מנסים למנוע פיצול: ימינה תכריז על עמיחי שיקלי כפורש

מאז הקמת הממשלה פעל ח"כ עמיחי שיקלי נגדה, אך סיעת ימינה נמנעה להכריז עליו כפורש, כדי לחזק את הרוב של הקואליציה בוועדות הכנסת • כעת, לאור פרישתה של ח"כית עידית סילמן והסכנה שיחבור אליה ח"כ נוסף - סיעת ימינה החליטה להכריז על שיקלי כפורש

ח''כ עמיחי שיקלי. נמנע מלהגיע להצבעות כדי להקשות על הכרזתו כפורש / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ח''כ עמיחי שיקלי. נמנע מלהגיע להצבעות כדי להקשות על הכרזתו כפורש / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

אחרי שנמנעו מלעשות כך תשעה חודשים ולאור הסיכון שבחבירה של חברי כנסת נוספים אליו מימינה, הודיע הערב (ה') דובר ימינה כי הסיעה תכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש. במשך כל קיומה של הממשלה בנט סרב להגדיר את שיקלי פורש אף שהצביע במספר הזדמנויות נגד הממשלה כדי שיוכל לחשב אותו כחבר בקואליציה למטרת רוב גדול יותר בוועדות. בתוך כך בראש ועדת הכנסת שתדון בבקשה, עומד ח"כ אחר מימינה - ניר אורבך - שחרף איומיו בימים האחרונים על בנט צפוי להיעתר לבקשה.

ח"כ פורש הוא ח"כ שמכהן למעשה בסיעת יחיד ונאסר עליו לחבור באותה הכנסת לסיעה אחרת בה. בנוסף על ח"כ פורש נאסרת התמודדות במסגרת סיעה קיימת בבחירות הבאות לאחר ההכרזה, אלא רק להתמודד במסגרת סיעה חדשה. הדרך היחידה להינצל מסנקציה כזו היא לפרוש מהכנסת בסמוך להכרזה.

בהודעת ימינה נכתב כי "ח"כ שיקלי פעל באופן מקומם, על מנת להכשיל את פעילות הסיעה והקואליציה, כאשר לא נכח ברובן המוחלט של הצבעות הכנסת, בכדי להימנע מהצבעה נגד עמדת הסיעה. בראיונות חוזרים בתקשורת הודה ח"כ שיקלי כי התנהלותו זו הינה מכוונת וטקטית במטרה לנסות להימנע מהכרזה עליו כפורש מסיעתו".

עוד נכתב כי "ח"כ שיקלי אף לקח חלק אקטיבי באירועים, הפגנות ובפעילויות מחאה נגד הממשלה, סיעת ימינה ונגד ראש הממשלה ויו"ר סיעתו, נפתלי בנט. כך המשיך להתנהל ח"כ שיקלי בכל חודשי כהונת הכנסת הנוכחית עד לימים אלה".

בפועל בנט נוקט במעשה הזה כעת מחשש שסילמן וחבר כנסת נוסף דוגמת אביר קארה יחברו אליו ויתפצלו מהסיעה כפי שכמעט קרה אתמול. בשעות אלו ממש נמצא שיקלי וכן אביר קארה במשלחת של איחוד הצלה למולדובה.

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הגיב לדברים ואמר: "בן גביר וסמוטריץ' לא ייקחו מאתנו בכוח הזרוע את המדינה שלנו, השחיתות לא תנצח את השפיות וניקיון הכפיים. מי שמנסה להפריד בינינו, לגרום לנו לשנוא ולכעוס אחד על השני, תמיד יפסיד בסוף.

"בימים אלה אנחנו מטפלים במשבר קואליציוני לא פשוט. הוא לא הראשון וכנראה שלא האחרון. דיברתי ביומיים האחרונים עם כל מנהיגי המפלגות יותר מפעם אחת, וכולם מגויסים כדי שנעבור את זה בלי זעזועים נוספים. נעשה הכל כדי שהממשלה תחזיק מעמד עוד זמן רב. נעשה הכל כדי לא לדרדר את המדינה לבחירות נוספות, רעילות ומשסעות".