עליית מחירים: גרמניה חוששת מהאינפלציה הגבוהה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה

שתי רשתות המזון הזולות בגרמניה - "אלדי" ו"לידל" - הודיעו כי אין מנוס מלבצע העלאה משמעותית במחירי שורת מוצרי צריכה, כולל בסיסיים, בשל מה שהן מגדירות כ"התייקרות משמעותית" בייצור ובהובלה שלהם • ההתייקרויות מתרחשות על רקע הערכות כי האינפלציה בגרמניה עשויה לטפס השנה מעל ל-7%

מדף מוצרי חלב בסופרמרקט בברלין. המחירים יעלו / צילום: תמר מצפי
מדף מוצרי חלב בסופרמרקט בברלין. המחירים יעלו / צילום: תמר מצפי

התוצאות של מחירי האנרגיה המזנקים, עלויות ייצור המזון הגוברות ושרשראות האספקה הבלתי מתפקדות ישתקפו החל מהיום (ב') גם במדפי הסופרמרקטים בגרמניה. שתי רשתות המזון הזולות ביותר בגרמניה - "אלדי" ו"לידל" - הודיעו כי אין להן מנוס מלבצע העלאה משמעותית במחירי שורת מוצרי צריכה, כולל בסיסיים, בשל מה שהן מגדירות כ"התייקרות משמעותית" בייצור ובהובלה שלהם.

ההתייקרויות מתרחשות על רקע הערכות כלכלנים מובילים כי האינפלציה בגרמניה עשויה לטפס השנה מעל ל-7% ולהיות הגבוהה ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה.

שוק המזון התחרותי בגרמניה, שבה יותר מ-80 מיליון צרכנים, נחשב לדוגמה למדינות אחרות, לכך שהמחירים בסופרמרקטים במדינה נמוכים יותר מאשר במדינות מערביות אחרות. אחת הסיבות לכך היא חוזקתן של רשתות המזון הזולות והתחרות העזה ביניהן. אך כאמור, החל מהיום גם הצרכנים שקונים בהן יעמדו בפני עליית מחירים משמעותית.

מחירי החמאה, למשל, צפויים לעלות ב-30% לפחות. חבילת חצי קילו ספגטי תתייקר ב-15% (65 אירו-סנט), וכך גם קפה טחון לאספרסו (9 אירו). תה בשקיות יתייקר ב-20%, וגם ריבה תתייקר ב-30% (1.3 אירו-סנט ל-450 מ"ל ריבה). התייקרויות דומות במוצרים שונים יירשמו גם ברשתות אחרות. 

אינפלציה גבוהה באופן חריג

עליית מחירי המזון מתווספת לזינוק שחל במחירי האנרגיה, ויחד הם גורמים לחשש מאינפלציה גבוהה באופן חריג בכלכלה הגדולה ביותר באירופה. בעוד יעד האינפלציה של הבנק המרכזי האירופי לגוש עומד על 2%, כבר קרוב לשנה שהאינפלציה גבוהה פי שניים ויותר.

בגרמניה, לפי החישובים של המכון הכלכלי בקיל, עשויה האינפלציה השנה לזנק ל-7.1%, אם המלחמה באוקראינה תמשך לתוך האביב והקיץ, והשפעתה על מחירי האנרגיה והמזון תמשיך להיות גדולה.

במקביל, המכון הכלכלי הזהיר מפני השפעות רוחב של הסנקציות על רוסיה לא רק בתחום האנרגיה, אלא בתחום יבוא המשאבים והמחצבים הטבעיים שהם חלק מהתעשייה הגרמנית. חברת הייעוץ Deloitte העריכה כי אם המלחמה באוקראינה תסתיים בחודשיים הקרובים, האינפלציה בגרמניה תעמוד על 4.1%; אם המלחמה תימשך לתוך הסתיו, האינפלציה תעלה ל-5.1%, בעיקר בגלל מחירי האנרגיה הגבוהים; אם המלחמה באוקראינה לא תסתיים, האינפלציה תזנק ל-8.3%, הצמיחה תהיה רק 0.6%, והכלכלה הגדולה באירופה תהיה במצב של סטגפלציה.

שיעור עליית המחירים הגבוה ביותר בהיסטוריה של גרמניה המודרנית היה אחרי משבר האנרגיה העולמי ב-1973, ועמד על 7%.