איחורים, צעקות והרחקה מהאולם: החל שלב ההוכחות במשפט ענבל אור

שנתיים וחצי אחרי הגשת כתב אישום, החלו היום דיוני ההוכחות במשפטה של יזמת הנדל"ן ענבל אור, הנאשמת במרמה ובעבירות מס • בפתח הדיון אור צעקה על השופטת דנה אמיר: "את לא שופטת, את שחקנית" - והורחקה מהאולם • התובעת: "אור בחרה להתעלם מהדין כשהתנגש עם האינטרסים הכלכליים שלה. ידה הייתה בכל"

ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: יוסי כהן
ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: יוסי כהן

דרמה התחוללה היום (ה')  בבית משפט השלום בתל אביב בפתח הדיון של יזמת הנדל"ן ענבל אור בתיק הפלילי שהוגש נגד לפני שנתיים וחצי.

אור החלה לצרוח על השופטת דנה אמיר: "על מה אני עומדת פה כנאשמת? את משחקת אותה. יושבת לי. שחקנית! היא לא שופטת, היא שחקנית. גברתי לא אומרת לי מה לעשות".

חמישה אזרחים התייצבו יחד עם אור לתמוך בה. האזרחים ואור נכנסו לאולם בית המשפט ללא מסכות על פניהם. המלווים מחאו לאור כפיים ועוררו מהומה. השופטת הרחיקה את אור מהאולם. 

ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: ניצן שפיר
 ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: ניצן שפיר

בדיון היום, שנערך שנתיים וחצי אחרי הגשת כתב האישום נגד אור, יישמעו ההוכחות נגד אור. בתחילה השופטת אמיר עמדה להוציא צו מעצר נגדה לאחר שלא התייצבה בבית המשפט, אך לבסוף אור התייצבה באיחור של חצי שעה.

כאמור, אור פתחה עם הגעתה בצעקות כלפי השופטת: "את לא יכולה לשפוט. אני לא נאשמת. מי שנאשם זה מדינת ישראל. הנאשמת זו תאגיד מדינת ישראל שמוחזקת על-ידי משפחת עופר". משמר בתי המשפט הוזעק לאולם.

ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: יוסי כהן
 ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: יוסי כהן

הדיונים בתיק נדחו בשנתיים וחצי האחרונות בשל הניסיון למנות לאור ייצוג משפטי, לו סירבה בתוקף, ובשל בקשות דחייה רבות של אור ואי התייצבותה. 

בדיון הקודם, שהתקיים ב-16 במרץ, אור הפריעה, התבטאה בצורה קשה כלפי השופטת אמיר ועזבה את אולם בית המשפט. השופטת קבעה 20 מועדי הוכחות ונמנעה מלהטיל הוצאות על אור. 

התובעת בתיק, עו"ד טפת מויאל-רוטשילד, הודיעה כי דיון קודם צולם בניגוד לחוק, על-ידי אוריאל מיכאלוב שצילם את הדיון ופרסם את הצילום בעמוד הפייסבוק שלו.

התובעת: "אור בחרה להתעלם מהדין" 

אור הגישה הבוקר בקשה רביעית לפסול את השופטת אמיר. הבקשה נדחתה, והשופטת קבעה כי העדים שזומנו להיום יישמעו.

בהמשך השופטת אפשרה לאור לשוב לאולם, אך כאשר אור שבה, היא המשיכה לצעוק ולעורר מהומה, ושוב הוצאה מהדיון.

השופטת אמיר אמרה לאחר מכן: "אני אנסה לשמש כפה לנאשמת. אני אשאל שאלות אם יהיה צורך, כדי שלא יהיו נתונים שלא מובהרים, בשים לב לכך שהנאשמת לא נוכחת בדיון", והוסיפה ואמרה לנציגי התביעה כי "כולם צריכים להקפיד".

התובעת בתיק, עו"ד מויאל-רוטשילד, נשאה דברי פתיחה ואמרה: "כתב האישום מלמד על הלך-רוחה של הנאשמת, בו תפסה את מחויבותה לפעול בהתאם לדין. היא בחרה להתעלם מהדין כשהתנגש עם האינטרסים הכלכליים שלה. ידה הייתה בכל. היא לא פסחה על מעורבות בתחום החשבונאי. היא בחנה את האופנים בהם הוצאו חשבוניות לחבורת ואת האופן בו ישולמו מסים".

