ממשלת השינוי | טור סופ"ש

תוכנית ההישרדות של הממשלה יוצאת לדרך, ואין לה סיכוי רב

תוכנית ההישרדות של הקואליציה כוללת שיתוף פעולה עם חברים ברשימה המשותפת, למרות ההכחשות, ובעוד שהמפלגות בממשלה מתארגנות לבחירות בנט באורח פלא משדר אופטימיות • באופוזיציה המטרה המוצהרת היא להקים ממשלה עוד בכנסת הזו, אך יש מי שחותרים לבחירות מסיבותיהם שלהם

נפתלי בנט / צילום: אוהד צויגנברג
נפתלי בנט / צילום: אוהד צויגנברג

לאחר שלב ההכחשה ומאז שהסתיים שלב האבל על עזיבת ח"כ עידית סילמן את שורות הקואליציה והעובדה שהממשלה תתקשה לשרוד במצב כזה, עברו בכירי הממשלה לשלבי ההכרה וההשלמה ובשבוע האחרון החלו לעבוד במרץ על גיבוש רשימת חוקים ויוזמות שניתן יהיה להעביר גם בלעדיה. ברשימת המשימות ירוכזו חוקים בקונצנזוס רחב של קואליציה-אופוזיציה, תקנות שאפשר לקדם דרך המשרדים וללא חקיקה והחלטות ממשלה. למרות הצהרות שר האוצר אביגדור ליברמן, אין עוד אחד בממשלה שחושב בשלב הזה שהעברת התקציב הבא נמצאת על הפרק.

למרות ההכחשות הנמרצות של כל הצדדים, מאחורי הקלעים מודים בממשלה כי תוכנית ההישרדות עוברת דרך משא ומתן מול חלק מחברי הרשימה המשותפת, בעיקר חה"כ אחמד טיבי ואוסמה סעדי. בעוד יו"ר הרשימה איימן עודה נושא הצהרות לוחמניות נגד הממשלה והמשך קיומה, בשיחות שנערכות כאמור עם חלק מחברי הרשימה שלו ניתנה הסכמה לדילים אד-הוק, להעברת חוקים שיעלו על הפרק. "על כל חוק כזה נשלם במזומן", אמר השבוע בכיר בממשלה.

בהתאם לחוסר המודעות לחומרת המצב במפלגתו שאפף את נפתלי בנט לפני עזיבת סילמן, גם עכשיו ימינה היא המפלגה היחידה בקואליציה שמשדרת "עסקים כרגיל". באורח פלא חברי המפלגה ובנט בראשם מחזיקים בתחזית האופטימית ביותר לעומת חבריהם לממשלה שכבר מתארגנים לבחירות. במפלגה טוענים במרץ שסילמן לא תוכל להחזיק מעמד כ"חברת כנסת פשוטה" ולכן עובדים על מלחמת התשה. "חודש או חודשיים בשורות האופוזיציה, בלי תפקיד והיא חוזרת אלינו בגיבוי של בעלה", אמרו במפלגה.

הבייביסיטר ויומולדת שנה

מי שהגו את רעיון הפרשת סילמן - יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואנשיו, קיבלו גם את המשימה לשמור עליה. בימינה מכנים זאת "בייביסיטר", בציונות הדתית טוענים כי מעניקים לה שירותי ייעוץ ותקשורת משום שהיא לבד. בפועל בנימין נתניהו עצמו מרים טלפון באופן תדיר כדי לבדוק שהאצבע ה-61 של בנט עדיין איתו. בינתיים נשלחים אליה שליחים עם הצעות ממוחזרות, מחידוש תוכניות הבנייה ביהודה ושומרון, שהובטחו בינתיים לח"כ ניר אורבך כדי לגרום לו לא לפרוש, ועד להקפאת מתווה הגיור. ההבטחה האחרונה נשענת על העובדה הפשוטה שבקואליציה לא יכולים להעביר את המתווה בחקיקה בין כה וכה בשל התנגדות של רע"ם להשתתף בהצבעה במליאה על החוק. כלומר הם מבטיחים לסילמן כמו גם לאורבך את מה שהתכוונו ליישם (או לא ליישם) ממילא. ההחלטות של השניים האם לקנות את הבלוף נשענות יותר על הרצון להישאר בקואליציה או לחזור הביתה ופחות על התמורות המדומות.

