אירופה מחזרת אחרי קטאר עבור חלופות לגז הרוסי

הממלכה הקטנה במפרץ הפרסי רוצה לחתום על חוזים ארוכי טווח עם מדינות מערביות שישנו את מפת האנרגיה בעולם

קטאר, אחת התקוות הטובות ביותר של אירופה להיגמלות מהגז הטבעי הרוסי / צילום: Shutterstock
קטאר, אחת התקוות הטובות ביותר של אירופה להיגמלות מהגז הטבעי הרוסי / צילום: Shutterstock

קטאר, הממלכה הקטנטנה במפרץ הפרסי, מתגלה כאחת התקוות הטובות ביותר של אירופה להיגמלות מהגז הטבעי הרוסי, עוד סימן לשינוי שהמלחמה באוקראינה גורמת בקשרים בין המדינות בעולם הנוגעים לאנרגיה.

גרמניה, צרפת, בלגיה ואיטליה מנהלות שיחות עם קטאר לרכישת גז טבעי נוזלי לטווח ארוך, כך אמרו פקידים מאירופה ומקטאר. שר הכלכלה של גרמניה רוברט האבק טס החודש לקטאר כדי להכריז על שותפות באנרגיה ומחויבות לבנות את המסוף הראשון אי-פעם במדינתו שיקבל משלוחים של גז טבעי נוזלי מקטאר ויצרניות גז אחרות.
"זו רק ההתחלה", אמר האבק ב־20 במרץ.

קטאר התעשרה בשני העשורים האחרונים על ידי מכירת גז טבעי שצונן למצב נוזלי - תהליך המשמש למשלוח הדלק - לסין, דרום קוריאה, יפן וצרכנים אחרים באסיה בחוזים לטווח ארוך, מה שעזר למדינה שיש בה פחות משלושה מיליון תושבים להפוך ליצואנית הגז השנייה בגודלה בעולם. קטאר כבר רוצה זמן רב להתרחב לאירופה. הרוכשים שם היססו, כשהגז מרוסיה היה זול יותר, יכול היה להיות מועבר בצינורות הקיימים וניתן היה לרכוש אותו בחוזים גמישים לטווח קצר יותר.

כעת, מחפשת אירופה מקורות חדשים לגז טבעי כדי להחליף את היצוא הרוסי, שאחראי ל־38% מהגז המיובא לתוך האיחוד האירופי. בנוסף לקטאר, מדינות אירופאיות מדברות עם יצרני גז באנגולה, אלג'יריה, לוב וארה"ב, כך אומרים פקידים בכירים במדינות אלה.

קטאר מתגלה כאחת האפשרויות האטרקטיביות ביותר בגלל שהיא נמצאת בעיצומה של תוכנית של 28.7 מיליארד דולר להגביר את יכולת ייצור הגז שלה ב־40%, או כ־33 מיליון טונות מטריות בשנה, עד שנת 2026. זה יפצה ואפילו יותר מזה על כל יצוא הגז הטבעי הנוזלי לאירופה, שהגיע בשנה שעברה ל־13.7 טונות מטריות, אם כי זה עדיין משאיר פער בגלל שרוב הגז הרוסי מועבר בצינורות.

הביקוש האירופאי לגז אינו יודע שובע

יצרנים רבים אחרים שואבים גז במלוא היכולת ולא יכולים לשאוב יותר מזה כדי להשביע את הביקוש באירופה.

"יש לך את קטאר שנמצאת באופן בסיסי במקום הנכון בזמן הנכון ועם המשאבים הנכונים", אמר סטיבן רייט מאוניברסיטת חמאד בן חליפה בדוחא.

בסגירת ההסכמים עם אירופה, נעה קטאר בזהירות. לקוח לעתים חודשים להגיע להסכמים כאלה ועדיין לא נסגר אף הסכם אחד עם מדינה אירופאית.

לקטארים גם קשרים עם רוסיה, כולל מיליארדי דולרים שהושקעו שם. רשות ההשקעות של קטאר, קרן עושר ריבונית, היא בעלת נתחים גדולים ביוזמות בגיבוי מוסקבה כמו חברת הנפט רוסנפט ובנק VTB, שמחירי המניות שלהם צנחו בכ־50% בחודש האחרון.

קטאר של היום רחוקה מהנידוי והחרמות איתם התמודדה לפני חמש שנים

תשומת הלב המערבית שמופנית לקטאר נמצאת בניגוד לעמדתה הגיאופוליטית לפני חמש שנים. אז עמדה קטאר מול חרם כלכלי ודיפלומטי של שכנותיה, כולל ערב הסעודית. נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ כינה את האמירות מממנת של ארגוני טרור, האשמה שדוחא דחתה.

