הקונגרס האמריקאי אישר את שלילת מעמד הסחר של רוסיה

ארה"ב מחריפה את הסנקציות על רוסיה לאור המראות הקשים מהערים ששוחררו משליטת הצבא הרוסי • דובר הקרמלין הגיב רשמית לסנקציות נגד בנותיו של נשיא רוסיה: "מהלך שקשה להבין ולהסביר" • דובר הפנטגון ג'ון קירבי: "ברור שאוקראינה יכולה לנצח במלחמה" • אוקראינה נערכת ללחימה מחודשת במזרח המדינה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

20:45

בעקבות המראות הקשים שמתגלים בערים שהצבא הרוסי נסוג מהן: הקונגרס האמריקאי הצביע בעד שלילת מעמד הסחר של רוסיה. כמו כן הקונגרס אסר על יבוא של נפט וגז רוסי לארה"ב.

19:04

בצעד סמלי אך נדיר, עצרת האו"ם הכללית הצביעה להשעייתה של רוסיה ממועצת זכויות האדם שלה. זאת לאחר רצף האשמות על מעשי זוועה שביצע צבא רוסיה במהלך הפלישה לאוקראינה. לפני ההצבעה, שגרירה של אוקראינה לאו"ם סרגי קיסליציה האשים את רוסיה במעשים נוראיים והזכיר שוב את הטבח שבוצע בעיירה בוצ'ה ונחשף בימים האחרונים.

נציג רוסיה באו"ם גנדי קוזמין גינה את ההצבעה ונציגי צפון קוריאה וסוריה תמכו בו.

18:53

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, נשא דברים היום בפני נציגי נאט"ו ואמר שאוקראינה צריכה עזרה "בימים הקרובים, לא שבועות", אם העולם רוצה להגיב בזמן. קולבה השווה את חומרת המצב באוקראינה, בעיקר במזרח המדינה באזור דונבאס, ללחימה במלחמת העולם השנייה.

"המצב כעת יזכיר לכם את מלחמת העולם השנייה,עם מבצעי ענק, מעורבות של אלפי טנקים, מטוסים, ארטילריה", אמר קולבה והדגיש כי לפי הכנותיה של רוסיה, לא מדובר ב"מבצע אזורי". "לרוסיה יש את התוכנית שלה, לנו יש את שלנו. התוצאה של הקרב הזה תוכרע בשדה הקרב", הוסיף קולבה.

בתוך כך, ארגון אמנסטי הבינלאומי מפרסם עדויות חדשות על כך שהכוחות הרוסים הוציאו להורג אזרחים באזור קייב. ארגון זכויות האדם הבינלאומי ראיין יותר מ-20 אנשים מעיירות וכפרים סביב לבירה האוקראינית, חלקם היו עדים למעשי הזוועה של הרוסים.

"בשבועות האחרונים אספנו ראיות כי כוחות רוסיה ביצעו הוצאות בלתי חוקיות להורג שחייבות להיחקר כמו פשעי מלחמה", לדבריה של יו"ר אמנסטי אגנס קלאמרד, "עדויות מוכיחות כי אזרחי אוקראינה לא חמושים נרצחים בבתיהם וברחובות במעשי זוועה בלתי מתוארים וברוטליות מזעזעת".

לפי אחת העדויות, אישה בכפר מזרחית לקייב סיפרה לאמנסטי כי שני חיילים רוסים נכנסו לביתה ב-9 במרץ, רצחו את בעלה ואנסו אותה באיומי אקדח בעוד בנה הצעיר התחבא בחדר הדודים הסמוך.

רוסיה ממשיכה להכחיש מעורבות במעשי הזוועה המתוארים.

15:05

בקרמלין אמרו כי הם המומים מהחלטת ארה"ב להטיל סנקציות נגד בנותיו של ולדימיר פוטין והוסיפו כי זה יהיה מהלך "קשה להבנה ולהסברה". נזכיר כי ארה"ב הטילה סנקציות חדשות אמש נגד שתי בנותיו הבוגרות של נשיא רוסיה, מיה וורונצובה וקתרינה תיכונובה, בנוסף לעוד סנקציות הבנקים הציבוריים והפרטיים הגדולים ברוסיה.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר היום לכתבים "כמובן שאנחנו מתייחסים לסנקציות האלה כהרחבה של המדיניות התמוהה לחלוטין של הטלת עיצומים. בכל מקרה, הקו המתמשך של הטלת סנקציות נגד בני משפחה מדבר בעד עצמו". פסקוב טען כי בקרמלין פשוט לא מבינים איזו סיבה יכולה להיות לטרגוט של בנותיו של פוטין, "זה משהו שקשה להבין וגם להסביר. לצערנו, אנחנו צריכים להתמודד עם יריבים כאלו". עוד אמר דובר הקרמלין כי רוסיה תגיב לסנקציות האחרונות, שכללו גם את בתו של שר החוץ סרגיי לברוב, בזמן שהיא תראה לנכון.