אלא שבניגוד לתוכניות של מפלגתו של ראש הממשלה, בגוש המרכז-שמאל מודים שימי הקואליציה ספורים והמטרה הראשונה היא בינתיים לחגוג לפחות שנה לכהונת הממשלה, ביוני. המטרה הבאה בתור, ביש עתיד בעיקר, היא לדאוג לכך שאף אחד מהגוש שבראשו עומד שר החוץ יאיר לפיד לא יצביע בעד פיזור הממשלה וירחיק אותו מכהונה זמנית שממנה ינהל את קמפיין הבחירות. בזמן שבימינה איילת שקד מופקדת על החזקת הממשלה (בינתיים) דרך שמירה על ציר קארה-אורבך בתוך המפלגה, ביש עתיד מופקדים על שמירת הגוש כולו.

המומנטום אם כן בינתיים לטובת גוש הימין, שיוכל לסחוט מחוות מסוגים שונים ובלבד שחברי גוש המרכז-שמאל לא יאיימו בהפלת הממשלה. מי יתייאש ראשון ממשיכת החבל? המבחן הראשון יהיה מיד לאחר הפסח. בלשכת שר הביטחון בני גנץ מתכננים לחבר את המאחזים היהודיים (ההתיישבות הצעירה) ביהודה ושומרון לחשמל אחרי הרמדאן, מה שגורם לכעס במחוזות השמאל. אלא שבלשכת שר הביטחון מודים כי על כל חיבור של יישוב יהודי ביו"ש לחשמל, יחובר גם כפר ערבי, ביחס של 1:1 מה שיעורר את הזעם באגף ימין.

קרב שריון

בינתיים בליכוד קרבות פנימיים מסוג אחר. אחרי שסילמן הודיעה שפרשה ונודע כי בתמורה קיבלה שריון בליכוד ומקומות נוספים במפלגה מחכים עבור הפורשים הבאים, במפלגה יצאו נגד נתניהו (בעילום שם כמובן). נתניהו נותן שריונים ביד רחבה עבור כל מי שיחזיר את הליכוד לשלטון, אלא שבצמרת המפלגה וגם בקרב המתפקדים מבקשים לבלום את התופעה. שניים מבכירי הליכוד אמרו לגלובס בשבוע האחרון כי הם מתנגדים לשריונים של מי מחברי הימין בתוך המפלגה, חלקם טוענים גם כי אין צורך בתשלום יקר כל כך כשאפשר לנסות ולהקים ממשלה עוד בכנסת הזו ללא נתניהו וללא שריונים.

ביום חמישי לפני שבוע דנה ועדת חוקה של הליכוד בהצעה של הליכודניקים החופשיים, שלא לאפשר לפורשי ליכוד לקבל שריונים במפלגה, שנועדה לחסום את חזרת אנשי תקווה חדשה למפלגה. אלא שהיו"ר המרכז חיים כץ נעל את הישיבה בלי לערוך הצבעה. הסיבה: מאחורי הקלעים נתניהו דפק על השולחן והודיע שהוא לא מוכן שהיא תעבור. להתנגדות נתניהו ודאי תרמה העובדה שסער וכץ מחזיקים בקשרי חברות קרובים, ולא הוא זה שיחסום אותו מלחזור למפלגה אם וכאשר ירצה בכך.

