיעה אותה ההגנה לפחות כמו לאלה שבחרו להשקיע בהנפקות ראשוניות," אמר יו"ר ה-SEC גארי גנסלר לוול סטריט ג'ורנל. ההצעה של גנסלר צפויה לעבור היום במועצת הרשות, בו קיים רוב למחנה הדמוקרטי, ולאחר מכן להיות פתוח במשך 60 יום להערות והשגות מהציבור.

יידרשו לחשוף מידע על שכר הבכירים

תחת הכללים החדשים ששוקלת הרשות, יידרשו חברות הספאק לחשוף מידע על שכרם של המנהלים, כמו גם על דילולים אפשריים שבעלי המניות עלולים לספוג לאחר ביצוע המיזוג. לפי הכללים הקיימים, מייסדי חברות הספאק יכולים באופן תאורטי לייצר תשואה נאה אפילו אם החברות הממוזגות סובלות מביצועים חלשים.

גם על החברות הממוזגות צפויים לחול כללים חדשים, כמו אחריות משפטית על מצגי שווא או השמטת פרטים חשובים ממסמכי מיזוג. חברות אלה יקבלו מעמד משפטי של "נרשמים משותפים" יחד עם החברות הממזגות. שני הצדדים יחויבו להציג למשקיעים את המידע החדש לפחות עשרים יום לפני ההצבעה של בעלי המניות על המיזוג.

ההצעה החדשה תכלול את הידוק הפיקוח על תחזיות של חברות ספאק, שנתפסו לא פעם כמנותקות מהמציאות. "הצדדים המעורבים במיזוג לא יכולים להבטיח מעבר למה שהם יכולים לקיים או לספק תחזיות אופטימיות מדי למשקיעים שלהם," אמר גנסלר.

חברות ספאק גייסו יחד 160 מיליארד דולר בשנה שעברה, סכום שיא שהאפיל על זה שגוייס בכל השנים שלפני כן, על פי  research SPAC. למרות זאת, 600 חברות ספאק עדיין מחפשות רכישות, וכמה חברות טכנולוגיה - כמו איטורו ופאגאיה הישראליות - הודיעו על כוונתן להתמזג עמן. רוב גופי הספאק נדרשים להחזיר את הכסף למשקיעים במידה והם אינם מבצעים את המיזוג המובטח, בדרך כלל לאחר שנתיים.