כעת, קטאר תיקנה את היחסים עם הסעודים. ארה"ב הגדירה אותה כשותפה חשובה שאינה בת ברית של נאט"ו, ופתחה בכך את הדלת ליותר תרגילים צבאיים משותפים ואולי כמדינה שתרכוש נשק אמריקאי בעתיד. הקטארים שיחקו תפקיד מרכזי בסיוע לארה"ב ובנות בריתה לפנות אלפי אמריקאים ואפגנים לאחר שהטליבאן השתלט על קאבול, ותפקדה כערוץ אחורי לארה"ב בשיחותיה עם איראן לגבי הסכם הגרעין.

הקטארים גם נקטו עמדה ברורה יותר לגבי המלחמה באוקראינה לעומת שכנותיהם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, שבאופן רשמי סירבו לעזור להוריד את מחירי הנפט הגולמי העולים על ידי הגדלת הייצור בעצמן - עמדה שעוזרת למוסקבה. שיח מוחמד בן עבדולרחמן אל־תאני, שר החוץ של קטאר, קרא לרוסיה לכבד את ההמשכיות הריבונית של אוקראינה.

רווח אחד בולט לקטאר: האיחוד האירופי זנח בחודש האחרון חקירת הגבלים עסקיים נגד החברה קטאר פטרוליום, חברת האנרגיה של המדינה, ובכך סלל את הדרך למדינה לבקש חוזים לטווח ארוך יותר באירופה.

הקטארים מצטיירים כשחקן אמין

זרם הרצון הטוב כלפי קטאר מצד המערב קורה במקביל לכך שהמדינה מתכוננת לארח את גביע העולם שיתקיים בנובמבר, אירוע ספורט שעושה באמירויות טרנספורמציה בגלל בנייה של כבישים, מלונות ואצטדיונים חדשים.

"הקטארים נמצאים בעמדה ייחודית כשחקן אמין מול מגוון גורמים באופן שכמעט אין לו מקבילות, מהבית הלבן ועד הטליבאן ואיראן וצרכני הגז באירופה", אמר אדל חמאיזיה, עמית אורך במרכז ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת הארווארד.

הגז הקטארי לא ישנה את תנאי המגרש באירופה באופן מיידי. כרגע המדינה שואבת גז במלוא ההספק שלה ושולחת משלוחים שנקנו לפני זמן רב לאסיה, שם צרכניות כמו יפן ודרום קוריאה יהיו צריכות להסכים להסטת משלוחים לאירופה.

בקטאר מעריכים שרק כ־10% עד 15% מהגז הטבעי הנוזלי שלה יכול להיות מוסט לאירופה בטווח הקצר והמשלוחים האלה יעלו יותר מהגז הרוסי.

"תכננו להגדיל את החוזים שלנו לטווח ארוך לאירופה במשך שנים", אמר פקיד קטארי. "בסך הכל, תהיה לנו עוד יכולת למכור בתוך כמה שנים, אז הדיונים כעת נוגעים לסידור החוזים לטווח ארוך שיעזרו לוודא שאירופה לא תצטרך שוב להיות ענייה מבחינה אנרגטית".

החיבוק המערבי של קטאר קרוב מתמיד

השיחות לגבי הגז הקטארי נעשו יותר דחופות כשאירופה שקלה לאסור יבוא של הגז הרוסי. מדינות אירופאיות עדיין קונות גז רוסי, אבל הן מכינות תוכניות חלופיות בגלל שמוסקבה דורשת שישלמו ברובל במקום בדולר ארה"ב.

החיבוק המערבי של קטאר מגיע בזמן שיחסי ארה"ב עם שתי שותפות ארוכות שנים שלה במפרץ הפרסי - ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות - הם מתוחים. הסעודים ואנשי האמירויות רואים את התגובה האמריקאית לתקיפות בגיבוי איראן בשטחם כבלתי מספיקה.

"עבור ארה"ב, כעת הכל מרוכז בקטאר ובלהיות חברה של קטאר", אמר פקיד סעודי. "מה לגבי בנות הברית שהיו לצידה במשך שנים?"

הסעודים, האמירויות, בחריין ומצרים הטילו חרם כלכלי על קטאר ב־2017, וטענו שהמדינה מימנה טרור והייתה קרובה מדי לאיראן. הצעד פגע בכלכלה של קטאר אבל גם הכריח אותה לבנות קשרים טובים יותר עם ארה"ב ואירופה, וכעת זה משתלם לה.

"החרם מ־2017 היה נקודת מפנה לקטאר - זה עזר למדינה להפוך ליותר מודעת, ממושמעת מסתמכת על עצמה, ומתואמת עם ארה"ב", אמר מייקל גרינוולד, לשעבר נספח כלכלי לשגרירות האמריקאית בדוחא. "בעתיד, קטאר תשחק תפקיד חיוני בארה"ב כשסדר כלכלי חדש יצמח ממשבר רוסיה ואוקראינה".