ימים ספורים לפני ההצבעה בוועדה, מקורבו של נתניהו ח"כ יריב לוין דווקא הביע תמיכה בהצעה, בשיחה טלפונית עם אנשי הקבוצה שהציעה את התיקון לחוקת המפלגה. הוא הציע להם לערוך בה תיקונים: לאפשר מספר מצומצם של שריונים, בד בבד עם החמרת ההצעה לכך שכל מי שחברים בממשלה הנוכחית, ולא רק פורשי ליכוד, לא יוכלו לקבל שריון בליכוד אלא שכאמור ברגע האחרון כץ בלם את ההצבעה לדרישת נתניהו, שיכול להמשיך להציע שריונים למורדים הפוטנציאליים ולשמור על מרחב תמרון. גם בציונות הדתית מחזיקים דף פתוח ומוכנים להציע שריונים למי שידרוש זאת כדי להמשיך בהליכי פירוק הממשלה.

הפגרה משמשת זמן אופטימלי לראשי הימין באופוזיציה שרוקחים מהלכי המשך לפירור הקואליציה. באופן מוצהר אומרים שם שהמטרה היא להקים ממשלה עוד בכנסת הזו ולהימנע מבחירות. אלא שמאחורי הקלעים יש מי שמושכים לבחירות: יו"ר יהדות התורה ח"כ יעקב ליצמן שאמור בקרוב להתפטר מתפקידו במסגרת עסקת טיעון, ויותיר את המפלגה ללא נציג לחסידות גור, וכן יו"ר ש"ס אריה דרעי שהתפטר מהכנסת וחושש מפנייה לבג"ץ אם יכהן כשר במהלך כהונת כנסת זו. אלא שנתניהו מעדיף ממשלה עוד בכנסת הזו וכך אפילו סמוטריץ', שאמור היה להעדיף בחירות בשל הסקרים המחמיאים והיכולת להעלים מהמפה הפוליטית את יריביו מימינה.

אגב, אם אכן תקום ממשלה חלופית בכנסת הזו, הנפגע הישיר יהיה לפיד שלא יזכה לכהן ולו יום אחד כראש ממשלה בפועל. מאחורי הקלעים, המגעים מול חברי תקווה חדשה וימינה מנוהלים על ידי נתניהו, לוין, דרעי וסמוטריץ' והתשובות שמתקבלות מלמדות כי כמעט אין מי ששולל על הסף הקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו. הכל שאלה של מתי התנאים יבשילו ומי יהיה הבא בתור שיעבור צד (ככל הנראה הבאים בתור, ברבים). באופוזיציה, גורמים המעורים במגעים, אמרו כי יש חמישה פוטנציאליים שמנסים לשכנע את שותפיהם האחרים.

והגדת לבנך

"והגדת לבנך", בערב פסח יתכנסו משפחות משפחות לחגוג את ליל הסדר בבתיהן, כשהמצווה החשובה ביותר בערב הזה עוברת דרך סיפור ההגדה ויציאת מצרים מאב לבנו, לדור הבא. מח"ט שומרון רועי צוויג שהוביל השבוע מבצע באור יום לתיקון קבר יוסף בשכם לאחר שזה שהושחת על ידי פלסטינים מותקף בימים האחרונים על הרטוריקה ועבודת תיקון קברו של יוסף, מאבות העם היהודי.

"היום אנו יוצאים למבצע תיקון ההרס של מתחם קבר יוסף. במקום זה הובטחה הארץ לאברהם אבינו. אנו פועלים היום ביד רמה, לא כגנבים בלילה, אלא כבני מלכים. כך אנחנו זוכים להשיב את כבוד הארץ ועם ישראל", אמר צוויג לחייליו טרם הכניסה לשכם. מאז הוא מותקף על ידי ארגוני שמאל שלא אהבו את "הרטוריקה" שבה השתמש כדי לתאר את צדקת קיומנו כאן ויש מי שגם דורשים להדיחו מהתפקיד. אלא שצוויג עשה בדיוק את מה שיעשו משפחות יהודיות בארץ ובעולם בליל הסדר שידרשו את סיפור התהוות היהודים לעם בדרך לארצו. ובלי אותה צדקת הדרך וסיפור המעשה של יציאת מצרים ויוסף הצדיק, אבדה גם צדקת הקיום שלנו כאן היום.