סדק בסולידריות האירופית: אוקראינה סירבה לאפשר לנשיא גרמניה לבקר בקייב

בימים האחרונים הגיעה המתיחות בין המדינות לשיא, כאשר נחשף כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי סירב לארח בקייב את נשיא גרמניה פרנק ולטר-שטיינמאייר • הסיבה: יחסיו הקרובים בעבר עם פוטין והמדיניות הפרו רוסית שעודד • הדבר עשוי לפגוע בתמיכה של דעת הקהל בגרמניה במאבק האוקראיני נגד רוסיה

נשיא גרמניה פרנק ולטר-שטיינמאייר. נחשב למקורב לפוטין / צילום: Shutterstock, 360b
נשיא גרמניה פרנק ולטר-שטיינמאייר. נחשב למקורב לפוטין / צילום: Shutterstock, 360b

כבר שבועות ארוכים שבכירים אוקראינים - החל מהנשיא וולודימיר זלנסקי ועד לשגריר אוקראינה בברלין אנדריי מלניק - מאשימים באופן גלוי את הגרמנים בתמיכה במכונת המלחמה הרוסית באמצעות קניית אנרגיה במיליארדים ממוסקבה, ובהססנות באספקת כלי נשק כבדים. הביקורת החריפה החלה עוד לפני המלחמה, ואפילו הקפאת פרויקט "נורד סטרים 2", קיצוץ יבוא הפחם הרוסי, אספקת מטולים נגד טנקים או טיפול בפצועים אוקראינים לא סייעו למתן אותה. קייב דורשת טנקים גרמנים ואמרבגו גז מיידי.

בימים האחרונים הגיעה המתיחות בין המדינות לשיא, כאשר נחשף שזלנסקי סירב לארח בקייב את נשיא גרמניה פרנק ולטר-שטיינמאייר לביקור מתוקשר. שטיינמאייר נחשב בקייב למי שסלל את הדרך לתלות האנרגטית של גרמניה ברוסיה, בין היתר על ידי תמיכתו ב"נורד סטרים 2", וגם למעין "מקורב אישי" של פוטין. הוא כיהן כשר-חוץ בממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל לפני שנבחר לנשיאות, ותמונות שלו עם פוטין בהענקת תואר כבוד באוניברסיטה במוסקבה הופצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות.

האוקראינים אינם חוסכים ביקורת ממרקל. אחרי שנחשפו ממדי מעשי הזוועה בבוצ'ה עם נסיגת הצבא הרוסי, אמר זלנסקי כי עליה להגיע לביקור במקום כדי "לראות את התוצאות" של המדיניות הפרו-רוסית שלה. ובעוד מרקל כבר פרשה מהמערכת הפוליטית, שטיינמאייר נבחר באחרונה בפעם השנייה לתפקיד הרם ביותר במדינה - נשיא הרפובליקה הפדרלית הגרמנית.

שטיינמאייר מודה: המדיניות כלפי רוסיה הייתה שגויה

שטיינמאייר ניסה בימים האחרונים להכות על חטא באופן פומבי. בראיון שהעניק לכלי תקשורת גרמנים אמר כי מדיניות-רוסיה של הממשלות שבהן שירת "הייתה שגויה". הוא ככל הנראה היה מעוניין להשלים את הבעת החרטה בביקור סמלי בקייב, ולהיפגש עם זלנסקי, כפי שעשו לפניו ראש ממשלת בריטניה, נשיאת האיחוד האירופי ובכירים אירופיים נוספים. אבל בימים האחרונים התברר כי האוקראינים הטילו וטו על הביקור.

חשיפת הסירוב כבר מביאה לשינוי מסוים בדעת הקהל הגרמנית בנוגע לאוקראינה. עד כה הייתה תמיכה חסרת פשרות במדינה, בציבור ובכלי התקשורת, אך גם במערכת הפוליטית. גרמניה שינתה את מדיניות החוץ והביטחון שלה ב-180 מעלות בגלל המלחמה, וגם את המדיניות מול רוסיה. כמעט כל משרדי הממשלה עובדים כעת במלוא המרץ על תוכניות גמילה מהאנרגיה הרוסית, התעשייה והבנקים הגרמנים נאבקים להתמודד עם השלכות הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה. הכלכלה הגרמנית צפויה לחוות פגיעה משמעותית בשל הצעדים של ברלין.

אך כעת, נשמעת לראשונה ביקורת נגד זלנסקי והממשלה האוקראינית. "העלבת הנשיא הפדרלי הוא לא הכלי המתאים ביותר כדי לגרום לממשלה הגרמנית לשקול מחדש את המדיניות שלה", נכתב במאמר דעה באתר המגזין "דר שפיגל", "זהו צעד לא-חכם פוליטית ופוגעני". "זלנסקי פוגע בסולידריות הגרמנית עם אוקראינה", כתב בעל טור ב"טאגסשפיגל", שציין כי "הנשיא האוקראיני עשה טעות" במהלך זה.

יש מי שרואים בצעד תגובה אישית נגד שטיינמאייר. "לבטל ביקור של הנציג הבכיר ביותר של מדינה ידידותית הוא אולי אחד הצעדים הפוליטיים החריפים ביותר בארסנל. זהו עונש וניסיון להשפלה ציבורית", נכתב הבוקר באתר ה"דר שפיגל"... "(אבל) הוא תקף לא לגרמניה כמדינה, ולא לחברה הגרמנית - אלא רק לנשיא הפדרלי".

שגריר אוקראינה בגרמניה מלניק, שהתבטא גם הוא בשבועות האחרונים בחריפות נגד ההיסוס הגרמני לסייע צבאית לאוקראינה על ידי שליחת טנקים ונשק נוסף, אמר כי קייב "תשמח מאוד לארח" ביקור של הקאנצלר אולף שולץ. אחד מראשי מפלגת ה-FDP השותפה לקואליציה אמר כי אינו רואה ביקור כזה מתרחש אחרי הדחייה האוקראינית של שטיינמאייר. "לא ניתן לדמיין שקנצלר בממשלה הנתמכת על ידי ה-FDP יבקר במדינה שמגדירה את ראש הרפובליקה הפדרלית הגרמנית כדמות בלתי רצויה", אמר לסוכנויות הידיעות הגרמנית אחד מראשי המפלגה, וולפגנג קוביקי.