13:08

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא למערב "להביא את רוסיה לצדק" ואמר כי פעולותיה של מוסקבה מכוונות כלפי כל אירופה ולא רק אוקראינה. בנאום בפרלמנט היווני, זלנסקי אמר "אחת ולתמיד, אנחנו יכולים ללמד את רוסים ותוקפנים פוטנציאליים נוספים כי אלו שבוחרים במלחמה תמיד יפסידו. אלו שיסחטו את אירופה עם משבר כלכלי ואנרגטי תמיד יפסידו".

נשיא אוקראינה הדגיש שוב כמה זה חשוב שמדינות דמוקרטיות יפסיקו ליבא נפט רוסי ויחסמו בנקים רוסים ממערכות סחר בינלאומיות.

בתוך כך, ענקית הדלק של אישרה כי תעזוב את רוסיה. המהלך לפירוק עסקי של ברוסיה יעלה לחברה כ-5 מיליארד דולר. החברה התחייבה לא לנהל עסקים עם חברות רוסיות, כולל פירוק שותפויות קיימות עם גזפרום. עוד הוסיפו בשל כי הם מתנצלים על המשך המסחר עם רוסיה והתחייבו לא ליבא יותר נפט מהמדינה.

10:20

בעוד שרוסיה נסוגה מאזורי קייב, באוקראינה נערכים ללחימה מחודשת במזרח המדינה, ובעיקר באזור דונבאס. בכירים בממשל מפצירים באזרחי האזור לעזוב כל עוד הם יכולים, כי לאחר שתקיפה גדולה תתחיל "הם לא יוכלו לעזור עוד".

במריופול נהרגו כ-5,000 בני אדם - כך טוען ראש העיר ואדים בויצ'נקו. בויצ'נקו המשיך ואמר ש-90% מתשתיות העיר נהרסו בשל הפצצות הרוסים. היום נערכים באוקראינה להמשיך במסדרונות ההומניטריים אשר נועדו מפלט לאנשים במריופול. על פי סגנית ראש הממשלה, אמורים להיפתח היום כ-10 מסדרונות כאלה. 

אוסטריה ואוסטרליה הצהירו היום על סנקציות חדשות נגד רוסיה: אוסטריה הודיעה על גירושם של ארבעה דיפלומטים רוסים ממדינתה, ושרת החוץ של אוסטרליה הכריזה שמדינתה תפעיל 67 סנקציות נגד "האליטה הרוסית והאוליגרכים". 

06:55

דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר כי "ברור שאוקראינה יכולה לנצח במלחמה. אם אתה מסתכל על מה שרוסיה עשתה עד כה, פוטין לא השיג אף אחת מהמטרות האסטרטגיות שלו בתוך אוקראינה: הוא לא כבש את קייב, לא מוטט את הממשלה, ולא פגע במעמדה של אוקראינה כמדינה עצמאית. הוא הצליח לכבוש מספר קטן של ריכוזי אוכלוסיה - ואפילו הם לא היו אלה שהוא ממש רצה. הוא הסיג את הכוחות שלו בקייב ובצ'רניניב. הוא לא הצליח לכבוש את מריופול. 

"זאת ההוכחה היום-יומית שאנחנו רואים שאוקראינה יכולה לנצח במלחמה הזאת. האוקראינים נלחמים עבור המדינה שלהם, ומנעו מפוטין ניצחונות אסטרטגים רבים. אז לחלוטין - הם יכולים לנצח". 

נשיא אוקראינה זלנסקי נאם אמש ואמר שצבא רוסיה משנה את הטקטיקה שלו וכעת מחביא את הגופות של האזרחים שהרג ומסלק אותן מהרחובות. עם זאת, זלנסקי אומר שצבא רוסיה לא יוכל לחמוק מהאחריות למעשיו: "יש אלפי אנשים שנעלמו. הם או גורשו לרוסיה או שנרצחו. אין אופציה אחרת". זלנסקי אף טען כי יש אלפי הרוגים רק בתוך מריופול. 

זלנסקי הביע ביקורות על הסנקציות נגד רוסיה, אותן הוא תיאר כחלשות ומעודדות את פוטין להמשיך במלחמה: "יש פוליטקאים שלא מסוגלים להחליט על הגבלת תזרים המזומנים לרוסיה רק בשביל להגן על הכלכלה שלהם. אבל האמברגו ייצא לדרך - השאלה היא רק כמה אוקראינים יהרגו על ידי צבא רוסיה עד שהפוליטקאים הללו יוכלו למצוא קצת נחרצות". 

זלנסקי עוד אמר כי "כל עוד אין חבילת סנקציות עוצמתית והעברת נשק לאוקראינה שאנחנו צריכים באמת, הרוסים יראו זאת כרשות להמשיך במלחמה".