לאומי השלים את עסקת המיזוג של הבנק בארה"ב

העסקה במסגרתה מוזג לאומי ארה"ב עם וואלי נשיונל האמריקאי משקף לשלוחה של הבנק בארה"ב שווי של כ-1.2 מיליארד דולר • לאומי מחזיק ב-14.2% מהמניות והוא בעל המניות הגדול ביותר בבנק הממוזג

חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי

בנק לאומי הודיע היום (א') על השלמת עסקת המיזוג של לאומי ארה"ב (Bank Leumi USA) עם וואלי נשיונל בנק (Valley National Bancorp), שעליה הכריז לאומי בספטמבר האחרון. לאחר המיזוג, לאומי מחזיק ב-14.2% מהמניות והוא בעל המניות הגדול ביותר בבנק הממוזג - אך לא בעל השליטה.

העסקה משקפת ל-Bank Leumi USA שווי של כ-1.2 מיליארד דולר, שהם כ-140% על ההון העצמי. במסגרת ההסכם בין הבנק האמריקאי לבנק הישראלי נקבע כי לאומי ימנה שני דירקטורים ומשקיף לדירקטוריון וכי מנכ"ל לאומי ארה"ב, אבנר מנדלסון, ישמש מעתה סגן יו"ר הדירקטוריון.

לצד הסכם המיזוג, חתמו לאומי וואלי גם על הסכם שיתוף פעולה ביחס להשתתפויות של לאומי באשראי שיינתן על ידי הבנק האמריקאי ולמתן שירותים בנקאיים ללקוחות שני הבנקים. בלאומי ציינו כי הבנק הממוזג יהיה ה-29 בגודלו מבין הבנקים הנסחרים בבורסה בארה"ב, וכי הוא בעל יכולת לצמוח בפעילות העסקית במגוון תחומים אסטרטגיים, כולל מספר תחומים שבהם ללאומי ארה"ב מומחיות ייחודית, בהם, בין השאר: הייטק, חברות הון סיכון, ייזום נדל"ן ובנקאות פרטית.

כתוצאה מהמיזוג צפוי הבנק לרשום רווח לאחר מס של 650-750 מיליון שקל. וואלי נשיונל בנק פועל בניו ג'רזי, בניו יורק, בפלורידה ובאלבמה. נכון לסוף הרבעון השני של 2021, היקף הנכסים שלו טרום ביצוע העסקה הוא כ-41 מיליארד דולר, עם תיק אשראי של כ-32 מיליארד דולר. הרווח שלו למחצית הראשונה של שנת 2021 הסתכם ל-230 מיליון דולר, ולשנת 2020 לכ-378 מיליון דולר.

בבנק לאומי חיפשו זה כמה שנים דרכים לשדרוג השלוחה האמריקאית, שהיוותה מקור הכנסה נוסף לבנק. החלופות שנשקלו כללו בין היתר הנפקה לציבור של מניות הבנק בארצות-הברית, מיזוגים ואף רכישות ומכירות.

לשם כך אף שכר בנק לאומי יועץ, אשר הצליח לגייס ב-2018 שני משקיעים אסטרטגיים, שהינם בעלי מניות מיעוט בבנק - אנדיקוט גרופ (Endicott) ואמ.אס.מיקפיטל MSD) Capital LP). השניים רכשו 15% ממניות לאומי ארצות-הברית תמורת כ-140 מיליון דולר, לפי שווי של כ-930 מיליון דולר אחרי הכסף - כ-22% מתחת לשווי שמשקפת עסקת המיזוג עם וואלי נשיונל בנק.

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן: "עם השלמת העסקה, יכולות ההתרחבות שלנו ברחבי ארה"ב מקבלות היום דחיפה משמעותית קדימה. כבר בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה להיווכח בפירותיו המשמעותיים של המיזוג והצעות הערך הייחודיות שיבואו בעקבותיו עבור לקוחותינו".