החקירה נגד אור בוצעה על-ידי משטרת ישראל, רשות המסים והרשות להגנת הצרכן.

לדוכן העדים עלה העד הראשון - איתן מנחם, חוקר ותיק במחלק הונאה תל אביב. "היא שיתפה פעולה, מסרה גרסה ואחר-כך שמרה על זכות השתיקה", סיפר. "הזמנו אותה, לחקירה עד שנאלצנו להוציא צו מעצר. באותו היום היא שוחררה". 

בהמשך היום צפויים להעיד עובדי יובנק בנוגע לפעולותיה של אור. 

ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: ניצן שפיר
 ענבל אור בבית המשפט, היום / צילום: ניצן שפיר

כתב האישום: עבירות מרמה כלפי לקוחות 

אור, שהחזיקה בחברת אור סיטי נדל"ן, נחשבה בעבר לסיפור הצלחה ולמלכת קבוצות הרכישה בישראל והרבתה להופיע בתקשורת. בשנת 2016 הקבוצה נקלעה להליכי חדלות פירעון ולבסוף פורקה.  

בשנת 2019 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום לבית משפט השלום בתל אביב נגד אור, נגד חברות שהיו בשליטתה ונגד דרור גלעדי, ששימש כסמנכ"ל הכספים בחלק מהחברות. כתב האישום כולל 15 אישומים של עבירות מרמה כלפי לקוחות וכלפי מנהל סניף בנק, עבירות על חוק הגנת הצרכן ועבירות מס. 

לפי כתב האישום, אור ביצעה עבירות מרמה כלפי לקוחות בפרויקטים בהם ארגנה קבוצת רכישה. היא ביקשה מהרוכשים בפרויקט צ'לנוב להעביר העברות בנקאיות לחברה שבבעלותה תוך הצגת מצגים כוזבים. היא קיבלה, לפי האישום, סכום של 2 מיליון שקל. כתוצאה מהתנהלותה לא היה בחשבון הנאמנות די כסף עבור תשלום לבעלי הקרקע, וחברי קבוצת הרכישה נאלצו לשלם תשלומים נוספים מעבר לסכומים אליהם התחייבו מראש.

אור גם מואשמת כי בין השנים 2008 ל-2016 היא לא הוציאה חשבוניות ולא דיווחה למס הכנסה על עסקאות בסכום של כ-81 מיליון שקל. מדובר בעסקאות שביצעה בשמונה פרויקטים למגורים, בהם ארגנה קבוצות רכישה באמצעות חברות בשליטתה. בנוסף, אור הואשמה באי-דיווח על עסקאות כעוסקת עצמאית בתחום הנדל"ן, בסכום של כ-9 מיליון שקל. אור מכחישה את המיוחס לה.

ביולי 2021 הפך דרור גלעדי, שהיה סמנכ"ל הכספים בחלק מהחברות של אור, לעד מדינה נגדה. במקור גלעדי הועמד לדין יחד עם אור, אך חתם על הסכם עד מדינה לאחר שהצטברו ראיות חדשות. ההסכם כלל הודאה בכתב אישום מתוקן וענישה. במקביל, הפרקליטות ביקשה להפריד את משפטו ממשפטה של אור.

הליך הפירוק של החברות שהיו בשליטתה של אור עדיין נמשך על-ידי המפרק, עו"ד איתן ארז. החברות הואשמו בפרשה, הודו, ונגזר עליהן קנס סמלי של 5,000 שקל על-מנת לא לפגוע בקופת הנשייה.

כ-600 משפחות נפגעו מקריסת קבוצת הנדל"ן של אור. כ-120 רוכשים קיבלו את הכסף בחזרה. כ-150 רוכשים צפויים לקבל 60% מהשקעתם, וכ-250 יקבלו רק כ-6%. 150 דירות הושלמו ביפו פוריה וברמת גן. 

*** חזקת החפות: ענבל אור לא הורשעה, ועומדת לה חזקת החפות.